به گزارش ریتم نو، «کمانچه» از جمله سازهای زهی-آرشه ای به شمار می رود. از سازهای ملی ایران است و به علت وسعت صدایزیاد (بیش از چهار اکتاو) و همچنین ظرافت صدا ، در خاورمیانه و خاور دور بسیار معمول است و سابقه بسیار زیادی دارد. روح اللهخالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران، کمانچه را تکامل یافته ساز رباب می داند.
کمانچه نه تنها در موسیقی دستگاهی بلکه در موسیقی مقامی ایران نیز کاربرد فراوان دارد .کمانچه از جمله سازهای زهی – آرشهایاست و جنس قسمتهای مختلف آن چوپ، پوست، استخوان و فلز است.
کمانچه را در حالت نشسته مینوازند، به طوری که نوازنده، ساز را به طور عمودی در دست چپ میگیرد و انگشتهای همین دستش درطول دسته حرکت میکنند و آرشه (کمانه) را با دست راست به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت، بر سیمها میکشد.
کمانچه، پایهای به شکل میلهای فلزی نیز دارد که زائده پهن انتهای آن روی پا یا زمین قرار میگیرد. این ساز را معمولا از چوب کهنه وعمل آمده درختان توت و افرا میسازند. طول کمانچه از پایه فلزی تا صراحی(قسمت بالای سر پنچه) حدود ۷۵ سانتی متر است.
اجزای سازنده ساز کمانچه
کاسه طنینی: تقریبا کرهای شکل و تو خالی است. سطح بالایی آن باز است که روی آن پوست میکشند و خرک را روی آن نصبمیکنند. سطح بیرونی کاسه را با قطعاتی از جنس صدف یا استخوان برای زیبایی تزئین میکنند.
بعضی از کمانچههای محلی پشت کاسهی آنها هم باز است که باعث ایجاد صدای قویتری میشود.
پوست: قسمت دهانه از پوست نازک عمل آمدهی چهار پایانی مثل آهو، بز و بره انتخاب میشود.
دسته ساز: مانند لولهای تو پر از چوب است که طول آن تقریبا ۲۵ و قطر آن ۳ سانتی متر است.
خرک کمانچه: از جنس چوب و یا استخوان است که طول آن ۴ و ارتفاعش ۲ سانتی متر است. خرک توسط دو پایهی کوچک خود رویپوست کاسه قرار میگیرد.
سرپنجه: در ابتدای طول دسته قرار گرفته و از جنس چوب است. سطح رویی آن توخالی است. چهارتا گوشی دو به دو در طرفین آن قرارگرفته است. در قسمت بالای سر پنجه صراحی، تاج یا تنگ قرار دارد.
گوشیها: کمانچه چهار عدد گوشی به تعداد سیمهای ساز و به صورت میخ سر پهن از جنس چوب دارد که در طرفین سر پنجه قرار گرفتهاست. قسمت پهن گوشی در دست نوازنده برای کوک کردن به راست و چپ میچرخد. قسمت باریک آن داخل فضای خالی سر پنجه استو یک سر سیم به دور آن پیچیده میشود.
شیطانک: استخوان یا چوب باریک و کم ارتفاعی است به اندازهی عرض دسته که بین سرپنجه و دسته قرار دارد و سیمها از رویشیارهای کم عمق آن عبور میکنند و به گوشیها وصل میشوند.
سیم گیر: قطعهای کوچک از جنس چوب یا فلز است که در انتهای بدنهی کاسه نصب میشود و یک سر سیمها به آن بسته میشود.
پایه: میلهای باریک و فلزی و متحرک به طول ده سانتی متر که هنگام نوازندگی یک سر آن با پیچ به ته کاسه بسته میشود و انتهای آنروی پا یا زمین قرار میگیرد.
سیمها: کمانچه دارای ۴ سیم با ضخامتهای متفاوت است. استفاده آکورد کامل سیمهای ویلون برای کمانچه معمول است.
وسعتها
وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به ۳ اکتاو است و به علت وجود کوکهای مختلف و عدم وجود دستان بندی، تمامی فواصل موسیقیملی (پرده، نیم پرده و ربع پرده) در این ساز قابل اجرا هستند.
کوک
کوک کمانچه (نسبت فاصله سیمها به یکدیگر) در دستگاههای مختلف موسیقی ایرانی تفاوت میکند. معمولترین کوک برای دستگاهایایرانی این است که سیمهای اول و دوم نسبت به هم فاصله چهارم (یا پنجم) داشته، سیم سوم یک اکتاو بم تر از سیم اول و سیم چهارمیک اکتاو بم تر از سیم دوم است.
لازم به ذکر است که در گذشته کمانچه دو سل دو سل کوک میشد اما پس از ورود ویلن به ایران، در کوک کمانچه تغییراتی ایجاد شد وامروزه این ساز همانند ویلن کوک و انگشتگذاری میشود.
در حال حاضر کوک اصلی و رایج کمانچه می لا ر سل که همان کوک ویلن است، میباشد. از جمله میتوان به کوکهای رِ لا رِ سل (برایدستگاه نوا) می لا رِ لا (برای دستگاه ماهور) و می لا می لا (برای دستگاه همایون، آواز اصفهان، دستگاه چهارگاه، دستگاه ماهور ودستگاه راستپنجگاه) و رلارلا (برای کوک لری) اشاره کرد.