ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

یک رونمایی برای سه کتاب

ریتم نو - جمعه هشتم مرداد فروشگاه فرهنگ ميزبان رونمايي از سه كتاب بنياد ترانه نوشته علي كمارجي ، سيانور نوشته مريم ناصرپور و اكران خصوصي به تاليف سها سپانلو بود.آيين رونمايي کتاب‌ها با حضور مؤلفین و طرفدارانشان برگزار شد.


در ابتداي مراسم و با دعوت شایان رسول زاده (مجری برنامه) سه نویسنده توضیحاتی را پیرامون کتاب های خود بیان کردند.


علي كمارجي در ارتباط با بنياد ترانه صحبت كرد و به موضوعات اصلي آن پرداخت.نويسنده كتاب بنياد ترانه به بيان تفاوت‌های موجود ميان شعر و ترانه ، قافيه و اصول كلي ترانه‌سرایی در كتاب خود اشاره كرد و علاوه بر آن به بحث‌هایی ازجمله جامعه‌شناسی پرداخته‌شده و به وجود استفاده از ترانه‌های ترانه‌سرایان مطرح در اين كتاب اشاره كرد.


اين شاعر همچنين به حضور ترانه صحبت‌هایی از خواننده‌های مختلف درباره سبک‌های مختلف ازجمله رضا يزداني در رابطه با موسيقي راك و فرزاد دزدمه كه در سالن حضور داشت در بخش فولك اشاره كرد و گفت براي بعضي سبک‌های خاص نيز از مثال‌های خارجي نيز استفاده كرده است.


نويسنده کتاب بنیاد ترانه درباره این‌که چرا تاکنون مجموعه ترانه نيز منتشر نكرده است گفت: در تلاش است كه تعدادي ترانه شنیده‌شده جمع‌آوری كند و قبل از آن به بحث آموزش اشاره کرد كه دو كتاب در اين زمینه منتشر كرده است و با محيا شدن شرايط و توسط نشر مايا در سال آينده مجموعه‌ای از ترانه‌های وي و ديگر ترانه‌سراهای مطرح در يك مجموعه به چاپ خواهد رسيد.


او همچنين با توجه به وجود کتاب‌های مختلف در بحث ترانه‌سرایی و وجود بحث‌های مشترك بين ترانه‌سرایی، به وجود يك سري بحث‌های میان‌رشته‌ای در ترانه اشاره كرد كه در ترانه نيز وجود دارد مانند بحث  روايت در ترانه يا بخش روانشناسي در ترانه و مسائلی این‌چنین .او افزود كه كنار هم بودن تمام اين کتاب‌ها مجموعه‌ای كامل خواهد شد. او درباره احتمال نشر كتابي ديگر درباره آموزش ترانه‌سرایی افزود كه با توجه به گستردگي مبحث ترانه‌سرایی تحرير کتاب‌های تحليلي و آموزشي ديگر نيز در برنامه كاري اين نويسنده قرار دارد.


فرزاد دزدمه درباره نوشته‌اش در كتاب علي كمارجي گفت؛ خشي كه در كتاب بنیاد ترانه ازنظرهای وي استفاده شده است مختص به موسيقي فولکلور جنوبي نيز هست و به فرم موسيقي، لحن و لهجه اين موسيقي خاص اشاره كرد


-مريم ناصر پور در ابتدا درباره نام كتاب خود صحبت كرد كه براي آن سينور نام گرفت كه محتواي كتاب را بتوان از نام آن تشخيص داد.وي ادامه داد اكثر اين اشعار سياه و تاریک‌اند و فضاي غمگيني دارند.او به اين اشاره كرد كه بيشتر نوشته از زبان مردها هست و كارهايي هم از دنياي زنانه در اين كتاب وجود دارد.و زنانگي را در اين كتاب نيز به تصوير كشيده است اما در رابطه بااینکه اكثر نوشته‌ها از زبان مرد هست افزود كه نه‌تنها در كشور ما بلكه در تمام دنيا نيمي از جامعه مردها هستند دوست داشته است كه از زاويه ديد آن‌ها و نگاه آن‌ها هم نيز نوشته باشد .


اين نويسنده درباره نام كتاب بعدي خود هم‌صحبت كرد كه قرار است مرفين نام گيرد كه برخلاف سیانور از فضاي شادتر، مثبت‌تر و اميدبخشي برخوردار است و ابراز اميدواري كرد به‌گونه‌ای باشد كه بتواند در بازار موسيقي حضورداشته باشد.


-سها سپانلو در ابتداي صحبت‌هایش به اين اشاره كرد شعار همیشگی‌اش اين است كه "من هميشه خودم را می‌نویسم" و به اين اشاره كرد كه اين نوشته به ذهنيت وي در زمان و مکان‌های مختلف بستگي دارد كه می‌تواند در موقعیت‌های مختلف باشد.او با اشاره به اين موضوع به اسم كتاب خود"اكران خصوصي" اشاره كرد كه نوشته‌های اين كتاب اكران خصوصي اتفاق‌هایی است كه در زندگی شخصي و  ذهن او اتفاق افتاده است.او اشاره كرد كه تمام اشعار در زندگي شخصي وي اتفاق نيفتاده است اما در شعرها سعي شده خودش را جاي آدم‌های مختلف بگذارد و به داستان‌پردازی در ذهن و قلم خود بپردازد.


و افزود با توجه به حضور كتاب در نمايشگاه در كنار ديگر کتاب‌های خوب منتشرشده در نشر مايا و حضور محدودش در نمايشگاه به دلیل مشغله كاري از بازخورد مردم نسبت به کتابش احساس رضايت و خوشنودي كرد كه نوشته‌هایش توسط مخاطبین نيز موردتوجه قرار گرفته و خوانده شده است.


نويسنده"اكران خصوصي" به مقدمه كتاب اشاره كرد كه توسط حسن عليشيري نوشته‌شده و از وي بابت مقدمه خوب و نقد آثارش تشكر كرد.و به اين اشاره كرد كه با توجه به بزرگاني كه در ترانه‌سرایی داشته‌ایم نوشته‌هایش  تنها سياه قلم و مشق ترانه نويسي است.


اين ترانه‌سرا البته به حذف بخشي از آثارش در مميزي ها اشاره كرد و به ترانه‌ای اشاره كرد كه در كتاب وي حذف‌شده است اما در "بنیاد ترانه"نيز منتشرشده است


پس از صحبت‌های مؤلفین و خواندن ترانه توسط آن‌ها جشن امضا کتاب‌ها برگزار شد و حاضرين علاوه بر تهيه آثار به گفتگو با نويسنده و گرفتن عکس‌های يادگاري نيز مشغول شدند.


منبع: ریتم نو


نویسنده: شهاب مخفمی


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه