ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
بررسی برنامه استعدادیابی موسیقی بندبازی (1)؛

پایان یکه‌تازی خوانندگان!

«بندبازی» عنوان برنامه استعدادیابی موسیقی ست که در آنجایی برای یکه‌تازی خوانندگان نیست و همان‌طور که از نامش پیداست آنچه اهمیت دارد «تمامی اعضای یک گروه موسیقی» است و این مفهوم با اجرای قطعه موسیقی به‌صورت گروهی توسط داوران در کنار مجری برنامه بر روی استیج بندبازی به مخاطب نمایش داده می‌شود و حتی کارگردان سعی کرده با به تصویر کشیدن عوامل تولید و دست‌اندرکاران حین کار بر اهمیت این موضوع تأکید کند.

به گزارش خبرنگار ریتم نو، «بندبازی» بزرگ‌ترین رقابت گروه‌های موسیقی در ایران است که راهی به صداوسیما پیدا نکرده و از طریق نمایش خانگی به نمایش گذاشته‌شده است تا علاقه‌مندان بتوانند شاهد هنرنمایی گروه‌های موسیقی با سازها و آوازهایشان از یک پلتفرم قانونی باشند که البته همین موضوع پخش از طریق یک پلتفرم رسمی هم باعث شده تا این برنامه با سانسورهایی مواجه شود.

*داوران چه‌کاره هستند؟!
سال‌هاست که در تمام دنیا برنامه‌های استعدادیابی جایی در میان مردم پیداکرده‌اند و در ده سال اخیر با ساخت چند برنامه با حضور هنرمندان ایرانی لس‌آنجلسی در شبکه‌های ماهواره‌ای و بعدها تولید و پخش برنامه «شب کوک» و عصر جدید نیز این دست برنامه‌ها در بین ایرانیان نیز جایگاه خود را پیدا کرد البته همواره تولیدات داخلی با کم‌وکاستی‌هایی مواجه است و مورد انتقادهای فراوانی قرار می‌گیرد. هرچند که این انتقادات از طرف آرتیست‌های بین‌المللی نیز به نمونه‌های جهانی نیز واردشده به‌طور مثال وقتی از دیو گرول (موزیسین راک، خواننده، ترانه نویس و نوازنده آمریکایی)درباره برنامه استعدادیابی «امریکن ایدل» پرسیدند او گفته است: «این‌ها چه‌کاره هستند که بگویند چه کسی خوب و چه کسی بد است؟ تصور کنید «باب دیلن» در مقابل آن‌ها (داوران برنامه) ترانه مشهور «Blowing in the wind» را اجرا کند! آن‌وقت می‌خواهند بگویند؛ شرمنده صدای شما تو دماغی است و نفر بعدی بیاید!) درواقع بسیاری با ماهیت این دست برنامه‌ها مشکل و معتقدند آن‌ها صرفاً جنبه سرگرمی دارند و یک آدم حرفه‌ای که به خودش ایمان دارد باقدرت به راهش ادامه می‌دهد و در چنین مسابقه‌هایی شرکت نمی‌کند تا شخصی به‌عنوان داور به او بگوید کارش خوب است یا بالعکس!

پایان یکه‌تازی خوانندگان!

حضور علیرضا عصار و انتقال چند دهه تجربه به نسل جوان
بندبازی از چند جهت می‌تواند برای مخاطبان موسیقی جذاب باشد یکی از دلایل آن حضور علیرضا عصار در قد و قامت یک داور است که کمتر در مقابل دوربین‌ها ظاهر می‌شود و از طرفی سابقه و توانایی‌های او در خوانندگی و موسیقی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و او را می‌توان یکی از وزنه‌های این برنامه دانست که حالا آمده تا تجربیات چند دهه‌اش را به نسل جوان منتقل کند.

البته حضور بهروز صفاریان، امید نعمتی و مهراوه شریفی‌نیا از چهرهای شناخته‌شده به‌عنوان داور به میزبانی امید حاجیلی نیز از نکات قابل‌توجه این برنامه است.


پایان یکه‌تازی خوانندگان!
دیگر نکته حائز اهمیت این برنامه، حضور شرکت‌کنندگان در قالب یک گروه موسیقی و اجرای زنده سازها توسط نوازندگان این گروه‌هاست که به‌نوعی می‌تواند یک تغییر اساسی را در ذهن مخاطبی ایجاد کند که صرفاً توجهش فقط به خواننده بوده است و همان‌طور که گفتیم می‌تواند شروعی برای جلوگیری از یکه‌تازی خواننده‌ها بخصوص در عرصه موسیقی پاپ باشد و اهمیت حضور نوازندگان چیره‌دست و حرفه‌ای روی استیج را به نمایش بگذارد و از طرفی مخاطبان را با سازهای گوناگون و صداهای آن‌ها آشنا کند.

 

نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه