ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
در بخش ویُلن و ویولا در نهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان مطرح شد:

ابراهیم لطفی: کسب مقام جنبۀ فرعی مسابقه است/ مرجان قنبری‌مهر: سطح این جشنواره کشوری بالاتر رفته است/ سیاوش ظهیرالدینی: پیشرفت خوبی در بخش ساز ویولا حاصل‌شده است

نهمین روز یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به بخش ویُلن و ویولا اختصاص داشت و برگزیدگان مرحلۀ اول در سه ردۀ سنی مقابل استادان سیاوش ظهیرالدینی، مرجان قنبری‌مهر، و ابراهیم لطفی روی صحنۀ تالار رودکی به اجرای رپرتوار انتخابی‌شان پرداختند.

ابراهیم لطفی: کسب مقام جنبۀ فرعی مسابقه است/ مرجان قنبری‌مهر: سطح این جشنواره کشوری بالاتر رفته است/ سیاوش ظهیرالدینی: پیشرفت خوبی در بخش ساز ویولا حاصل‌شده استبه گزارش ریتم نو بنا بر اعلام روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، ابراهیم لطفی دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره چنین توضیح داد: سطح شرکت‌کنندگان متفاوت بود. امروز شاهد اجرای برگزیدگان مرحلۀ نهایی بودیم. اگر برخی نکته‌ها را در نظر نگیریم اجراها راضی‌کننده بودند.

او در مورد همنوازی نوازندگان ویُلن با پیانو گفت: ما انتظار زیادی نمی‌توانیم برای هماهنگی با پیانیست از آن‌ها داشته باشیم، زیرا تنها دو جلسه تمرین با پیانیست داشتند. گروه‌های موفق، گروه‌هایی هستند که ماه‌ها و حتی سال‌ها باهم کار می‌کنند. هیات داوران با توجه به این موضوع، هماهنگی پیانیست و ویُلنیست را در نظر می‌گیرند.

او به شرکت‌کنندگان در مرحلۀ نهایی توصیه کرد: همین که از بین تعدادی قبول شده‌اند و توانسته‌اند روی صحنه اجرا داشته باشند باید خوشحال باشند. نباید به مقام آوردن فکر کنند. کسب مقام جنبۀ فرعی مسابقه است. آنچه حائز اهمیت است، رسیدن به این سطح و ارائۀ کارشان است. انگیزه و تجربه‌ای که از این رویداد کسب می‌کنند، باعث رشدشان می‌شود.

وی در پایان به نقاط مثبت جشنواره اشاره نمود: در تمام دنیا موسيقی کلاسیک، موسيقى علمی دانسته می‌شود. جشنواره این فرصت را به شرکت‌کنندگان می‌دهد تا اجرای صحنه ای را تجربه کنند. بخش مهمی است و آن‌ها تجربۀ اجرا در سالن خوبی مانند رودکی را به‌دست می‌آورند. یکی از نقاط مثبت جشنواره ایجاد انگیزه و تشویق است برای اینکه بتوانند هنرشان را بهتر ارائه دهند.

سطح این جشنواره کشوری بالاتر رفته است

مرجان قنبری‌مهر اجراهای نوازندگان ویلن در هشتمین روز جشنواره را چنین ارزیابی کرد: سطح شرکت‌کنندگان بسیار نزدیک به هم بود و این موضوع انتخاب را برای هیات داوران سخت می‌کرد. نسبت به سال‌های گذشته سطح این جشنواره کشوری بالاتر رفته است. جشنواره با معرفی قطعات مختلف و غیرمعمول خود می‌تواند به معلمان در شهرهای مختلف کمک‌کننده باشد.

او در خصوص کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف ادامه داد: به نظرم گروه سنی ب بهتر ظاهر شد. البته باید گفت تمامی گروه‌ها به سطح لازم رسیده بودند و توانستند اجرای خوبی ارائه کنند.

قنبری‌مهر پیشنهاد داد: اگر فرصتی به برگزیدگان بدهند تا با اركستر اجرا داشته باشند بسیار تجربۀ درخشانی را کسب خواهند کرد.

هر سال تعداد شرکت‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند

سياوش ظهیرالدینی کیفیت اجراهای بخش ویولا را چنین ارزیابی کرد: امسال رپرتوار تغییر کرده بود و نسبت به سال گذشته سخت‌تر بود. چند قطعه در رپرتوار امسال تا به حال در ایران به اجرا در نیامده بود. خوشبختانه شرکت‌کنندگان امسال علی‌رغم وقت کم، به‌خوبی خودشان را آماده کرده بودند. هر سال تعداد شرکت‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند. شرکت‌کنندگان بسیار خوبی بودند. هیات داوران همگی به این نتیجه رسیدند که امسال پیشرفت خوبی در بخش ساز ویولا حاصل‌شده است.

او ادامه داد: گروه سنی ب بهتر ظاهر شدند. تعداد شرکت‌کنندگان نیز در این ردۀ سنی بیشتر هم بود. همینطور شرکت‌کنندگان خوبی در بخش ج داشتیم.

وی در خصوص آموزش در شهرستان‌ها توضیح داد: بخش خصوصی در شهرستان‌ها فعالیت بیشتری دارد. شرکت‌کنندگانی که از شهرستان‌ها آمده بودند، بیشتر رده‌های اول را کسب کردند. رشد بیشتر در بخش‌های خصوصی است، البته شرکت‌کنندگانی که در هنرستان آموزش دیدهاند هم جایگاه خود را دارند.

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه