ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

سکوت شعرانه/ آثار «علیرضا آذر» به چاپ سوم می‌رسند

ریتم نو: علیرضا آذر در نشست اردیبهشت‌ماه « شعرانه » از حاضرین خواست تا از دست زدن پرهیز کنند تا جلسه در سکوت برگزار شود. همچنین دبیر بخش شعر انتشارات نیماژ از به چاپ سوم رسیدن آثار وی خبر داد.

+آذر: احتمالاً باهمت فرهنگسرا به مسائل آموزشی جدی‌تر نگاه کنیم


+شعرخوانی کودک هفت‌ساله دبیر بخش شعر انتشارات نیماژ





این نشست با اجرای علیرضا آذر و صابر قدیمی همچنین حضور چهره‌هایی مثل «سید احمد حسینی»، «علیرضا بندری» و «احسان افشاری» برگزار شد.


طبق روال اکثر جلسات در ابتدا داوطلبانی بر این نقد اثرشان در جایگاه شعرخوانی حضور پیدا کردند و پس‌ازآن نوبت به شاعران دیگر رسید.نکته‌ی قابل‌توجه، خودداری مخاطبان از تشویق شاعران به درخواست «آذر» بود


در ابتدای جلسه «سید علی دشتی» شعری از خود قرائت کرد تا «احسان افشاری» در رابطه با این اثر بگوید:به‌جز یک تصویر ،اکثر تصاویر خام بودند و کشف خاصی در این شعر ندیدم.فکر می‌کنم اگر در ابتدای  شعرهای کوتاه _اصطلاحاً _ ضربه‌ای به مخاطب وارد شود آن اثر موفقی خواهد شد اما به نظر تصاویر آن کشش را نداشتند.


«نعمت مرادی» گفت:به نظر من هم در اشعار کوتاه یا در ابتدا یا در پایان باید شاهد ضربه باشیم یا اینکه ساختار متن به‌گونه‌ای باشد که تأویل‌پذیری را برای مخاطب میسر کند...


«کاظم وکیلی» نفر دیگری بود که برای خواندن اثر خود پشت تریبون قرار گرفت.


«هما سعادت»گفت :شاهد اطناب بودیم. خیلی از بیت‌ها می‌توانستند حذف شوند.قافیه‌ها تلنگری به مخاطب نزد.به باور من برای یک مصرع خوب باید یک پیش مصرع خوب آورده شود اما در کار شما این‌طور برداشت کردم که مصرع‌های فرد بدی نداشتید اما مصرع‌های زوج... جدای از این ارتباط عمودی ابیات به‌خوبی رعایت نشده بود و شاهد تصاویر پراکنده بودیم.


«علیرضا آذر» گفت: این‌که چگونه از قافیه استفاده کنید شرط است. باید دید قافیه‌ها را قبل شعر انتخاب می‌کنید یا نه شعر به شما این قافیه را پیشنهاد می‌دهد... ایرادهای وزنی هم داشتید.


پس از او «سهیل اسداللهی» متن خود را خواند.


«صابر قدیمی» با اشاره به تعداد زیاد ایرادهای وزنی ،بیان داشت: شاید هنوز وقت آن نرسیده باشد... من کتاب استاد «شیمسا » و «روزنه» از «محمد کاظم کاظمی » را پیشنهاد می‌کنم.


«سینا بهمنش» افزود:شما در ابتدا باید طرز نوشتن را یاد بگیرید و با شعر آشنا بشوید. مثل کسی که فوتبال را تماشا می‌کند تا ببیند فوتبال چیست_باید دقت کنیم در این مرحله فرد فوتبال بازی نکرده_پیشنهاد می‌کنم شعرهای تاریخ ادبیاتمان را مرور کنی.


«علیرضا آذر» : با اشاره به تلاش برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نویسندگانی که در مرحله‌ی ابتدایی شعر هستند ، درباره‌ی اثر مذکور بیان داشت:وقتی از کلماتی مثل «دگر » او در همان اثر با آن بافت واژگانی از «بذار»استفاده  می‌کنی کار از دوگانگی زبان فراتر می‌رود و می‌توان گفت به دوجهان مختلف ورود پیدا کردی.


«وحید شیخ » شاعر دیگری بود که اثر خود را برای مخاطبین عرضه کرد.


«صابر قدیمی» گفت : در عبارت «تصمیم را سریع بگیرم» حرف عین از وزن می‌افتد(درواقع اگر بخواهیم وزن عروضی رعایت شود کلمه‌ی سریع با سری تلفظ شود که نادرست است) همین‌که سعی کردید فرم جدیدی را به کار ببرید قابل‌تقدیر است.


«عمران میری» اظهار داشت: آنجا که بحث کوشش به میان می‌آید ... دو بند اول شما بسیار خوب بود اما انگار شعر را از دست دادید از بند سوم به بعد می‌شود تمام قوافی را پیش‌بینی کرد. از یک سری کلمات وزن پر کن دوری‌کنید و با پایین‌بندی موافق نبودم.


«علیرضا آذر » افزود: خیلی دوستان برای اینکه شعر بسازند از هر قافیه‌ای کمک می‌گیرند در کار شما انگار که برعکس خساستی در انتخاب قافیه‌ها به خرج دادید به نظرم می‌توانستید از قافیه‌های بهتر هم استفاده کنید.


پس از آن‌ها «دارابیان« «فاطیما قربانی » «مصطفی قنبری» نیز به شعرخوانی پرداختند و منتقدان به دلیل کمبود وقت به ذکر نکاتی در حد یک یا چند جمله بسنده کردند تا ابتدا کودک هفت‌ساله‌ای متن خود را بخواند و بعدازآن شاعرانی مثل« علیرضا بندری» «شهریار نراقی» «عمران میری» «احسان افشاری» «فرامرز زاد» و... آثار خود را به سمع مخاطبانشان برسانند.


در این «سید احمد حسینی » اعلام کرد: احتمالاً تا چند روز دیگر دو مجموعه‌ی «علیرضا آذر» به چاپ سوم برسند.





منبع: ریتم نو
نویسنده: فرزین پاک‌طینت
عکس: علیرضا طوماری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
گزارش عالی و کاملی بود!عکس های گرفته شده هم عالی بود!
سپاس
تقویم هنری ادامه