ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
سینا جهان‌آبادی نوازنده ساز کمانچه و صراحی گروه شهناز

همکاری با گروه شهناز، یکی از طلایی‌ترین دوران کار حرفه‌ای‌ام بود

سینا جهان‌آبادی به‌واسطه دوستی‌اش با همایون شجریان از دوران هنرستان هفته‌ای چند بار به منزل استاد شجریان می‌رفت و ...
همکاری با گروه شهناز، یکی از طلایی‌ترین دوران کار حرفه‌ای‌ام بود[مریم رفائی]
سینا جهان‌آبادی به‌واسطه دوستی‌اش با همایون شجریان از دوران هنرستان هفته‌ای چند بار به منزل استاد شجریان می‌رفت و معتقد است که از همان دوران خیلی چیزها از ایشان یاد می‌گیرد و به همین خاطر همیشه محبت خسرو آواز ایران شامل حالش بوده است.
زمانی که گروه آوا کنسرت‌های آخرش را در ایران برگزار می‌کرد و سعید فرج پوری نوازنده کمانچه به دلیل تداخل کنسرت نمی‌توانست همراه گروه باشد، سینا جهان‌آبادی به گروه آوا اضافه می‌شود و نخستین همکاری‌اش با محمدرضا شجریان رقم می‌خورد. و این همکاری زمینه‌ساز حضورش در گروه شهناز می‌شود.

نگاه زیبایی به موسیقی سازی داشتند
سینا جهان‌آبادی درباره سال‌ها همکاری با استاد شجریان گفت: لحظاتی که با ایشان همکاری می‌کردم در گوشه ذهنم است چقدر لحظات شیرینی بود ایشان همچون یک پدر دلسوز راهنمایی‌هایشان شامل حالم بود. به یاد دارم زمانی که می‌خواستیم در گروه شهناز بنوازیم در بخش جواب آواز راهنمایی می‌کردند که چگونه این مهم انجام شود و در زمان تک‌نوازی روی صحنه با همان نگاه مهربانانه به بچه‌ها دلگرمی می‌دادند و جو صمیمانه‌ای را ایجاد می‌کردند و تمامی اعضای گروه این حس را داشتند و علاوه بر افتخار بزرگی که شامل حالشان بود بااحساس بهتری می‌نواختند. برای من به‌شخصه همکاری با گروه آوا و شهناز، یکی از طلایی‌ترین دوران کار حرفه‌ای‌ام بود.
به دلیل تعدد سازهایی که در ارکستر وجود داشت ایشان خیلی موشکافانه همه‌چیز را زیر نظر داشتند و نظراتشان را عنوان می‌کردند نگاه زیبایی به موسیقی سازی داشتند و اتفاق قشنگی بود که تجربیاتشان را در اختیار نوازندگان قرار می‌دادند.

آرزوی همکاری با استاد شجریان را داشتم
جهان‌آبادی که از نخستین اجرا، گروه شهناز را همراهی می‌کرد، گفت: همه ما برای این اتفاق بزرگ که استاد پذیرفته بودند در تهران اجرا داشته باشیم، سر از پا نمی‌شناختیم البته من این شور و حال را زمانی که به گروه آوا دعوت‌شده بودم تجربه کرده بودم یادم هست زمانی که همایون با من تماس گرفت و به هم گفت که برای اجرای گروه آوا در اصفهان با،بابا صحبتت شده که به گروه آوا دعوت شوی، برایم لحظه خاصی بود و بسیار خوشحال شدم چون از زمانی که موسیقی را شروع کردم آرزوی همکاری با استاد شجریان را داشتم و بالاخره آن زمان برایم فرا رسیده بود حالا این اجرا با گروه شهناز و همکاری در تهران و کنسرتی باشکوه در سالن وزارت کشور بود.

یکی از دلایل اعتماد استاد بها دادن به جوان‌ها بود
نوازنده کمانچه و صراحی گروه شهناز اضافه کرد: همه ما انگیزه دیگری در ساززدن داشتیم و هرچه به کنسرت نزدیک‌تر می‌شدیم انگیزه‌مان بیشتر  می‌شد و همکاری با استاد شجریان در قلب و دلمان بود. خاطرم هست از سال‌های قبل استاد ساز سنتور می‌ساختند و این تجربه برایشان ادامه داشت تا اینکه در سال‌های اخیر ایشان علاوه بر سنتور سازی مشغول ساخت سازهای ابداعی شدند و اعتقاد داشتند که رنگ‌آمیزی صدایی در ارکسترهایمان کم است و با ساختن این سازها این رنگ‌آمیزی بیشتر می‌شود یکی از این سازها سازی آرشه‌ای به نام صراحی بود که این ساز ازلحاظ نواختن به ساز کمانچه نزدیک بود که بر روی صفحه این ساز زیر خرک کاسه‌ای گلدانی شکل طراحی‌شده بود و بر روی این کاسه پوست بود که با تعویض این کاسه رنگ صدایی ساز تغییر می‌کرد در بخشی از آن کنسرت‌ها بنده افتخار این را داشتم که بخش‌هایی از کنسرت را با ساز ابداعی ایشان بنوازم.
یکی از دلایل اعتماد استاد بها دادن به جوان‌ها بود بالاخره نسل بعدی موسیقی باید این انگیزه را داشته باشد تا در موسیقی ایرانی فعالیت کنند. البته اعتماد استاد با زیر نظر داشتن تمرین‌ها و با پیشرفت اعضای گروه جلب شد. جوان‌هایی که بعدها می‌توانستند پیشرفت زیادی کنند که مدیون ایشان بودند.
به نظر من هر کاری که استاد شجریان خوانده‌اند تأثیرگذار بوده و از صدا و هنرشان تأثیر لازم گرفته‌شده است اما تجارب مهم ایشان در بخش سازی در گروه شهناز هم بود که هدفشان این بود که با تجارب و راهنمایی‌هایشان نوازندگان جوان گروه راه اساتید و موسیقی اصیل را ادامه دهند تا بتوانند در آینده حرکت و اتفاقی را در زمینه موسیقی ایجاد کنند.

باجان و دل کنار بچه‌ها بودند
وی درباره سفرهایی که با ایشان به همراه گروه داشتند، گفت: خوش‌سفری ایشان بی‌نظیر بود  همیشه لبخند ایشان را به یاد دارم و محبتی که به همه گروه داشتند استاد در تمام مدت دوست داشتند با اعضای گروه باشند و باوجود خستگی‌هایی که در طول سفر بود باجان و دل کنار بچه‌ها بودند و همیشه خوش‌وبش می‌کردند تا به بچه‌ها خوش بگذرد. علاوه بر کار حرفه‌ای که هرکدام از اعضای گروه آرزویشان بود توانستند این لحظات شیرین را هم لمس کنند.

استاد تمام ذهنشان را برای این کار آماده کرده بودند
جهان‌آبادی در مورد ساز سازی استاد شجریان گفت: زمان‌هایی که مشغول ساخت ساز بودند، ساعت‌های زیادی کار می‌کردند و مرتب در حال فکر بودند همان زمان هرکدام از سازهایی که مشغول طرح و ساخت آن بودند با هرکدام از ما که به سازهایمان نزدیک بود درباره‌اش صحبت می‌کردند و نظراتمان را می‌پرسیدند و موقع ساخت آن ساز را تحویلمان می‌دادند که در منزل بتوانیم تمرین شخصی داشته باشیم تا اگر موردی به نظرمان می‌رسد به ایشان انتقال دهیم. استاد تمام ذهنشان را برای این کار آماده کرده بودند و در خلوتشان خیلی به این مهم فکر می‌کردند خاطرم هست یک روز سر تمرین به من گفتند روز قبل از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب روی طراحی ساز جدیدشان کار می‌کردند که این پیگیری و پشتکار فوق‌العاده بود در مورد پیگیری ایشان از زمان‌های دورتر هم به یاد دارم زمانی که هنرستان می‌رفتم ایشان در کارگاهشان ساعت‌های بسیار سنتور سازی می‌کردند همچنین در زمینه گل‌کاری که  حتی در گرمای تابستان در باغچه منزل و باغ هشتگردشان بدون وقفه تلاش می‌کردند. اکنون تمام این خاطرات، تلاش و پشتکارشان را به خاطر میاورم و آرزوی سلامتی برای ایشان دارم امیدوارم هر چه زودتر شاهد سلامتی ایشان باشیم و ببینیم استاد همانند سابق سلامت و پرانرژی هستند.

استاد همیشه ما را راهنمایی می‌کردند
نوازنده کمانچه و صراحی گروه شهناز درباره راهنمایی‌های استاد شجریان بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید ساز تخصصی من و همایون در هنرستان موسیقی کمانچه بود به همین واسطه استاد همیشه ما را راهنمایی می‌کردند و از تجربیاتشان برایمان می‌گفتند برای همین این شانس را داشتم که راهنمایی‌های استاد شامل حال من هم باشد و در آینده‌ام تأثیرگذار باشد. درواقع به‌اندازه همایون، به من هم لطف داشتند و همیشه مدیون محبت ایشان هستم .

در درجه اول و آخر حضور خود استاد بود
وی در مورد انسجام گروه شهناز توضیح داد: در درجه اول و آخر حضور خود استاد بود که من و تمامی اعضای گروه آرزوی همکاری با ایشان را داشتیم و مهربانی استاد که انقدر دل‌نشین در کنار بچه‌ها بودند از دیگر عوامل مؤثری است که می‌توان عنوان کرد و این دو نقش باعث انسجام گروه شد.

نمی‌دانم چگونه آن حال را بیان کنم
جهان‌آبادی درباره ویدیوی منتشرشده استاد و عنوان بیماری 15سالشان گفت: با دیدن آن ویدیو به‌شدت متأثر شدم و نمی‌دانم چگونه آن حال را بیان کنم. با توجه به روحیه خاص و فوق‌العاده‌ای که استاد همیشه داشتند، اصلاً فکر نمی‌کردم بیماری‌شان انقدر جدی باشد.

ربنای شجریان تکرار نمی‌شود
جهان‌آبادی درباره ربنا و عدم پخش آن از رسانه ملی اظهار کرد: ربنا شجریان به دلیل اندوهی که همراهش است همه را منقلب می‌کند و حس و حال متفاوتی دارد. این اثر را از کودکی شنیده‌ام و وقتی متوجه شدم این اثر را استاد خوانده‌اند، علاقه و حسم به آن چند برابر شد. ربنای شجریان تکرار نمی‌شود و وقتی این اثر را می‌شنوم بی‌اختیار منقلب می‌شوم و تحت تأثیر این کار قرار می‌گیرم.
برای خسرو آواز ایران آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم که صدای استاد شجریان از ربنا تا دیگر آثارشان پخش شود و همه علاقه‌مندان بشنوند و لذت ببرند.


برچسب ها: گروه شهناز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه