ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴

نقد و بررسی کتاب انفرادی دونفره سروده کسری بختیاریان

ریتم نو : سومین نشست تخصصی ترانه ، کانون ادبی نیاوران ، عصر روز چهارشنبه مورخ چهارم  شهریورماه سال جاری در خصوص نقد و بررسی کتاب « انفرادی دونفره » از کسری بختیاریان با حضور امیر ارجینی ، ابراهیم اسماعیلی اراضی و حامد جلیلی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

IMG_2199


کانون ادبی نیاوران سومین نشست تخصصی ترانه را برگزار کرد


نقد و بررسی کتاب انفرادی دونفره سروده کسری بختیاریان


 

ابراهیم اسماعیلی نیا در خصوص این کتاب گفت : « من به‌عنوان مخاطب از این کتاب راضی بودم. اما ایرادات این کتاب را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد : 1- یک سری اضافات در متن وجود دارد 2- در بخش‌هایی اساساً مشکل موسیقایی به وجود آورده است 3- ترتیب جمله به سمت و سویی رفته که از شکل طبیعی فاصله گرفته است. استفاده زیاد از ضمایر اضافه ازجمله موارد مشهود در کتاب است. همچنین در قسمت‌هایی از کتاب ، دچار ارجاع‌های نادرست شده است. ترتیب‌های اضافه در چند مورد از دیگر نکاتی است که به چشم می‌خورد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد : «چند مورد دیگر از نکات منفی این کتاب شامل: تنوع موسیقی مراعات نشده و بعضی از تصاویر نامتناسب است. همچنین بعضی از فعل‌ها نادرست استفاده‌شده است و  دوگانگی زبان در قسمت‌هایی به چشم می‌خورد.»

اما نکاتی که می‌تواند برای مؤلف مؤثر باشد ؛ در اکثر موارد از تصاویر آشنا استفاده‌شده است و تکرار در قسمت‌هایی از کتاب خوب بود. یکجاهایی تألیف‌هایی هست که به نگاه شاعری کمک می‌کند و درجاهایی عاطفی نویسی کردی که بعضاً خوب است و یک سری تعبیرهای خلاقانه می‌باشد. در کل کسری بختیاریان یک مقدار در تألیف این کتاب عجله کرده است.»

حامد جلیلی نیز در خصوص کتاب کسری بختیاریان بیان کرد : « در مورد این کتاب احساس می‌کنم که مؤلف این مجموعه  در برزخی بین تقلید و تأثیر گیرکرده است. بیشترین عبارتی که در تک‌تک این بندها در سر من چرخ می‌زد ، فقط سهل‌انگاری بود. احساس می‌کنم که یک نفر دنبال مؤلف افتاده و در حال تعقیبش است و مؤلف در حال فرار کردن. برای اینکه ایده‌هایی پیدا می‌شود که به‌درستی تألیف نشده است. تک‌تک ترانه‌های این کتاب ، من و تویی هستند و این به‌خودی‌خود شاید نقصی منصوب نشود اما اینکه من و تویی که کاملاً در سطح اتفاق می‌افتد. ما در این کتاب ایدئولوژی منحصربه‌فرد نمی‌بینیم.»

در این کتاب مؤلف تأکید بیش‌ازاندازه به کلمه‌ی «گریه»  داشته است و دقیقاً نیمی از شعرها در مورد گریه است و درحالی‌که مؤلف این کتاب مرد است. البته مردها هم گریه می‌کنند اما نه به این صورت. در این صورت کم درک ترین فرد ، همان خواننده است که این ترانه را انتخاب می‌کند. در این کتاب بازهم تأکید بیش‌ازاندازه به کلمه‌ی «ماه» شده است. من حالا ارجاع می‌دهم به مطلبی که در یک سایت خبری در مورد کتاب مؤلف نوشته‌شده بود که این ترانه‌ها امروزی است. ببینید ترانه با یک شال و قهوه آوردن نمی‌تواند امروزی باشد. من کارهایی خواندم که زبان ، زبان معیار است اما فضا ، فضای کاملاً مدرن است.

همان‌طوری که جناب اسماعیلی عزیز گفتند ، مؤلف در تألیف این کار خیلی عجله کرده است و این موضوع کاملاً در شعرهای این کتاب مشهود است.»

در پایان این نشست کسری بختیاریان اعلام کرد : «درصد بسیاری از نقدهایی که جناب اراضی و حامد جلیلی عزیز کردند ، درست بود و اصلاً جای هیچ دفاعی نمی‌گذارد.»

بختیاریان همچنین از امیر ارجینی ، ابراهیم اسماعیلی اراضی و حامد جلیلی بابت حضورشان در این نشست تشکر کرد.

و در پایان با پیشنهاد امیر ارجینی ، کسری بختیاریان یک شعر از سروده‌های جدید خود را خواند و نشست به پایان رسید.



منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

عکس : دنیا گردینی

 
تقویم هنری ادامه