به گزارش
ریتم نو یار آشنا آلبوم دیگری است از نواختههای زندهیاد همایون خرم نوازنده برجسته ویولن ایرانی که مشتمل بر سه بخش «ابوعطا»، «چهارگاه» و «دشتی» ساختهوپرداخته شده و با تنبکنوازی محمود رفیعیان به اجرا درآمده که اکنون از طریق ریتمو در دسترس است.
همایون خرم ساختههای ماندگاری مانند تصنیف «رسوای زمانه»، »تو ای پری کجایی» و «شهرزاد رویا» در کارنامه هنریاش دیده میشود. علاوه بر آن، این پیشکسوت فقید موسیقی ایرانی، قدرت زیادی در نوازندگی و بداههپردازی به شیوه نوازندگان رادیو در دهههای ۳۰ تا ۵۰ داشت.
در این مجموعه سه مایه «ابوعطا» که بار احساسی فراوان دارد، «چهارگاه» که بسیار باصلابت است و «دشتی» محزون به کار گرفتهشدهاند که ضربیها و چهارمضرابها نیز به زیبایی توسط تنبک «محمود رفیعیان» همراهی شدهاند.
زندهیاد خرم، در یادداشتی بر دفترچه این آلبوم نوشته است: «موسیقی اصیل ایرانی همچون آب زلالی است که به تشنگی شنونده، پاسخ میدهد و او را با خود حقیقی خویش آشتی میدهد. بسیاری از گوشههای موسیقی ما خود، یک شهر موسیقی است که اگر نسبت به آنها معرفت لازم پیدا شود، میتواند برطرفکننده عطش حقیقت جویانه انسان شود و عاقبت او را آن خنیاگر یگانه عشق رهبر شود./عاشقی گر زین سر و گر زان سر است... عاقبت ما را بدان سر رهبر است، در خاتمه برای همه رهروان راه موسیقی اصیل ایرانی، آرزوی توفیق دارم.»
فرزند این موزیسین، «رضا خرم» نیز در بخشی دیگر از دفترچه اثر، یادداشت نگاشته است که: «اگر دوران طلایی آهنگسازی پدر را سه دهه 30 و 40 و50 بدانیم، دوران طلایی نوازندگی ایشان را میتوان سه دهه 60 و 70 و 80 و کمی قبل از آن، انگاشت. سالهایی که علاوه بر مهارت و چیرهدستی، در نوازندگی تزکیهای در دل پدر ایجادشده بود که آثارش، فراتر از یک نوازندگی تکنیکی و حتی پراحساس گشت. آنچه توسط انگشتان او، بر روی ویولن نواخته میشد. از ذهن او که همواره، به یاد معشوق بود و از دل او که همواره جایگاه پاکی برای حضرت دوست بود، برمیآمد. ازاینرو فرازمینی و درواقع آسمانی بود. قطعاتی که در این لوح فشرده میشنوید، بین سالهای 80 تا 85 به شکل کاملاً بداهه و بدون توقف و یا ضبط مجدد اجرا گردیده است. بسیاری از جملات آن خلقالساعه بوده و سازندگی در آنها موج میزند و از عمق شگرفی برخوردار است و از این حیث، قابل تفکر و تأمل برای اهلفن است. ضمن آنکه برای عموم دلنشین است. قطعات ردیف نوازی نیست. گوشهها بهصورت کامل اجرانشده و توالی کلاسیک آنها، رعایت نشده و در یککلام، کادرها و محدودیتها شکسته شده است. اما مملو از ظرافت، ابتکار، سازندگی و آفرینش بر مبنای اصالت است. /خوش پریشان با منش گفتارهاست...در پریشانگوییاش اسرارهاست/ فضا فضایی مدرسهای نیست، بلکه فضای میکدهی عشق است./ در مدرسه آموختهای گرچه بسی علم...در میکده علمی ست که آموختنی نیست»
شایانذکر است که آلبوم یار آشنا از طریق سایت «ریتمو ritmo.ir»، بهصورت دیجیتال و قانونی در دسترس مخاطبان است و علاقهمندان میتوانند اثر را با مراجعه به این سایت، دانلود و خریداری کنند.