ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
در نشست خبری کنسرت گروه مولانا عنوان شد:

محمد جلیل عندلیبی: استاد ناظری به من کم‌لطفی کردند/ دلم به درد آمده است

محمد جلیل عندلیبی عدم همکاری با استاد ناظری را کم‌لطفی این خواننده عنوان کرد و درباره دشمنی بین اهالی موسیقی گفت: این بی‌رحمی و دشمنی در بین کل اجتماع ریشه دارد و تنها مختص به اهالی موسیقی نیست. حتی بنده کاری را بر این اساس ساخته‌ام چراکه دلم به درد آمده است.

محمد جلیل عندلیبی: استاد ناظری به من کم‌لطفی کردند/ دلم به درد آمده است

به گزارش خبرنگار ریتم نو، نشست خبری کنسرت گروه مولانا به سرپرستی محمد جلیل عندلیبی صبح امروز 30 آبان ماه در تالار وحدت با حضور سرپرست گروه،بهزاد فروهری (نوازنده پیشکسوت نی)، سید رضا کردستانی (خواننده)، صابر نظرگاهی (نوازنده تار) و عوامل اجرایی برگزار شد.

در ابتدای نشست مدیر اجرایی کنسرت مولانا گفت: استاد عندلیبی در بستر بیماری بودند که تصمیم به اجرا و با پیش آمدن اتفاق تلخ کرمانشاه به‌عنوان نخستین گروه تصمیم به اهدای عواید اجرا به زلزله‌زدگان کرمانشاه کردند. و این تصمیم در حالی گرفته شد که تمامی هزینه‌های اجرا از قبیل سالن، تبلیغات و ... از دو ماه قبل پرداخته‌شده بود، به همین خاطر نتوانستیم تمامی درآمد اجرا را برای این مهم در نظر بگیریم.

سپس استاد محمد جلیل عندلیبی بیان کرد: برنامه در سه بخش به روی صحنه می‌رود که در بخش نخست استاد بهزاد فروهری به اجرای تک‌نوازی نی و دو نوازی نی و تمبک می‌پردازد. که بخش نخست به دلیل بنا بر زحمات استاد فروهری و زحمات چهل‌ساله ایشان در گروه مولانا در نظر گرفته‌شده است.

عندلیبی درباره بخش دوم این کنسرت توضیح داد: این بخش در ابتدا در دستگاه همایون با اجرای سه تصنیف از اشعار عبدالرحمن وفایی و به خوانندگی سید رضا کردستانی روی صحنه می‌رود و در ادامه قطعاتی در دستگاه شور، بیات ترک به اجرا درمی‌آید. در اصل این برنامه اجرای قطعات ردیف دستگاهی ایرانی بر اساس مقام‌های کردی است.

وی با اشاره به سابقه چهل‌ساله گروه مولانا گفت: بنده این گروه را در سال 1354 و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تأسیس کردم. آن زمان من 22 سال داشتم و درواقع هسته اصلی از این مرکز و با کمک استاد داریوش صفوت شکل گرفت و نهایتاً گروه مولانا 23 مهرماه 1356 در مجموعه تئاتر شهر متولد و در آنجا نخستین برنامه‌اش را با خوانندگی زنده‌یاد رضوی سروستانی روی صحنه برد و بعدها استاد شهرام ناظری و علیرضا افتخاری به گروه اضافه شدند.

استاد عندلیبی افزود: گروه مولانا کنسرت‌های فراوانی را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و طی سال‌های گذشته به‌عنوان ارکستر سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فعالیت می‌کرده و می‌توانم بگویم زحمات زیادی برای حوزه موسیقی اصیل ایرانی کشیده اما چند سالی است که به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنیم.

بهزاد فروهری در ادامه بیان کرد: در این کنسرت قطعاتی در دستگاه شور با تنبک و نی در حدود نیم ساعت برای مخاطبان اجرا می‌شود که از پیش‌درآمد شروع و در بین قطعات ممکن است قطعات محلی و چهارمضرابی نیز باشد. درواقع قسمت در بخش دوم با گروه به‌صورت جداگانه قطعاتی را اجرا می‌کنیم.

صابر نظرگاهی نیز درباره کنسرت گروه مولانا اظهار کرد: این نخستین همراهی بنده با گروه مولانا است اما از گذشته با آثار این گروه و استاد عندلیبی آشنا بوده‌ام و با آن‌ها زندگی کرده‌ام و آثارشان همچنان زیبا و جاودانی بوده و هست.

در ادامه نشست استاد عندلیبی درباره چرایی عدم همکاری با استاد ناظری گفت: استاد ناظری مقداری به من کم‌لطفی کردند. سال گذشته با ایشان صحبت کردم و پیشنهاد همکاری دادم تا کارهای نوستالژی را به اجرا دربیاوریم اما برخی مسائل و گرفتاری‌ها اجازه همکاری را به ما نداد. درصورتی‌که سه اثر با شهرام ناظری دارم که جزو نخستین آثار موسیقی سنتی بود چراکه آن دوره بیشتر آثار به‌صورت سرود اجرا می‌شد.

سرپرست گروه موسیقی مولانا افزود: در حال حاضر ترجیح می‌دهم با برنامه‌ریزی با چهره‌های جوانان همکاری داشته باشم. البته باید این را اضافه کنم زمانی که با استاد ناظری همکاری کردم ایشان هم از هنرمندان جوان موسیقی بود که با گروه مولانا همکاری می‌کرد.

وی همچنین گفت: متأسفانه تمام موسیقی ما، هلپرکه (رقص موسیقی کردی) شده درصورتی‌که موسیقی ما نشات گرفته از موسیقی عمیق و بر اساس مقامی کردی و دستگاه ایرانی است و موسیقی‌هایی هستند که سالیان سال مورداستفاده بسیاری از اساتید قرارگرفته است حتی استاد صبا ازجمله اساتیدی بودند که از موسیقی کردی بهره گرفته بودند.

استاد عندلیبی درباره دشمنی پیشکسوتان و هنرمندان عرصه موسیقی بیان کرد: طی سال‌های اخیر دشمنی در بین اجتماع و برادران وجود داشته و دارد و این بی‌رحمی و دشمنی در بین کل اجتماع ریشه دارد و تنها مختص به اهالی موسیقی نیست. حتی بنده کاری را بر این اساس ساخته‌ام چراکه دلم به درد آمده است. با شعری از ابوسعید ابوالخیر، درد دل‌هایم را بازگو کرده‌ام. اما بین هنرمندان که نمی‌توان گفت دشمنی صددرصدی وجود دارد چراکه سلایق باهم متفاوت است حتی به خاطر وجه مشترکشان تأملی هم دارند.

سید رضا کردستانی در ادامه بیان کرد: ما در این کنسرت قطعات را به زبان فارسی و کردی اجرا می‌کنیم که برای مخاطبان می‌تواند جالب‌توجه باشد. درباره همکاری با جوانان هم باید بگویم اگر پیشکسوتان به یکدیگر همکاری داشته باشند دیگر میدانی برای جوانان وجود نخواهد داشت.

گفتنی است، کنسرت موسیقی سنتی و کردی «کورده واری» به سرپرستی محمد جلیل عندلیبی و به یاد زنده‌یاد علی‌اصغر کوردستانی با صدای سید رضا کوردستانی و اجرای تک‌نوازی نی بهزاد فروهری به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس گروه «مولانا» 7 آذر ماه سال جاری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه