ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۶۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بررسی مسئله اجراهای «پلی بک» در موسیقی پاپ (2)،

جریانی برای تخریب خوانندگان!

جریان درحرکت این روزها در موسیقی پاپ در جهت تخریب خوانندگان و نوازندگان روی صحنه باعث شده تا خیلی‌ها وضعیت کنونی موسیقی را اسف‌بار بخوانند و با تماشای چند ویدیوی کوتاه یک‌دقیقه‌ای و تحلیل‌های بعضاً نادرست برخی افراد، به‌یک‌باره 90درصد اجرای خوانندگان را فالش و ناکوک خطاب کنند.

به گزارش خبرنگار ریتم نو، اخیراً ویدیویی از اجرای آرون افشار خواننده جوان موسیقی پاپ در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است که آرشه نوازنده ویولن او روی استیج هنگام نوازندگی پاره می‌شود اما همچنان صدای نواخته شدن ویولن به گوش می‌رسد و در پایان افشار برای اشاره به این موضوع و تأکید بر توانایی نوازنده‌اش به‌جای کلمه «آرشه» از «چوب» استفاده می‌کند و همین بهانه‌ای می‌شود تا نا منتقدان شروع به‌نقد کنند و حتی بگویند امکان کمانه‌کشی با آرشه‌ای که مو‌هایش پاره شده، وجود ندارد درصورتی‌که یکی از تکنیک‌های نوازندگی سازهای زهی آرشه‌ای «کل لگنو (Col legno)» نام دارد و در آن آرشه را برعکس کرده و توسط قسمت چوبی آن نوازندگی می‌کنند. اینجاست که باید بگوییم آنچه این روزها به‌عنوان نقد در موسیقی مطرح می‌شود توسط نا منتقدانی است که حتی اطلاعات اولیه را درباره سازها ندارند و به‌صرف چند هزار دنبال کننده و شرکت در یک برنامه استعدادیابی آن‌طرف آبی و خواندن در مقابل خواننده لس‌آنجلسی، هرچه می‌خواهند به اسم نقد مطرح می‌کنند.

البته موضوع دیگری که بسیاری از مخاطبان موسیقی به آن اعتراض داشتند عدم سواد کافی خواننده جوان است که به‌جای استفاده از کلمه «آرشه» می‌گوید؛ «چوب!» و بعد بجای اینکه به پاره شدن موی آرشه اشاره داشته باشد می‌گوید «چوب پاره شد» و همین موضوع هجمه بسیاری را به او وارد کرده است و برخی اینکه او با این سواد ناکافی کنسرت‌هایش را به‌اصطلاح سولد اوت می‌کند را غم‌انگیز خواندند. اما تمام این مسائل باعث نمی‌شود که بخواهیم وضعیت موسیقی را اسف‌بار بدانیم و بهتر است کار نقد را به منتقدان واقعی بسپاریم که اطلاعات دقیق و درست‌تری از موسیقی دارند و امکان حضور در کنسرت‌ها به‌صورت کامل برایشان فراهم است.

نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه