ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۶۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
موسیقی روی موج گرانی‌ها (4)؛

هنر مصرفی/ چه کسی بازار را تعیین می‌کند؟

موسیقی حالا به یک هنر مصرفی تبدیل‌شده شاید این تعریف درستی برای این هنر لاکچری باشد و دیگر مردم مارکت موسیقی را تعیین نمی‌کنند و می‌توان گفت قشری خاص که شامل تهیه‌کنندگان، مدیران تبلیغات و هنری موسیقی و بعضاً خواننده‌ها می‌شوند جهت و سمت‌وسوی موسیقی به‌ویژه پاپ را مشخص می‌کنند و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی "باید" تولید شود.

به گزارش خبرنگار ریتم نو، اکنون دیگر اغلب چهره‌های استیجی به دنبال یک بازار استاندارد که حرفی برای گفتن داشته باشد؛ نیستند و تنها به دنبال تولید آثاری هستند که توجه قشر خاص به اصلاح «کنسرت برو» را به خود جلب تا آن‌ها را راضی کند برای کنسرت‌های گران‌قیمتشان، پول خرج کنند و دیگر خبری از رقابت بین خوانندگان پاپ برای به دست آوردن جایگاهی جهان نیست.

خیلی‌ها معتقدند اوضاع امروز موسیقی، تولیدات مصرفی و افرایش بلیت‌های کنسرت را «مافیا» تعیین می‌کند کلمه نام آشنایی که چند سالی ست در موسیقی باب شده و چندنفری را در بطن خودش جای‌داده است و اغلب معتقدند که تهیه‌کنندگان با قراردادهای یکسر سود همان مافیاها هستند که سمت‌وسوی موسیقی را به دست گرفته‌اند البته هستند هنرمندانی که بی‌توجه به این جریانات مافیا گونه راه خودشان را می‌روند و معتقدند که هنر جایش را در بین مخاطبانش پیدا می‌کند. اما این موضوع را هم نباید در نظر گرفت که هرچه موسیقی به سمت مصرف‌گرایی برود همان‌قدر به هنر تجملاتی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و می‌تواند به آسیب جدی به بدنه هنر به‌خصوص موسیقی‌های جدی وارد کند کما اینکه تاکنون نیز باعث شده تا حضور موسیقی‌های ردیف دستگاهی، آوازی و ایرانی بر روی استیج کمتر و کمتر شود.

هنر مصرفی/ چه کسی بازار را تعیین می‌کند؟

نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه