ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۷
وقتی موسیقی حرف اول را میزند

هنرنمایی بانوان به‌جای آدم‌آهنی‌ها در کنسرت رضا صادقی

رضا صادقی پنجشنبه‌شب پانزدهم آذرماه سال جاری در حالی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران بر روی صحنه رفت که تغییراتی را درروند اجرایش ایجاد کرده بود اما این تغییرات به قول خودش در حد حضور آدم‌آهنی بر روی استیج نبود!
هنرنمایی بانوان به‌جای آدم‌آهنی‌ها در کنسرت رضا صادقیبه گزارش خبرنگار ریتم نو، در کنسرت رضا صادقی، موسیقی حرف اول را می‌زند، مسئله‌ای که امروزه کمتر در اجراهای خواننده‌ها و گروه‌های نوظهور دیده می‌شود و چند وقتی ست استیج این خواننده جایی برای هنرنمایی بانوان موزیسین شده است که هنر نوازندگی‌شان را به رخ می‌کشند.

* تغییرات در حد آمدن آدم‌آهنی بر روی استیج نیست!

رضا صادقی با آمدن روی صحنه و اجرای قطعه «احساس رویایی» به‌عنوان نخستین انتخابش، گفت: «هنوز برای حضور بر روی این استیج و کنار شما بودن، ذوق بچگی‌ام را دارم. من هرچقدر هم ریشم سفید شود بازهم برای کنار شما بودن ذوق خواهم داشت برای اینکه رفیق‌هایی چون شما دارم.»
این خواننده پیش‌ازاینکه به سراغ اجرای قطعه بعدی خود برود، صحبت‌های خود را با یاد شهدا و هنرمندان این عرصه ادامه داد و با مشاهده پدر و مادرهایی که به کنسرتش آمده بودند، از تماشاگران خواست که به حرمت حضور و قدمشان ایستاده آن‌ها را تشویق کنند و درباره روند اجرای خود توضیح داد: «تغییراتی را در کنسرت ایجاد کردیم اما این تغییرات در حد آمدن آدم‌آهنی بر روی استیج نیست و سعی کردیم در موسیقی خودمان اتفاقات و تغییراتی را رقم بزنیم.»
قطعات «نرو»، «یه چیزی کمه»، «حال بارون» و «همه اون روزا» به اجرا درآمدند و نوبت به اجرای قطعه «آستیگمات» تیتراژ فیلم سینمایی به همین نام، رسید که با پخش تصاویری از این فیلم با حضور بازیگرانی همچون باران کوثری، محسن کیایی، حسین پاکدل، هادی حجازی فر و ... موردتوجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.

* دختر بودن در سرزمین من یعنی جنگ

صادقی برای اجرای قطعه «دیوونه خونه» از ترگل خلیقی نوازنده چیره‌دست تار دعوت کرد تا بر روی استیج بیاید و ارکستر را همراهی کند و در ادامه پیش از شروع قطعه «بغض و باروت» از آلبوم جدید و منتشرنشده‌اش بانام «زندگی کن»، این هنرمند خانم به تک‌نوازی ساز تار پرداخت که موردتوجه و تشویق تماشاگران قرار گرفت. همچنین این خواننده از انتشار جدیدترین آلبوم خود تا ماه آینده خبر داد.
این خواننده بعد از اجرای قطعه «دلخوشی ساده» بیان کرد: «دختر بودن در سرزمین من یعنی جنگ! و درود بر دختران قدرتمند سرزمینم که با تمام جنگ‌ها، اتفاقات و تبعیض‌ها قدرتمند می‌ایستند و هنرشان را ارائه و ثابت می‌کنند که دختر ایرانی یعنی احترام، هنر و تمام خوبی‌هایی که می‌توان به آن افتخار کرد!»
از نکات قابل‌توجه این کنسرت علاوه بر حضور پررنگ نوازندگان خانم در ارکستر مشکی پوش، هنرنمایی این بانوان ایرانی بر روی استیج کنسرتی پاپ بود که صادقی این فرصت را در اختیارشان قرارداد تا با تک‌نوازی‌هایشان به مخاطبان موسیقی نشان دهند که چقدر حضور این بانوان در دیگر استیج ها خالی ست.
صادقی را می‌توان ازجمله خوانندگان جسور این عرصه نامید که صحبت‌هایش، شعار نیست و اگر سخن از حمایت از بانوان به زبان آورده است، اکنون بر روی استیجش می‌توان هنرنمایی همین بانوان را دید. بانوانی که برای شنیده و دیده شدن در راه موسیقی سختی‌های بسیاری را کشیده‌اند و پشت درهای بسته زیادی مانده‌اند و همیشه نیمی از مخاطب را به دلیل محدودیت‌ها نداشته‌اند و حالا همین بانوان بر روی استیجی مردانه، هنر و قدرت یک بانوی ایرانی را به رخ می‌کشند. البته این بانوان پیش از حضور بر روی استیج با حمایت‌های پدرانشان و مردانی که آن‌ها را باور داشته‌اند و به پشتوانه تلاششان، امروز بر روی این صحنه‌ها خوش می‌درخشند.

* تعصب بر روی عشق خوب است

قطعات «پاییز جاری»، «وایسا دنیا» و «نفس» به اجرا در آمد تا نوبت به اجرای قطعه شیش و هشت «عاشقیت» برسد تا سهراب بنیادی نوازنده ویلن به تک‌نوازی پیش‌ازاین آهنگ بپردازد و صادقی در توضیح این قطعه گفت: «من به ریتم شیش و هشت ایرانی افتخار می‌کنم چون بسیاری از ما لذت بردند و شاد بودند. قبلاً عاشقیت بین دو نفر بود و همه اشعار از این عشق می‌گفت اما اکنون دیگر عشق این‌گونه نیست و تعصب بر روی عشق خوب است.»
در ادامه کنسرت قطعات «تو با منی» و «بغض ترانه» به‌صورت ریمیکس اجرا شد و «مشکی رنگ عشقه» با همخوانی تماشاگران شنیدنی شد و آهنگ «گمونم»، «ادعا» و «رفیق قدیمی» پایان‌بخش کنسرت پنجشنبه‌شب رضا صادقی بود.
مریم غفاری (گیتار)، مژگان ابوالفتحی و حامد همتی (پرکاشن)، مجید قدیانی (کیبورد)، سهراب بنیادی (ویولن)، فاضل پیش (گیتار الکتریک)، مجتبی ابوالقاسم پور و یلدا صمدی (پیانو)، مرسل وطنی و ژیوان وفاخواه (ساکسیفون)، مجتبی شکاری (گیتار بیس)، علیرضا میر آقا و رضا آذر نجات (ترومپت)، رامین براتی (ترومبون)، مهسا گرجی (ویولن‌سل) و ترگل خلیقی (تار)، رامین زواری (درامز) اعضای گروه مشکی پوشان به رهبری رضا صادقی را تشکیل می دادند.

عکس: فاطمه تقوی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه