ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

گزارش تصویری و متنی از نشست کانون ادبی زمستان

ریتم نو : جلسه کانون ادبی زمستان در روز دهم شهریورماه سال جاری از ساعت 17:30 در سازمان فرهنگی شهرداری تهران ، مرکز مشارکت‌های فرهنگی با اجرای « سجاد عزیز آرام » برگزار شد که در این جلسه ، استاد محمدعلی بهمنی و مهرنوش قربانعلی به‌نقد و بررسی ترانه پرداختند.

Kanoonezemestan-10-shahrivar-ritmeno (46)


گزارش تصویری و متنی از نشست کانون ادبی زمستان


 

در ابتدا سجاد عزیزی آرام ضمن اشاره به برگزاری جلسه‌ی آینده بیان کرد: «نشست بعدی کانون ادبی زمستان ، روز سه‌شنبه  هفته آینده رأس ساعت 17 و با حضور علیرضا آذر و کامران رسول‌زاده برگزار خواهد شد.»

سپس وی از استاد محمدعلی بهمنی و مهرنوش قربانعلی دعوت کرد تا به‌نقد و بررسی ترانه بپرداختند.

سیما نقدی ، الهه زارعی ، محمد احمدی ، سامی تحصیلداری ، محسن میر هاشمی ، آرزو اسلامی ، شایان رسول‌زاده ، هادی نجفی ، مریم قادری ، محسن خانعلی زاده ، سمانه ارجمندی ، آکو خسروی و حسین نعیمی ازجمله شاعرانی بودند که در بخش اول برنامه به شعرخوانی پرداختند و شعرهایشان توسط کارشناسان برنامه و همچنین حضار داخل سالن نقد شد.

در موردنقد ترانه‌ی شاعر دوم ، «مهرنوش قربانعلی» گفت : مشکلی که در خیلی از شعرهای سپید امروز دیده می‌شود ، فطری نویسی یا عاطفی نویسی است که در شعر شما نیز دیده می‌شود. سپس استاد بهمنی عنوان کرد : در شعر شما حشوها زیاد است و اگر رعایت کنید خیلی خوب خواهد شد.

در ادامه مهرنوش قربانعلی ضمن اشاره به ترانه نوشتن بازیگران و کارگردان‌ها عنوان کرد: «مدتی است کارگردان‌ها، بیت های اشعار کلاسیک را تیکه تیکه می‌کنند و می‌گویند؛ شعر سپید است و هنرپیشه‌هایی که شعر می‌نویسند از انواع مختلف شعر را برمیدارند. می‌خواهم بگویم که شهرت ما طوری شده  که همه دوست دارند یک‌گوشه‌ای را بگیرند و بگویند ما هم مهم هستیم.»

در ادامه‌ی برنامه سامی تحصیلداری به خواندن یک شعر سپید پرداخت و مهرنوش قربانعلی در رابطه به این شعر بیان کرد :«درباره‌ی این شعر باید گفت که درواقع ساختار این شعر بر اساس تبادلات ذهنی صورت می‌گیرد. در شعر آقای تحصیلداری هم تخیل سیال و جریان جاری تخیل دیده می‌شود و شعر بسیار شعر خوش ایده‌ای است و به ساخت هم توجه کردند یعنی اینکه آمدند از ساختار تبادل‌های ذهنی و جریان سیال ذهن استفاده کنند به نظرم هوشمندی شاعر را نشان می‌دهد. اینجا فقط یک نقض غرضی اتفاق افتاده است و این هست که درواقع جریان سیال داشتن تکنیک شعری است و بنابراین در تکنیک شعری ، ما خودمان را علیرغم اینکه این سیالی و جریان در شعر دیده می‌شود به‌یک‌باره نمی‌سپاریم به دست تخیل‌ها و ما را با خودش ببرد.اینجا شما درواقع از آن وجه آگاهانه‌ی نوشتن شعر خودتان هم باید استفاده کنید در کنار ناخودآگاهی جاری که در این شعر وجود دارد.به نظرم این شعر بسیار خوش ایده است و اینکه آمدید درواقع از شعر نثر هم استفاده کنید حالا شاید نظر شما این بوده که تغییر لحن داشته باشید.موسیقی درونی و موسیقی بیرونی در شعر سپید هم بسیار اهمیت دارد دوستانی که در سال‌های اخیر و دهه اخیر دارند شعر سپید می‌نویسند ، به‌طور کامل دارند فراموش می‌کنند که موسیقی در شعر سپید بسیار حائز اهمیت است و هیچ‌چیزی را نمی‌شود جایگزین موسیقی بیرونی و یا درونی در شعر کرد و اگر این وجه شعری را از شعر سپید حذف کنیم به نثر بسیار بی‌فاصله می‌شویم و تمام دل نوشته‌هایی که همه‌ی آدم‌ها در دفترشان می‌نویسند هم این می‌تواند نوعی از شعر تلقی شود درحالی‌که خب طبیعتاً این‌طور نمی‌تواند باش.این شعر به نظر من شعر بسیار خوبی بود و به ایشان  تبریک میگم.»

استاد بهمنی هم در مورد این شعر اظهار داشت : « واقعاً اولین کارشان درزمینهٔ شعر سپید هست و خیلی هم تشویقشان کرده بودم که ادامه بدهند و من فکر می‌کنم برای کار اول از خیلی‌ها که اکنون چند مجموعه هم منتشر کردند ، خیلی بهتر است و من هم به ایشان تبریک میگویم.»

در نقد ترانه یکی از شاعران ، قربانعلی گفت : « یک تکنیک درشت‌نمایی شعری وجود دارد و این است که آنچه در این زمان ازنظر اجتماعی ، ازنظر عاطفی و ازنظر سیاسی برانگیزانه هست در شعر استفاده می‌کنیم.این تکنیک باعث می‌شود که مخاطب دیگر نمی‌بیند که در شعر چه اشکالاتی وجود دارد برای اینکه با این وجه اجتماعی ممکن است که این درشت‌نمایی شعر دیگر مخاطب را دور می‌کند از اینکه شعر تخیل ندارد.یعنی که از انواع صور خیال استفاده نمی‌کند.باید به شما از جهتی تبریک گفت که با یک روایتی که روایت شبه شعری و روایت داستانی به این می رسید که به هر حال به سمت شعر حرکت کنید و شاید اگر ادامه بدهید، بتوانید که به عنوان یک شیوه و روش شعری برای خودتان استفاده کنید اما این نوع اشعار در اثر گذشت زمان آن برجستگی و کارایی خودشان را در دفعات بعدی از دست می دهند و ممکن است قدرت در حال حاضر را دیگر دارا نباشد.»

بخش دوم برنامه اختصاص به شعرخوانی شاعران جوان داشت و امید چاوشی ، وحیدصفی لیان ، محمدرضا آبیار ، علی مظفر ، علی ایلیا ، علیرضا پور حسینی ، مهرداد حاجی پور ، فرشید ذوالفقاری ، عرفان علیجانی ، صابر موسوی، فرما و سارا قاسمی ازجمله کسانی بودند که به شعرخوانی پرداختند.

در پایان هم مهرنوش قربانعلی و استاد بهمنی به شعرخوانی پرداختند و مهمانان و کارشناسان برنامه هم عکسی به یادگار گرفتند.

در ادامه بیننده عکس های « امین رجبی » باشید



منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

عکاس : امین رجبی

 

 

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه