ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
موسیقی روی موج گرانی‌ها (2)؛

کنسرت نمایشی برای چهاردرصدی‌ها

«هنر لاکچری» شاید این درست‌ترین توصیف برای کنسرت نمایش سی‌صد برادران پورناظری و مدیر ایران کنسرت باشد که باقیمتی بالای هفت‌صد هزار تومان (با احتساب 9درصد مالیات) به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ریتم نو، کنسرت نمایش «سی‌صد» کاری از سهراب پورناظری با آهنگسازی تهمورس پورناظری، خوانندگی رضا بهرام، کارگردانی امیر جدیدی و تهیه‌کنندگی محمدحسین توتونچیان از اواخر خردادماه روی صحنه می‌رود این در حالی است که بلیت‌های این اجرا تا 695 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و این نمایش که قرار است روایتی از تاریخ ایران باشد خود تاریخ‌ساز شد و از شروع اجراهایش می‌توان به‌عنوان تاریخ گرانی بلیت‌های کنسرت یادکرد.

کنسرت نمایش سی‌صد برای چهاردرصدی‌ها
تهیه‌کننده این اجرا در حالی شروع بلیت‌فروشی را از هفتاد هزار تومان اعلام کرده که فقط حدود 30 الی 50 درصد از بلیت‌های این اجرا بین قیمت 70 تا 400 هزار تومان به فروش می‌رسد و 50درصد مابقی سالن قیمتی بیش از چهارصد هزار تومان را شامل می‌شود و تعداد قابل‌توجهی از صندلی‌ها بالای 700هزار تومان (با احتساب 9درصد مالیات) به فروش می‌رسد (البته هنوز آمار درستی از درصد قیمت‌گذاری‌ها منتشرنشده است) که همین امر باعث شده تا این کنسرت به یک هنر لاکچری تبدیل شود و خیلی از مخاطبان آن را مخصوص قشر چهاردرصدی جامع بدانند.
جالب است بدانید محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده این اجرا و مدیر سایت ایران کنسرت از اواخر فروردین‌ماه امسال زمینه را برای گران‌فروشی بلیت‌های کنسرت نمایش خود فراهم و حتی خود را یکی از معترضان به گرانی بلیت‌ها معرفی کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری فارس درباره گرانی بلیت‌های کنسرت گفته بود: «من نمی‌دانم تا قبل از دعای سال‌تحویل یعنی تا مورخه بیست و نهم اسفندماه سال ۱۴۰۰ قیمت بلیت کنسرت تغییری نداشته و متأسفانه چرا به‌صرف اینکه سال‌تحویل شد، باید این گرانی و تغییر سرسام‌آور قیمت صورت بگیرد، فقط به‌صرف این‌که سال عوض‌شده باید حداقل ۳۰ درصد روی قیمت‌ها کشیده شود؟! من واقعاً این معادله را نمی‌فهمم و درک نمی‌کنم و علت آن را نمی‌دانم. شما اگر متوجه علت آن شدید و دلیلش را کشف کردید به ما هم بگویید.»

سردمدار گران‌فروشی در کنسرت
مدیر سایت ایران کنسرت که خود نسبت به افزایش قیمت بلیت‌ها گلایه داشت و در جستجوی کشف علت آن بود و می‌گفت اگر علت گرانی را کشف کردید به ما هم بگوید! حالا خود یکی از سردمداران گران‌فروشی در کنسرت است و بلیت 700هزارتومانی را به بازار موسیقی ارائه و آن را به یک هنر لاکچری و برای قشری خاص تبدیل کرده است.

از دادن وعده‌های غیرعملی به مردم پرهیز کنید
این در حالی است که تهمورس پورناظری در نشست خبری این اجرا گفته که «گروه اجرایی پروژه این آمادگی را دارد که درجایی مانند ورزشگاه آزادی در یک اجرایی ویژه و متفاوت، پروژه سی صد را برای همه مخاطبان به‌صورت رایگان اجرا کند.» حال باید از او پرسید به‌جای وعده‌های غیرعملی بهتر نیست با توجه به ظرفیت در نظر گرفته‌شده برای هر شب اجرا، بلیت‌ها را باقیمت مناسب‌تری برای فروش بگذارید که تمامی اقشار بتوانند برای تماشا حضور پیدا کنند؟ «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود» اگر واقعاً دغدغه هنر دارید و حضور تمامی اقشار برایتان مهم است؛ قیمت بلیت‌ها را کاهش دهید و یا چند شب اجرا در همان کاخ سعدآباد ( که امکانش فراهم است) را رایگان روی صحنه ببرید و از دادن وعده‌های غیرعملی به مردم پرهیز کنید چون این مردم برای شما و هنرتان ارزش قائل هستند.


ری‌برندینگ رضا بهرام
نکته قابل‌توجه دیگری که در این نمایش توجه و به‌نوعی اعتراض علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی را به همراه داشته حضور رضا بهرام چهره موسیقی پاپ به‌عنوان خواننده در این پروژه است. خواننده‌ای که بارها اجرای او روی استیج در فضای مجازی با نقدهای جدی مواجه بوده حالا نامش در کنار چهره‌های موسیقی ایرانی آمده است و همین امر باعث شده تا مخاطبان به انتخاب برادران پورناظری و جایگزینی رضا بهرام به‌جای همایون شجریان خرده بگیرند و این سؤال مطرح شود که چه فعل‌وانفعالاتی و در چه کسی رخ‌داده که او به‌جای همایون شجریان در پروژه تازه پورناظری‌ها انتخاب‌شده است! هرچند که مشخصاً این‌یک ری‌برندینگ برای رضا بهرام است. سهراب پورناظری گفته؛ «او خواننده‌ای با توانایی‌های بالاست که در اجرای پروژه متوجه قابلیت‌هایش خواهید شد» پس باید صحبت درباره توانایی‌های اجرایی او را به بعد از تماشای کنسرت نمایش موکول کرد تا دید او از پس چنین اجرا و جایگاهی برمی‌آید یا خیر!

سی کجا و سی‌صد کجا؟!
البته نقدها فقط به حضور رضا بهرام خواننده پاپ در این کنسرت نمایش ختم نمی‌شود و حضور امیر جدیدی در قد و قامت کارگردان و مهران غفوریان به‌عنوان بازیگر هم اعتراض‌هایی را به همراه داشته است و خیلی‌‌ها تهیه بلیت این اجرا باقیمت‌های هنگفت را یک ریسک بزرگ می‌دانند و کسانی که تجربه حضور در کنسرت نمایش «سی» به خوانندگی همایون شجریان را داشته‌اند ترکیب تازه پورناظری‌ها را درهم‌وبرهم می‌دانند و معتقدند که این اولین بار است که 30 بالاتر از 300 قرارگرفته است و می‌گویند سی کجا و سی‌صد کجا؟!

با توجه به اینکه هنوز این کنسرت نمایش روی صحنه نرفته، بهتر است صحبت درباره کم و کیف آن را به بعد موکول کنیم اما مسئله‌ای که امروز مطرح و نگران‌کننده است قیمت بلیت‌های این اجراست که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بلیت تمامی کنسرت‌ها باشد و موسیقی را به یک هنر لاکچری و برای قشری خاص تبدیل کند، مسئله مهمی که می‌تواند زنگ خطری برای فعالان عرصه موسیقی باشد.

نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه