ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
در نشست خبری اجرای «شبی با فخر موسیقی ایران» عنوان شد:

فرهاد فخرالدینی: این کنسرت برای مخاطبان تازگی دارد/ خوانندگی وحید تاج و مجتبی عسگری

نشست خبری کنسرت "شبی با فخر موسیقی ایران" با حضور استاد فرهاد فخرالدینی، وحید تاج (خواننده)، سوسن تقی پور (مدیر مرکز علمی کاربردی واحد ۴۶ دانشگاه علمی کاربردی)، شهلا میلانی (رهبر گروه کر) و مجتبی عسگری (خواننده)، صبح امروز ششم مردادماه در تالار وحدت برگزار شد.
فرهاد فخرالدینی: این کنسرت برای مخاطبان تازگی دارد/ خوانندگی وحید تاج و مجتبی عسگری به گزارش خبرنگار ریتم نو، سوسن تقی پور در ابتدای این نشست ضمن اعلام روزهای اجرای ارکستر «فرهنگ و هنر» بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید ارکستر فرهنگ و هنر حدود پنج سال است که با رهبری ثابت علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این بار افتخار حضور استاد فخرالدینی به‌عنوان رهبر را در ارکستر داریم و بیش از ۹۰ درصد نوازندگان ارکستر، از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هستند.»

فرهاد فخرالدینی در ادامه گفت: «عمر بنده در این چند سال در سر کلاس، سر صحنه بوده و یا در استودیوی ضبط آثار گذرانده شده است. در مدت فعالیتم، در ارکسترهای گوناگونی حضور داشتم و تمام تلاش خود را انجام دادم تا فعالیت‌های مؤثری در عرصه موسیقی انجام شود. امروز هم بسیار خوشحالم که ارکستری توسط عده‌ای از هنرجویان و دانشجویان موسیقی با حمایت‌های خانم تقی پور تشکیل‌شده و من می‌توانم به یاد روزهایی که در حوزه دانشگاهی مشغول به فعالیت بودم تجربیاتم را به اشتراک بگذارم.»

مجتبی عسگری درباره این همکاری توضیح داد: «ما با آثار ایشان خاطرات بسیار زیادی داریم و همکاری با استاد فخرالدینی و دیگر اساتید و هنرمندان بزرگ، برای ما همیشه همچون کلاس درسی بوده که می‌توانیم از آن‌ها بیاموزیم و امیدوارم بتوانم در کنسرت پیش رو سهم کوچکی داشته باشم.

وحید تاج اظهار کرد: «همکاری و در کنار استاد فخرالدینی بودن برای هرکسی افتخار است و از شهرام توکلی و علی‌اکبر قربانی نهایت تشکر و سپاس رادارم که این مجال را برای همه ما ایجاد کردند که بعد از سال‌ها این افتخار نصیب ما شود تا در خدمت استاد فخرالدینی برای برگزاری کنسرت باشیم»

در ادامه شهلا میلانی بیان کرد: «بزرگ‌ترین دستاورد برای من این است که در کنار استادان بزرگی چون فرهاد فخرالدینی حضورداشته باشم و به تولید آثاری بپردازیم. متأسفانه در شرایطی هستیم که فعالیت موسیقی برای بانوان دچار مشکلات فراوانی است اما بسیار خوشحالیم که به همت و لطف بزرگان موسیقی توانستیم از این مشکلات عبور و همچنان می‌توانیم کار کنیم و در کنسرت پیش رو نیز کارهایی را برای مخاطبان ارائه دهیم.»

فرهاد فخرالدینی: این کنسرت برای مخاطبان تازگی دارد/ خوانندگی وحید تاج و مجتبی عسگری

سپس استاد فخرالدینی با اشاره به اینکه این کنسرت نتیجه پنجاه سال فعالیتش نیست گفت: «اگر بخواهم آثارم را در قالب کنسرت ارائه دهم فکر می‌کنم بیش از ۳۰ کنسرت لازم است که این قطعات را بتوانیم به‌صورت کامل ارائه دهیم. من در حوزه‌های گوناگون اعم از آهنگسازی و تنظیم، کارهای زیادی انجام دادم که بیش از ۳۰ تا ۴۰ برنامه می‌شود. ما تلاش کردیم در این کنسرت برنامه‌ای را ارائه دهیم که برای مخاطبان تازگی داشته باشد.»

رهبر مهمان ارکستر فرهنگ و هنر، اجرای مردادماه این ارکستر را صرفاً نوستالژی نخواند به دلیل اینکه برخی قطعات برای نخستین بار روی صحنه به اجرا درخواهند آمد و تصریح کرد: «کارهایی که ما در این کنسرت اجرا می‌کنیم به اعتقاد من تازگی‌هایی دارد که مخاطب می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. یعنی شما مطمئن باشید در این فضا هم کار تازه هم نوشته و هم اجرا می‌شود.»

وی درباره عدم ارائه کارهای جدید توضیح داد: «امروزه ساخت قطعه‌ای جدید با مشکلات بسیار زیادی روبرو است که کار را برای عوامل اجرایی یک کنسرت سخت می‌کند و گاهی دو سال طول می‌کشد و باید دستمزد نت‌نویسی، آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی پرداخت شود. تولید اثر برای ارکسترها بسیار دشوار است. اکنون زمانِ تکنیک و پیشرفت است و ما نمی‌توانیم متوقف شویم ضمن اینکه نباید از تنظیم و بازسازی قطعات گذشته نیز غافل شد. من بر این باورم باید گنجینه‌های موسیقی ایران را حفظ کرد.»

استاد فخرالدینی درباره حضور نوازندگان مشترک با دیگر ارکسترها در این ارکستر برای کنسرت مردادماه گفت: «ما در گذشته در ارکسترها نوازندگان مشترک زیادی داشتیم به‌عنوان نمونه زمانی که در رادیو سه ارکستر «باربد»، «گلها» و «نکیسا» وجود داشت نوازندگان مشترکی بودند که در هر سه مجموعه به فعالیت مشغول بودند. حتی من هم در هر سه این ارکسترها به‌عنوان نوازنده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر حضور پیدا می‌کردم که البته نه من راضی به این کار بودم و نه هنرمندان دیگری که رهبری ارکسترهای دیگر را به عهده داشتند. ما در همان سال‌ها نیز تأکید داشتیم که این ارکسترها حتماً باید مستقل باشند که خوشبختانه در این زمینه نیز به نتایج درخشانی دست پیدا کردیم.»

این آهنگساز و رهبر ارکستر، سال 94 را درخشان‌ترین سال فعالیت ارکستر ملی عنوان کرد و گفت: بنده بااین‌وجود، بنا به دلایلی از سمت رهبری ارکستر استعفا دادم. و همان زمان تعدادی از نوازندگان توانمند ارکستر هم ترجیح دادند از فعالیت در ارکستر کناره‌گیری کنند. به‌هرحال امروز ۲ ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک مشغول فعالیت هستند که البته تعدادی از نوازندگان باسابقه و توانمند این مجموعه‌ها دیگر حضور ندارند درصورتی‌که حضور این نوازندگان می‌تواند کمک شایانی به ارکسترها کند. این‌ها را گفتم که تأکید کنم حضور نوازندگان ثابت در ارکسترهای گوناگون موضوعی نیست که به امروز و دیروز ارتباط پیدا کند به همین جهت اگر می‌بینید نوازندگان تکراری ارکسترهای قبلی در مجموعه ما حضور دارند دلیل خاصی ندارد بلکه نشات گرفته از تجربه همکاری است که این نوازندگان با ما داشتند.»

تقی پور در ادامه صحبت‌های استاد فخرالدینی بیان کرد: قطعاً در تربیت نوازندگان حرفه‌ای و چیره‌دست هیچ شکی نیست اما اگر بخواهم درباره ترکیب نوازندگان ارکستر «فرهنگ و هنر» در دوره‌های بعدی صحبت کنیم باید بگویم که بیش از ۳۵ نفر نوازندگان کنسرت‌های بعدی اعضای فارغ‌التحصیل موسیقی دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند. ما در حوزه تربیت نوازنده دارای ضعف‌های زیادی هستیم اما من مطمئنم که در مرکز ما کارهای بزرگی انجام‌گرفته که می‌تواند در قالب یک ارکستر مستقل فعالیت‌هایی را با هزینه‌های شخصی انجام دهد. بنابراین امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم دیگر از حضور نوازندگان و خوانندگان مهمان استفاده نکرده و همگی نوازندگان ترکیبی از فارغ‌التحصیلان مرکز ما باشند. همچنین ما 35 نفر اعضای گروه کُر داریم که از دانشجویان دانشگاه خودمان هستند و نخستین اجرایشان را قرار است روی صحنه ببرند و به‌نوعی این یک رونمایی از گروه کر نیز هست. از طرفی ما افراد مستعد در دانشگاه‌های دیگر را در دانشگاهمان بورس می‌کنیم.»

فرهاد فخرالدینی: این کنسرت برای مخاطبان تازگی دارد/ خوانندگی وحید تاج و مجتبی عسگری

همچنین در بخشی از این نشست فرهاد فخرالدینی به‌عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی درباره اتفاقات اخیر خانه موسیقی گفت: «خیلی دوست داشتم در مدتی که حضور دارم منتقدان خانه موسیقی به‌صورت رودررو بیایند و انتقادات خود را به مدیران خانه موسیقی ارائه دهند. به‌هرحال این عزیزان تمایل دارند که در اساسنامه خانه موسیقی تغییراتی ایجاد شود. البته تا جایی که اطلاع دارم قرار است شهریورماه سال جاری مجمع عمومی برگزار شود و تصمیماتی در این حوزه اعمال شود. این‌ها کارهایی است که در شرف انجام است و امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم به نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم.»

کنسرت ارکستر «فرهنگ و هنر» با عنوان «شبی با فخر موسیقی ایران» یازدهم و دوازدهم مرداد در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.

روایت تصویری از نشست خبری کنسرت ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری فرهاد فخرالدینی

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه