ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶
کنسرت نغمه‌های مرکب منتشر شد

موسیقی نئو کلاسیک ایرانی با نغمه‌های مرکب مهدی امامی و سعید نایب محمدی

آلبوم كنسرت نغمه‌های مركب به آهنگسازي و نوازندگي عود «سعيد نايب محمدي» و آواز «مهدي امامي» با همراهي سازهاي کوبه‌ای «حميد قنبري» توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

موسیقی نئو کلاسیک ایرانی با نغمه‌های مرکب مهدی امامی و سعید نایب محمدیبه گزارش ریتم نو، این آلبوم همان‌گونه که از نام آن برآمده است کنسرت برگزارشده «نغمه‌های مرکب» در فرهنگسرای نیاوران در سال 93 است که اکنون در دسترس عموم علاقه‌مندان به سبک آهنگسازی نسل نوي موسیقی کلاسیک ایرانی است.

در بروشور نغمه‌های مرکب درباره محتواي و نئو کلاسیک خواندن این اثر چنین آمده است:« نغمه‌های مركب اثري است با گرايش به سبك آهنگسازي نسل نوی موسیقی کلاسیک ایرانی موسوم به نئو كلاسيك. در اين اثر، توجه به ارتباطات ميانْ فرهنگي در حوزه ايراني، عربي، تركي مشهود است، و سعي شده از اين ظرفيت به‌عنوان يك امكان قابل‌توجه نهايت بهره برده شود. نگاه فرمال و توجه به ساختار ريتميك قطعات، كه به منابع گذشته موسيقي در همين حوزه بازمی‌گردد، جزو شاخصه‌های بارز اين اثر است. در حوزه مدال هم تركيبي از عناصر موسيقي كلاسيك ايراني، كه به‌نوعی نزديك به مدهاي رايج و اصلي در حوزه عربي- تركي هستند، به كار گرفته‌شده كه درنهایت به خلق نغمه‌های مركب انجاميده است.»

این آلبوم یک اثر شش‌قسمتی است که با تصنیفی به نام «نشید کبیر» آغاز و به تصنیف دیگری به نام «دم» ختم می‌شود. به‌طوری‌که پس از اولی و پیش از آخری، اجرای ساز و آواز با ریتم آزاد، یک هسته ضربی که از دو قطعه‌سازی و آوازی تشکیل‌شده است را قاب‌بندی می‌کند. بدین ترتیب قطعات این آلبوم (نشید کبیر، ساز و آواز، قطعه‌ی سازی وصل، نقش در مقام راست، ساز و آواز، تصنیف دم) در همان نگاه اول ساختمان صوتی با تقارن چشمگیری را ارائه می‌دهند.

سعيد نايب محمدي نوازنده عود و آهنگسازی است كه تاكنون آثار متعددي با شیوه‌های متفاوت از هم را روانه بازار كرده كه از آن جمله می‌توان از فيه ما فيه، نظم و نثر ، قول و غزل، سرخانه، ري تا روم و ده تصنيف نام برد. گرايش او در حوزه تصنیف‌سازی بيشتر بر شاخص‌های اصلي دوره تيموري استوار است كه پیش‌تر براي اولين بار به‌تفصیل در آلبوم «سرخانه» به آن پرداخته شد. او معتقد است كه در اصل اين موضوع را دستمايه ذهني خود قرار داده براي نزديك شدن به بيان و سليقه شخصي خود و در حقيقت هرگز زیبایی‌شناسی موسیقایی‌اش را در قبال مباحث نظري ناديده نگرفته و نغمه‌های مركب را به‌عنوان شاخص‌ترین اثر منتشرشده خود در اين حوزه می‌داند.

مهدی امامی، خواننده آلبوم‌های نغمه‌های مرکب‌، حُزان، بزم دور، برافشان، چهارسو و سرخانه، با تمرکز بر روی موسیقی کلاسیک ایران سعی دارد تا هم در قالب کنسرت‌ها و هم در آثار صوتی‌اش، خط‌مشی ایده مند، با نگاهی دقیق و جستجوگر به کارگان موسیقی ایران علی‌الخصوص موسیقی دستگاهی و موسیقی پیش از دوره قاجار را دنبال کند.

در نگاه او‌ کارگان موسیقی قدیم ایران دارای ظرفیت‌های نهفته‌ای است که باکار بر روی آن‌ها می‌شود به ارائه جدیدی از این موسیقی با مقتضیات زمانه حاضر دست‌یافت.

حمید قنبری نوازندگی تنبک را از بهمن رجبی آموخته و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی و مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی همچون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه دارد و از معدود نوازندگانی است که همان اندازه که به اجرای کنسرت و تولید آلبوم می‌پردازد به تألیف و پژوهش نیز پرداخته است که ازجمله می‌توان کتاب آموزشی «ضرب آوا» را نام برد. قنبری سرپرست گروه کوبه‌ای «کلون زمان» است که آلبوم « در دام ریتم» او در جشنواره موسیقی فجر در سال 95 ، نامزد بهترین آلبوم موسیقی بدون کلام بوده و همچنین در فستیوال «جاده ابریشم» کشور چین موردتقدیر قرارگرفته است.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه