او دربارۀ تفاوت رپرتوار امسال نسبت به سال گذشته گفت: در نگاه اول رپرتوار متفاوت با سال گذشته بود و قابلیت این را داشت که هر نوازندهای بتواند حرفهای بودن خود را تا جایی که توانایی دارد نشان دهد. نمیتوان گفت سختتر شده بود اما قابلیت اجرایی بیشتری داشت.
فلسفی به شرکتکنندگان توصیه کرد: یکی از راهها برای اجرای بهتر تجربۀ اجراهای کوچک است، یعنی برای خودشان کنسرتهای کوچک آماده کنند. تهیۀ ویدیو و ضبط کردن بسیار میتواند به آنها کمک کند. پیش از هر اجرایی خوب است که از تکنیکهای آرامسازی فیزیکی و احساسی استفاده کنند.
فلسفی در مورد اهمیت جشنواره جوان پاسخ داد: به نظرم اندیشۀ کلی جشنواره موسیقی جوان مثبت است و روند صعودی آن کم اما تداوم دارد. موسیقی کلاسیک در دنیا هنری است که روبهزوال است، اما به عقیدۀ من با تمهیداتی حداقل میتوان در کشورمان این روند حرکتی را کاهش دهیم. تبلیغات بیشتری باید برای این موسیقی شود و ازنظر مالی تشویق بیشتری برای نوازندگان ایجاد شود.
مهرداد پاکباز بهعنوان یکی از داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان دربارۀ کیفیت و نقاط قوت و ضعف اجراها به روابط عمومی جشنواره توضیح داد.
مهرداد پاکباز آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: رشد کیفی قابلتوجهی را شاهد بودیم. پیشبینی چنین رشدی را داشتیم، اما نه در این اندازه. این رشد بهویژه در گروه الف نمایان بود. موفقیت شرکتکنندگان ایجاد انگیزه میکند و نظر اولیا را بیشتر به این موضوع جلب میکند و انگیزۀ خوبی برای تلاش بیشتر فرزندانشان در این حوزه است. شرکت در جشنواره سرمایهگذاری طولانیمدت محسوب میشود که نتیجۀ آن را سالهای بعد خواهند گرفت.
او دربارۀ علت کاهش هرسالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: به نظرم غروری در این سن وجود دارد، میخواهند سریعتر وارد بازار کار شوند. بهعلاوه پذیرش نقد در این سن سختتر است. دغدغه و انگیزه در سنین مختلف تعاریف متفاوتی دارد. ممکن است پشتوانههای امنیت اجتماعی و اقتصادی در این ردۀ سنی مطرح باشد، درصورتیکه روح آزاد سنین پایینتر برای هدایت به سمت موسیقی محض و بدون حاشیه منعطفتر است. در سنین بالا حواشی بسیار زیادی وجود دارد.
پاکباز درباره تأثیر و اهمیت جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره بسیار تأثیرگذار است و این نیز دلیل همکاری من با جشنواره است. من بهواسطۀ شاگردان و همکارانم متوجه شدم جشنواره جوان انگیزۀ سالیانه ایجاد میکند.
این داور در ادامه افزود: در ارتباط با گروه سنی کودک و نوجوان نباید فراموش کنیم که پشت هر استعداد یک خانواده و معلم متعهد حضور دارد. وجود این جشنواره میتواند انگیزهای برای معلمان و خانوادهها باشد. بچهها مستقل نیستند و یک تشکل در قالب خانواده و هنرستان وجود دارد.
وی به شرکتکنندگان توصیه کرد: فکر میکنم قبول شدن در این مقطع، تازه ابتدای کار است و پسازاین است که کارشان آغاز میشود. بیشتر شرکتکنندگان صحنه را تجربه نکردهاند و باید در حضور جمع و بهطور ویژه زیر نظر مستقیم معلم اجرا کنند. نباید این موضوع را رها کنند. نباید ریسک کنند و بهطور حتم باید با معلم در ارتباط باشند.
سیمون آیوازیان در ارتباط با تغییر و رشد کیفی اجراها و تأثیرات این جشنواره به روابط عمومی جشنواره توضیح داد.
آیوازیان دربارۀ کیفیت آثار اجرایی گفت: سومین سالی است که در این جشنواره بهعنوان داور حضور دارم و هرسال شاهد پیشرفت جوانها بودهام. رشد بهصورت پلکانی بهویژه در گروه سنی الف افزایش پیدا میکند.
او درباره علت کاهش هرسالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: ردۀ سنی ج در حال حاضر خود را در سطح بالاتری میبیند. فکر میکنم نگران هستند که اگر در این مسابقه شرکت کنند مقامی را که در اجتماع کوچک خوددارند از دست بدهند و افت کنند.
سیمون آیوازیان در توصیه به گیتاریستهای جوان گفت: باید اجراهای کوچکی در اجتماعهای کوچکتر داشته باشند. این باعث میشود تا دراینباره تفکر داشته باشند و تلاش را رها نکنند. تمرینی در برخورد با اجراها داشته باشند تا راحتتر بتوانند روی صحنه حاضر شوند.
وی درباره جشنواره موسیقی جوان گفت: با توجه به پیشرفت در این بخش، مشخص است که این نیاز برای جوانان وجود دارد. باید مرجعی برای توجه به هنر آنان باشد. فکر میکنم جشنواره جوان میتواند مشوق استادانی باشد که تدریس میکنند تا رقابتهای مفیدی رقم بخورد. امیدوارم کیفیت و تعداد شرکتکنندگان بیش از این افزایش پیدا کند.
پس از یک ساعت آنتراکت، نوبت به اجرای سازهای بادی کلارینت، اُبوا، هورن، و ترومپت رسید که داوران این بخش منوچهر صهبائی، جاوید مجلسی، اکبر محمدی، و علی نعمتی بودند.
منوچهر صهبائی بهعنوان یکی از داوران بخش اُبوا، کلارینت، هورن و ترومپت در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره دربارۀ کیفیت اجراها توضیح داد.
منوچهر صهبائی دربارۀ کیفیت اجراها چنین اشاره کرد: متأسفانه تعداد شرکتکنندگان بسیار کم بود. دو شرکتکننده در بخش ترومپت و در بقیۀ سازها تنها یک شرکتکننده داشتيم. سطح شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بود. کوک بهتر شده بود.
او درباره تأثیر حضور جوانها در جشنواره گفت: این جشنواره به سهم خود انگیزۀ خوبی ایجاد میکند. حتی شرکتکنندگانی که رقیبی ندارند و تنها هستند هم هنر خودشان را بهخوبی ارائه دادند، ما نیز با معیارهای معین اجرای آنها را سنجیدیم. کسانی که در گروه سازی خود تعدادشان زیاد نیست نیز میتوانند شرکت کنند، اگر خوب بنوازند جایزه را به دست خواهند آورد.
اکبر محمدی دیگر داور بخش سازهای بادیِ کلاسیک غربی اجراهای این دوره را چنین ارزیابی کرد: بااینکه تعداد شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته کمتر بود، اما گام مثبتی برداشتهشده است. شرکتکنندگان قابلیت خوبی داشتند. رپرتوار امسال جدیتر بود و باوجود داشتن تکنیک و نکات فنی در آن، ارزیابی سادهتر بود.
او ادامه داد: موزیکالیتۀ اجراها خوب بود. بااینکه سن آنها کمتر از شرکتکنندگان سال گذشته بود ولی درک و بیان خوبی داشتند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سازهای فوق تخصصی هستند. نوازندگان این سازهای تخصصی کمتر هستند و کمتر به حدی میرسند که بشود در جشنوارهای ارزیابی شوند. باید راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود. شاید بتوانند قطعاتی را در ارکسترها اجرا کنند و ارکستری با آنها برای اجرای قطعاتی همکاری کند.
جاويد مجلسی در رابطه با اجراهای این دوره نیز گفت: اجراهای خوبی بود. بخش کلاسیک سازهای بادی بخش جديدی بود و برای شروع خوب بود. کوک و موزیکالیته خوب بود. نسبت به سنشان، درک خوبی داشتند.
او درباره حضور کمرنگ هنرستانیها علیرغم اطلاعرسانی لازم، توضیح داد: برای نوازندگان سازهای چوبی شرکتکنندگان بیشتر هستند. اما برای سازهای بادی قدم اول را گذاشتن، سخت است. تعداد نوازندگان سازهای اُبوا، هورن و... کمتر است. خوب است هنرستانها نیز امتیازی برای شرکتکنندگانشان در جشنواره در نظر بگيرند.
این داور در رابطه با حضور شرکتکنندگان در ارکستر سمفونیک گفت: هنوز آمادگی حضور در ارکستر سمفونیک ندارند. باید برای ارکستر سمفونیک سطح بالاتری در نظر بگیریم که کسانی که بسیار حرفهای هستند نیز اطمینانی برای ورود به ارکستر نداشته باشند تا سطح ارکستر ارتقا پیدا کند. البته باید کاری هم انجام دهیم تا انگیزه برای ورود حرفهایها به ارکستر به وجود بیاید.
او در ادامه گفت: خانوادهها شناخت زیادی نسبت به سازهای بادی ندارند، و سازهای زهی بیشتر دیده میشوند و افراد بیشتری به آن علاقهمند میشوند.
او به شرکتکنندگان توصیه کرد: باید بیشتر تلاش کنند. در این مسابقه شرکتکنندگان میخواهند نسبت به یکدیگر بهتر باشند و این خوب نیست، زیرا موسیقی یک امر جهانی است و معیار نوازندگان نیز باید جهانی باشد. اگر کسی از ایران به جشنواره کشور دیگری برود، باید بتواند در همان سطح بهخوبی ظاهر شود.
یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.