ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۶۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

«حالِ نامعلوم» راغب رونمایی شد/ اهالی موسیقی درباره او چه گفتند؟

مراسم رونمایی از نخستین آلبوم رسمی مصطفی راغب با عنوان «حالِ نامعلوم»، صبح روز شنبه سی و یکم اردیبهشت‌ماه سال جاری در تالار وحدت با حضور جمعی از اهالی هنر و موسیقی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ریتم نو، محمدرضا چراغعلی، عبدالجبار کاکایی، افشین مقدم، امیرمیلاد نیکزاد، مهرداد نصرتی و تعدادی از دست‌اندرکاران آلبوم ازجمله حاضران این مراسم بودند.
آلبوم «حال نامعلوم» متشکل از 12قطعه به نام‌های «حالِ نامعلوم»، «ماه تماشایی»، «ای یار»، «گل من»، «بارون بباره»،«قطار»، «تنهایی یه مرد»، «عشق پنهون»، «دلیل بودن»، «بهونه‌گیر»، «ابد و یک روز» و «خاتون» از سروده‌های پیمان سپهری، بابک بابایی، نازنین هدایت نژاد، سارا موسوی نژاد، فائزه وزیری، هادی اصغری، غزاله بختیاری، نیما قاسمی، آهیر یوسفی، صابر ندیمی و زنده‌یاد محمدحسین شهریار است و مهیار علیزاده، بابک بابایی، سعید رضایی، امیر و آرش بیات، احسان احمدی، بهرنگ قدرتی، نیما قاسمی، آهیر یوسفی، شوهان و مهرداد صدقی به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در این اثر حضورداشته‌اند.
نخستین اثر راغب با عنوان «حال نامعلوم» از روز سه‌شنبه در دو نسخه فیزیکی و دیجیتال در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و این خواننده برای نخستین بار شامگاه چهارشنبه چهارم خردادماه به همت موسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» در مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه خواهد رفت.

«حالِ نامعلوم» راغب رونمایی شد/ اهالی موسیقی درباره او چه گفتند؟

کاکایی: انتشار آلبوم شهامت می‌خواهد
عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا در ابتدای این مراسم درباره انتشار نخستین آلبوم رسمی راغب ضمن تبریک به این خواننده و موسسه آوازی نو برای انتشار این آلبوم، گفت: در این شرایط که مخاطب کمتر به سمت خرید و استفاده از آلبوم‌های موسیقی حرکت می‌کند و انتشار تک قطعه‌ها در فضای مجازی و برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف برای خوانندگان بیشتر مورد اقبال قرار دارد، انتشار آلبوم شهامت زیادی می‌خواهد.

آلبوم«حال نامعلوم»؛ زبان حال مخاطبان و جوانان عاشق
وی ضمن ابراز علاقه به صدای راغب، جنس صدای او را دارای قابلیت‌های خوب در جهت رشد و ترقی در عرصه موسیقی خواند و با اشاره به وضعیت فعلی موسیقی ایران بیان کرد: کلمات و ترانه‌ها دیگر نقشی در موسیقی کنونی ندارد و موسیقی در هویت بخشی به قطعه‌ها اولویت دارد، روزگار موسیقی ما روزگار تلخی است، فایده‌گرایی در کلمات و متن ترانه‌ها کم شده است و دیگر شاهد ترانه‌های ماندگاری چون «جان مریم»، «مرا ببوس» و «یار دبستانی» نیستیم که بتواند با احساسات و خاطره جمعی مردم ایران همراه شود. متأسفانه در حال حاضر موسیقی و سازها هستند که تکلیف معنای قطعه‌ها مشخص می‌کنند و کلمات و ترانه‌ها در کنار موسیقی قرار می‌گیرد و خودشان به‌تنهایی هویتی ندارند، موسیقی است که تکلیف کلمه‌ها را مشخص می‌کنند. متأسفانه شاهد تهی شدن محتوای سرودهای ملی و حتی آئینی هستیم و بار معنایی و مفهومی سرودها هم به ملودی‌ها تنزل پیداکرده است. معتقدم که این آلبوم می‌تواند زبان حال مخاطبان و جوانان عاشق باشد، برای همین نکته هم به عوامل این آلبوم در انتخاب نام آن تبریک می‌گویم.

محمدرضا چراغعلی: سبک نوین راغب در موسیقی
در ادامه محمدرضا چراغعلی تنظیم‌کننده و آهنگساز، هدف از حضور در آیین رونمایی از یک آلبوم موسیقی را حمایت از خواننده آن عنوان کرد و گفت: ما اینجا جمع شده‌ایم که از این خواننده به چند دلیل حمایت کنیم؛ خواننده‌ای که پایه صدای او در نحوه اجرای آثار موسیقی‌هایی که می‌خواند، شاهد ریشه‌هایی از موسیقی اصیل و دستگاهی ایرانی هستیم. آثار راغب فضای موسیقی پاپ دارد ولی با توجه به شناختی که در حوزه موسیقی ایرانی و دستگاهی دارد، نوید حضور یک خواننده خوش‌صدا، بااخلاق را در حوزه موسیقی پاپ به اهالی موسیقی داده است و او در حال حاضر سبک نوینی را در حوزه موسیقی در پیش دارد.
چراغعلی انتشار این آلبوم را در روزگاری که آلبوم موسیقی به‌ندرت منتشر می‌شوند را مبارک خواند و افزود: متأسفانه بیشتر خوانندگان به انتشار قطعه در فضای مجازی روی آورده‌اند درحالی‌که هویت یک خواننده انتشار آلبوم است و معتقد هستم که این آلبوم سال‌های سال به یادگار می‌ماند. نام آلبوم به‌غیراز فضای عارفانه و عاشقانه‌ای که دارد، بیانگر حال نامعلوم حال تمام ماست. من فکر می‌کنم که در زندگی شخصی و شرایط اقتصادی همه ما همین «حالِ نامعلوم» قابل‌مشاهده است چه برسد زمانی که این حال در فضای موسیقایی و آلبوم مدنظر گرفته شود.
وی از همکاری‌اش با مصطفی راغب در شبکه رادیویی ایران به‌عنوان یکی از بهترین همکاری‌هایش یادکرد و گفت: تابه‌حال دو قطعه منتشرنشده با او در رادیو کارکرده‌ام که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و امیدوار که جوانانی مانند این هنرمند در ادامه بیشتر شوند و مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرند.

«حالِ نامعلوم» راغب رونمایی شد/ اهالی موسیقی درباره او چه گفتند؟

مهرداد نصرتی: راغب از مفاخر موسیقی پاپ حال حاضر است
در ادامه مهرداد نصرتی آهنگساز و تنظیم‌کننده؛ مصطفی راغب را خواننده‌ای با اجرای بسیار خوب خواند و بیان کرد: به نظر من یکی از مفاخر موسیقی پاپ در حال حاضر است. او کوک می‌خواند و در کنار اجرا اخلاق بسیار کوکی هم دارد و بسیار انسان و هنرمند شریفی است. خیلی خوشحالم که آلبوم او منتشرشده است و اولین کنسرت خود را به‌زودی برگزار خواهد کرد که امیدوارم با اقبال مخاطبان هم رو‌به‌رو شود.

راغب: هرچه دارم از موسیقی ایرانی است
مصطفی راغب خواننده آلبوم «حال نامعلوم» در ابتدا ضمن قدردانی از اساتید خود همچون مجید کیایی، حمیدرضا نوربخش، اکبر عزیزی و علی جهاندار و عوامل آلبوم، گفت: من در ابتدای کار هستم و پا در اقیانوس بی‌انتهای هنر موسیقی گذاشته‌ام و قصد دارم تا آخر عمر مانند یک دانش‌آموز در این هنر آموزش ببینم. من هرچه دارم از موسیقی ایرانی است که از ابتدای کودکی آموزش‌دیده‌ام، نهایت تلاش خود را کرده‌ام که هم در کنسرت‌ها و هم در تولید قطعه‌ها با محوریت آواز و موسیقی دستگاهی و ایرانی پیش بروم و تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشم. در تولید آلبوم حال نامعلوم قصد داشتم که با رویکرد نگاه به‌ویژه به موسیقی دستگاهی قطعه‌ها اجرا کنم. این آلبوم زحمات دوستان من بود که در دو سال گذشته باوجود شرایط کرونا با من همراه بودند و توانستیم این آلبوم را آماده انتشار کنیم و سعی کردیم این آلبومی درخور فرهنگ و هنر ایران ارائه کنیم.
وی درباره نخستین آلبوم موسیقی خود بیان کرد: «حال نامعلوم» زبان انسان عاشقی است که از تلخی و شیرینی عشق هر دو را دوست دارد و در تصورات رسیدن به حضرت یار چهره خندانی دارد و در نرسیدن‌ها درگیر پریشانی است و چقدر شیرین است سرگشتگی در عالم عشق و عاشقی!

«حالِ نامعلوم» راغب رونمایی شد/ اهالی موسیقی درباره او چه گفتند؟

راغب: ۱۰ روز ابتدایی ماه محرم، صدا و حنجره‌ام وقف امام حسین و هیئت او است
راغب درباره اجرای قطعات آیینی، مداحی و خواندن آهنگ‌هایی شاد و پاپیولار در سبک موسیقایی خود گفت: تناقضی در کارهایی که اجرا کرده‌ام، نمی‌بینم. هنر آمیخته شده با معنویت است و هیچ تناقضی در اجرا قطعه‌های آیینی و پاپ نمی‌بینم.
وی در ادامه افزود: ۱۰ روز ابتدایی ماه محرم، صدا و حنجره من وقف امام حسین و هیات او است. شما صدای موسیقی و آواز را از قلب خواننده و نوازنده می‌شنوید، نه از ساز و حنجره او. یکی عاشق کوروش کبیر است و یکی هم عاشق امام حسین است؛ همه‌چیز به قلب انسان برمی‌گردد. مگر می‌شود که هنرمند برای عقاید و باورهای خودش نخواند؟ من اولین باری که پشت میکروفون قرار گرفتم برای تلاوت قران کریم بود و نمی‌خواهم خودم را با زنده‌یاد استاد شجریان مقایسه کنم، اما خود استاد شجریان هم جزو قاریان نامی ما بودند، مگر می‌شود صدای «ربنا»ی استاد بدون پشتوانه اعتقادی که داشتند، این‌چنین مورد اقبال تمام مسلمانان قرار بگیرد.

«حالِ نامعلوم» راغب رونمایی شد/ اهالی موسیقی درباره او چه گفتند؟

نوید اسکندر: در کنسرت چهارم خرداد، چند شگفتانه در انتظار مخاطبان است
نوید اسکندر رهبر ارکستر کنسرت مصطفی راغب در تشریح جزییات کنسرت روز چهارم خردادماه بیان کرد: برای این برنامه چند شگفتانه قابل‌توجه در نظر داریم که پیش‌بینی می‌کنم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، کنسرت متفاوتی را شاهد خواهید بود. کنسرت را در حد و اندازه‌های خواننده‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به موسیقی ایرانی احترام می‌گذارد. خواننده‌ای که به مؤلفه‌های موسیقی سرگرم‌کننده اشراف دارد و از قابلیت‌های موسیقی ایرانی هم برخوردار است.
مصطفی راغب به همراه نوید اسکندر نوازنده پیانو و شروین شهبازی نوازنده گیتار به اجرای زنده دو قطعه آوازی پرداخت و در پایان مراسم از آلبوم «حال نامعلوم» این خواننده با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه رونمایی شد.

گزارش تصویری مراسم رونمایی آلبوم «حالِ نامعلوم» با صدای راغب

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه