ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
گفتگو ویژه با سعید فرج پوری آهنگساز و سرپرست مهمان گروه شهناز

تجربه گران‌بهای استاد شجریان

سعید فرج پوری حدود چهار سال پیش زمانی که مجموعه قطعاتی را در بیات ترک و مایه دشتی آماده کرده بود ...

تجربه گران‌بهای استاد شجریان[حمیدرضا پیرمحمدی]
سعید فرج پوری حدود چهار سال پیش زمانی که مجموعه قطعاتی را در بیات ترک و مایه دشتی آماده کرده بود، طی ملاقاتی با استاد شجریان به ایشان پیشنهاد اجرای کارها را می‌دهد و استاد می‌پذیرند که کارها را با همراهی گروه شهناز به اجرا دربیاورند. به‌این‌ترتیب فرج پوری برای تمرینات با گروه شهناز به تهران می‌آید و همکاری‌اش با این گروه به‌عنوان نوازنده و سرپرست مهمان آغاز می‌شود.

مثل یک خانواده هستيم
سعید فرج پوری در ابتدا گفت: تعدادی از اعضای گروه شهناز را از گذشته می‌شناختم اما زمانی که از نزدیک با همه گروه آشنا شدم، بسیار نوازنده‌های خوب ، توانا و ازنظر قدرت اجرایی و همكاري گروهي خیلی همراه و همدل بودند و از طرفی استاد شجریان با گروه شهناز ارتباط صمیمانه‌ای داشت و بارها عنوان می‌کردند كه مثل یک خانواده هستيم.

به پیشرفت‌هایی دست پيدا كرد
فرج پوری درباره سازهای ابداعی استاد شجریان نیز این‌گونه توضیح داد: «حداقل 30 سال است که در گروه‌های مختلف چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت گروهی با استاد شجریان همکاری داشتم. ايشان بسیار به ساخت ساز علاقه و حتی خودشان از 30 سال گذشته یک کارگاه ساخت ساز داشتند که در آن کارگاه سنتور می‌ساختند و دائم در حال تحقیق روی صدای سنتور بودند که به‌تدریج علاقه‌مند شدند که سازهای دیگری هم بسازند و واقعاً بر روی این موضوع زمان گذاشتند و شاید حدود پنج سال به شکل دائم درگیر این مهم بودند که البته يكي از اهداف تأسيس گروه شهناز هم همين قضيه سازهاي ابداعی آقای شجريان بود كه دوستان هنرمند در گروه از اين سازها استفاده می‌کردند و استاد شجريان عملاً صدادهی و امكانات سازها را آزمایش می‌کردند كه به نظرم به پیشرفت‌هایی دست پيدا كرد .اما شما می‌دانید که ساخت ساز مسئله‌ای نیست که به‌زودی و در چند سال به نتیجه برسد و زمان زيادي لازم دارد تا نتیجه خودش را نشان دهد و این ساز ازنظر فرهنگ شنيداري جا بیافتد اما به نظرم اين فعالیت‌ها بسيار مثبت و تجربه گران‌بهایی براي ايشان بود.

استاد شجریان محبوب قلب و دل ملت ایران است
این آهنگساز و نوازنده برجسته همچنین درباره ممنوع‌الکاری استاد شجریان نیز گفت: «ما به‌اندازه کافی در این سال‌ها به ممنوع الکاری استاد شجریان اعتراض و انتقاد کردیم. متأسفانه مسئولان توجهي نكردند. فعلاً استاد به دليل كسالت و مريضي در حال استراحت هستند و امیدواریم به‌محض اینکه سلامتی‌شان را به دست آوردند این مسائل حل‌شده باشد اما واقعیت این است که ممنوع الکاری کسی که خودش نیم‌قرن یک فرهنگ شنیداری را به وجود آورد ه و در تاروپود و دل مردم جا پیداکرده، به‌راحتی نمی‌توان حذف كرد و از آن گذشت ... استاد شجریان محبوب قلب و دل ملت ایران است و به نظر من در تاریخ موسیقی ايران کسی محبوب‌تر از ایشان وجود ندارد .به‌هرحال امیدواریم که این مسئله هر چه زودتر برطرف شود.»
استاد شجریان اصولاً سیاستمدار نیستند و ایشان همیشه با خواسته اکثریت مردم پیش رفتند چه درزمانی که مردم انقلاب کردند و چه در سال 88 که مردم خواسته‌ای داشتند و به شکل بدی با آن‌ها برخورد شد و این طبیعی است که یک هنرمند اعتراض کند.این موضوع دلیل بر سیاستمدار بودن استاد شجریان و انجام کار سیاسی نیست

ربنای شجریان یک پیام مذهبی است
فرج پوری در پایان درباره پخش نشدن ربنا از صداوسیما نیز این‌گونه توضیح داد: به نظر من تمام آثار استاد شجریان جاودانه است و ربنا هم یکی از آن‌ها است. خیلی نمی‌توان بین آثار استاد شجریان فرق گذاشت اما با توجه اینکه هم‌اکنون در ماه رمضان هستیم و مردم خیلی با آن خاطره دارند و حداقل 30 سال با آن در روزهای ماه رمضان افطار کردند، این خیلی کار نادرستی است که ربنا را از مردم دریغ کنیم. این اثر یک پیام مذهبی است و صداوسیما نباید با این قضیه برخورد سیاسی کند.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه