ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۶۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
موسیقی روی موج گرانی‌ها (1)؛

حذف کنسرت از سبد فرهنگی خانواده‌های کارگران

«موسیقی روی موج گرانی‌ها» عنوان پرونده تازه‌ای است که قصد داریم به آن بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ریتم نو، افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی به‌خصوص در سبک پاپ؛ به‌نوعی موسیقی را به یک هنر لوکس و گران‌قیمت و شاید بهتر است بگوییم رفته‌رفته به یک صنعت در ایران تبدیل کرده است که همین امر می‌تواند تأثیر زیادی بر روی تولیدات آثار موسیقی ازجمله تک آهنگ‌ها و موزیک ویدیوها بگذارد و در آینده نه‌چندان دور شاهد حذف چهره‌هایی خواهیم بود که کیفیت موسیقی، اشعار و ... برایشان بیشتر از هر چیزی حائز اهمیت است.

گرانی بلیت‌های کنسرت از طرفی می‌تواند برنامه و فعالیت‌های هنرمندان فعال در سبک‌های موسیقی اصیل ایرانی، کلاسیک و حتی تلفیقی را هم تحت شعاع قرار دهد و اگر این روند ادامه پیدا کند  می‌تواند این هنرمندان را از چرخه تولید و اجرای موسیقی بازدارد. کما اینکه پس از شروع مجدد کنسرت‌ها نیز شاهد حضور کمرنگ این هنرمندان هستیم.

حذف کنسرت از سبد فرهنگی خانواده‌های کارگران

حذف کنسرت از سبد فرهنگی خانواده‌های کارگران

پیش از آنکه بیماری کرونا سایه‌اش را بر سر دنیا بی اندازد و به‌یک‌باره تمامی مشاغل و زندگی روزمره همگان را مختل کند؛ تمامی سالن‌ها در سراسر ایران شاهد برگزاری کنسرت‌های گوناگون بود که بلیت‌های آن از 40 هزار تومان تا 190هزار تومان به فروش می‌رسید و این قیمت‌ها در حالی برای بلیت کنسرت‌های در نظر گرفته می‌شد که حقوق یک کارگر ساده با دو فرزند چیزی حدود دو میلیون تومان بود و درواقع حقوق روزانه هر کارگر 50هزار تومان در نظر گرفته‌شده بود و یک کارگر می‌توانست با حقوق چهار روز خود، با اعضای خانواده‌اش به کنسرت خواننده موردعلاقه‌اش برود این در حالی ست که با شروع مجدد کنسرت‌ها و با در نظر گرفتن حقوق روزانه 130هزار تومان برای کارگران بلیت کنسرت‌ها از 170هزار تومان تا 450 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است و این افزایش قیمت باعث شد تا همان کارگر ساده برای حضور در کنسرت خواننده موردعلاقه‌اش از حقوق 6روز کارگری خود بزند تا بتواند در معمولی‌ترین جایگاه سالن به تماشای کنسرت بنشیند و همین امر موجب شده تا خودبه‌خود کنسرت از سبد فرهنگی خانواده‌های کارگران و کم‌درآمد حذف شود.

بدین ترتیب می‌توان گفت فرزندان خانواده‌های کم‌درآمد ازاین‌پس نمی‌توانند به تماشای کنسرت‌های موسیقی بروند و همین گرانی موجب شده تا قشر قابل‌توجهی از مخاطبان موسیقی از چرخه اقتصادی موسیقی حذف شوند و اکنون فضا در اختیار قشر متوسط روبه بالا و مرفه جامه باشد.

نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
برچسب ها: حذف کنسرت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه