به گزارش ریتم نو بنا بر اعلام روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی (حفظ کل ردیف)، نوازندگان سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی با سقف سنی 29 سال مجاز به شرکت در جشنواره بودند. شرکتکنندگان میبایست به یکی از روایتهای معتبر و شناختهشده از ردیف موسیقی ایرانی تسلط و احاطۀ کامل میداشتند و میبایست در تمامی دستگاهها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی، بر اساس نظر هیات داوران، به اجرای بداهه نیز بپردازند.
حسین علیزاده در رابطه با کیفیت اجراهای بخش ویژۀ این دوره از جشنواره گفت: بهطور کل، برآیند مثبت است. تعداد شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده است. بخش ویژه موسیقی دستگاهی مرحلۀ بسیار سختی است، باید به شرکتکنندگان تبریک گفت. اطلاعات برخی از آنها بهاندازۀ کسانی است که دکترای موسیقی دارند. موضوع بسیار حساسی است. در این سن چنین دانشی دارند و آینده را برای آنها مهم میکند. میتوانند هنرمندان بزرگی شوند و سفیران خوبی برای موسیقی کشورمان در دنیا باشند.
او به شرکتکنندگان پیشنهاد داد: آنها نباید به خودشان غره شوند. ممکن است کسی بسیار تلاش کرده باشد، اما در سن بسیار بالاتر به این درک موسیقایی برسد. ما تمام این جوانان را تشویق میکنيم و میخواهیم همانطور که تا امروز تلاش کردهاند، ازاینپس هم ادامه بدهند. موسيقی و هنر پایانی ندارد.
وی در انتها اشاره کرد: شرکتکنندگان سالانه سطح خود را بالاتر میبرند. نباید برای اول شدن در این جشنواره شرکت کرد. شرکتکنندگان سطح سال گذشته را میبینند و سال بعد با تلاش بیشتری حضور پیدا میکنند. جشنواره رقابتی است که سطح آن توسط شرکتکنندگان آن بهصورت تصاعدی بالا میرود.
مهدی آذرسینا بهعنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره در حاشیۀ اجراها دربارۀ کیفیت و تأثیر جشنواره توضیح داد.
آذرسینا دربارۀ اجرای حافظان ردیف گفت: این بخش از جشنواره که قسمت ویژۀ جشنواره محسوب میشود، رویداد بزرگی است. بخش مهمی است و بهطورقطع برای شرکتکنندگان نیز سختیها و دشواریهای خود را دارد. با در نظر گرفتن این امر میتوان گفت اجراهای خوبی را شاهد بودیم. بیشک شرکتکنندگان باارزشی هستند و کار آنها نیز ارزنده است. هرکدامشان آن رکن اساسی که حفظ ردیف است را رعایت کردند. به محتوا و مبنای اولیۀ موسیقی ایران احاطه دارند و بهطورقطع در آینده هنر درستی را با برداشت صحیح از زیربناها ارائه خواهند داد.
او دربارۀ موزیکالیتۀ اجرای شرکتکنندگان گفت: اگر گوشۀ خاصی مشخص میکردیم و از آنها میخواستیم بداههنوازی کنند میشد این را بررسی کرد. اما در ردیف نوازی نباید دخل و تصرفی شود، اگر تغییری میدادند امتیاز منفی محسوب میشد. اجرای ردیف باید بسیار دقیق باشد. در بداههنوازی آزادی وجود دارد.
او در ادامه توصیه کرد: باوجوداینکه مرحلۀ سختی پشت سر گذاشتهاند اما این شروع کار است. استعدادهای ناب هم نیاز به زمان زیادی برای یادگیری تمام ردیفها دارند. شرکتکنندگان بسيار جوان هستند و باید دورههایی برایشان در نظر گرفت تا وارد مسیر درست شوند.
وی در رابطه باارزش مدرک این بخش توضیح داد: اين مدرک یکی از بالاترین مدرکها محسوب میشود. داورانی که به ارزیابی پرداختهاند کاملاً آگاهانه انتخابشدهاند و امضای این مدرک بسیار ارزشمند است.
یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.