ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

کنسرت بداهه‌نوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای

ریتم نو : بداهه‌نوازی در موسیقی شرقی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اجرایی در موسیقی سنتی محسوب می‌شود. متأسفانه در کنسرت‌های رسمی موسیقی مقامی و عرفانی به این شیوه اجرایی کمتر بهاداده شده است؛ لذا این کنسرت تأکیدی بر هنر بداهه‌نوازی و ترویج آن دارد. بداهه‌نوازی در این کنسرت بر مبنای رپرتوآر مقام‌های باستانی، مجلسی و آیینی در سازهای تنبور و دف و ترکیب آن‌ها با رپرتوآرهای موسیقی شهری و عرفانی است. بخش عمده‌ای از این اجرا حاصل پژوهشی در حوزه‌ی نوازندگی موسیقی مقامی و عرفانی است و دو نوازنده‌ی جوان بعد از سال‌ها نوازندگی در گروه‌های موسیقی مقامی، سنتی و تلفیقی تلاش کردند تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و اجرایی متفاوت در حوزه بداهه‌نوازی بیافرینند.


 

قطعات این اجرا به سه دسته : 1- تک‌نوازی «رضا علی‌آبادی» با ساز تنبور به‌صورت بداهه و تأویل مقام‌های تنبور و معرفی جفت مقام‌ها و معرفی مایه(مُد)های قطعات ضربی 2- تک‌نوازی «امین هنرجو» با ساز دف بر مبنای ترکیب ریتم، تکنیک و ذکرهای آیینی ساز دف 3 - دو نوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای به‌صورت بداهه تقسیم شدند.

 

در این اجرا رضا علی‌آبادی و امین هنرجو تلاش کردند با تکنیک و ذوق شخصی تجربه‌ای متفاوت در هنر بداهه‌نوازی را رقم بزنند که موردپسند علاقه‌مندان در عرصه هنر موسیقی قرار گرفت.

 

 

منبع : ریتم نو

گزارش و عکس : امین رجبی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه