ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

پای صدای فرهاد از قاب رضا یزدانی بنشینیم یا نه؟!

ریتم نو : نشست خبری کنسرت « شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی » بعداز ظهر دوشنبه 5 مردادماه با حضور عوامل اجرایی « مسعود کیمیایی » کارگردان، « بهزاد عبدی » رهبر ارکستر ، « رضا یزدانی » خواننده و « علی شجاعی » تهیه کننده در آموزشگاه فیلم سازی کیمیایی برگزار شد.
10

 

+ گزارش از نشست خبری "شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی"

 

در ابتدای این نشست شجاعی به تاریخ برگزاری کنسرت در تاریخ 16 مردادماه در تالار وزارت کشور اشاره کرد و افزود: «امیدوارم شب خوبی را با شاهکارهای مسعود کیمیایی داشته باشیم.»

 

کیمیایی مهمان اجرای شاهکارهای خودش/ یزدانی: من از خانواده کیمیایی هستم

« مسعود کیمیایی » به صحبت ها و حاشیه های اخیر اشاره کرد و گفت ما هنوز دعواهای اول را داریم و در ادامه تصریح کرد: «عبدی کار درستی را انجام می دهد و برای اولین بار گفت که می خواهد قطعات را با تنظیم ارکستر و رنگ تازه ای اجرا کند و این کار در تمام دنیا باب است البته کپی رایت با خودش فراز و فرود می آورد. کاش عبدی تصمیم اش را برای اجرای قطعات زودتر می گرفت شاید ایشان توقع چنین برخوردی که شد را نداشتند.»

کیمیایی در ادامه افزود: «نگاه موسیقی فیلم، نگاه دیگری است. رازهایی در موسیقی فیلم وجود دارد که در زمان خودش امکان دارد پنهان بماند و با اجرای دوباره این رازها به گوش و حس برسند.»

ایشان همچنین در مورد بیانیه «اسفندیار منفرد زاده» مبنی بر نارضایتی از اجرای آثارش در این کنسرت بیان کرد: «هیج موضوعی از قبل وجود نداشته و من با ایشان در ارتباط هستم و هر از گاهی یکدیگر را در یکی از کشورهای خارجی می بینیم. آقای منفردزاده اعلام کردند رضایت ندارند کارهایشان اجرا شود و ما هم گفتیم چشم. البته من در این اجرا مهمان هستم و نمی دانم قرار است چه اتفاقی رخ دهد.»

عبدی از علاقه اش برای شنیده شدن این ملودی ها گفت و به تنظیم ارکسترال این قطعات اشاره کرد و افزود: «موسیقی فیلمی موفق است که در فیلم حل شده باشد که از فیلم کمتر و یا بیشتر نباشد. در همکاریم با مسعود کیمیایی در فیلم «متروپل» به ایشان گفتم که تنظیم ارکسترال و با تقریبا هشتاد نوازنده است که ایشان در جواب گفتند این فیلم 33 دقیقه موسیقی دارد و این یعنی ایشان موسیقی فیلم را می شناسند.»

یزدانی پیش از صحبت هایش تولد «مسعود کیمیایی» را تبریک گفت و به همکاری 12 ساله با کیمیایی از سال 82 اشاره کرد و افزود: «من با کارگردان های بزرگ بسیاری همکاری داشتم. اما با فاصله کسی را ندیم که مثل ایشان موسیقی الی الخصوص تیتراژ  را بشناسد. می توان گفت "تیتراژ" به طور واقعی از فیلم های ایشان ورود پیدا کرده است. اکنون من از خانواده کیمیایی هستم.»

وی همچنین درمورد فعالیت «بهزاد عبدی» بیان کرد: «عبدی کار خوبی را انجام داده است. همه کار می کنند اما کسی را سراغ ندارم که مثل ایشان ارکستر بنویسد. در تمام این سال ها وی را به خوبی می شناسم نمونه اش کار جدیدی که در این دو شب تیتراژ سریال «تعبیر وارونه رویا» که با ارکسترال فلارمونیک ضبط و پخش شد که این همکاری برای من اتفاق خوبی را به همراه داشت. این کار برای من و صدا و سیمای ایران افتخار بزرگی است و خوشحال هستم که در این کنسرت حضور دارم و از اکنون می دانم اتفاق بزرگی خواهد افتاد و در کنسرت چهار کار را اجرا خواهم کرد.»

 

می خواستیم صدای یزدانی مقایسه نشود./ رضا یزدانی، فرهاد امروز؟!

عبدی درپاسخ به اعتراضی بودن موسیقی برخی از قطعات گفت: «از خصوصیات موسیقی لامکانی و لازمانی است. تصویر من از موسیقی آن کارها چون "قیصر" این است که تصویر، موسیقی خودش را بالا می کشد و من دوست دارم ان موسیقی ها شنیده شود و نمی خواهم آن قطعات در ذهنیت دوستان با همان سرو صدا باشد.»

وی در ادامه درمورد نداشتن علاقه کیمیایی به حضور خواننده در این اجرا بیان کرد: «ایشان برای حفظ نوستالژی کارها این نظر را داشتند»

در ادامه کیمیایی گفت: موسیقی فیلم های « رضا موتوری »، « گوزن ها » و... با صدا و تصویر بود و من برای اینکه صدای یزدانی مقایسه و بازی های اینگونه نشود این پیشنهاد را دادم و قرار شد یزدانی همان تیتراژ های بعد از انقلاب را بخواند. اگر این قطعات اجرا می شد قهرمانان سینمای ما یک بار دیگر یاد اوری می شدند و نگاه دیگری به قیصر و رضا موتوری می شد. اجرای این قطعات با رنگ دیگری، به قهرمانان فیلم کمک می کرد و شنیدن آن ها برای بازیابی یک دوره ای بسیار خوب است.»

یزدانی نیز در ابتدای صحبت هایش به بودن بر سر درگیری های اول اشاره کرد و درخصوص خواندن کارها افزود: «من تا کنون دو کار از « فرهاد مهراد » را در تیاتر « روزهای آخر اسفند » و  « آرامسایش » خواندم که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد. اجرای این قطعات ایرادی ندارد و اگر درگیر این مسائل نبودیم، اتفاقات بهتری رخ می داد. می توانم به جرات بگویم بدون شک در حال حاضر تنها کسی که می تواند کارهای فرهاد را به خوبی اجرا کند، من هستم.»

کیمیایی همچنین درمورد خوانندگی یزدانی تصریح کرد : «حس خواندن یزدانی با همه متفاوت است چراکه صدای خودش را دارد و بخاطر شباهت صدایش با یکسری از خوانندگان پیش از انقلاب دوست نداشتم صدای وی با آن ها مقایسه شود.»

عبدی درمورد همراهی اعضای ارکستر سمفونیک تهران و صحبت هایی مبنی بر عدم نوازنده های ارکستر سمفونیک در دیگر اجراها و در این اجرا افزود: «ما در نشستی که با « علی رهبری » رهبر ارکستر سمفونیک داشتیم، ایشان مشکلی با همراهی نوازندگان شان در دیگر برنامه ها نداشتند و فقط خواستار نداشتن تداخل در برنامه های این ارکستر هستند که ما به احترام ارکستر سمفونیک اجرایمان را یک روز تغییر دادیم.»

وی همچنین درمورد تنظیم قطعات گفت: «ملودی کارها دست نخورده و فقط تنظیم قطعات حرف های من به صورت ارکستراسیون است.»

یزدانی نیز درمورد خواندن با ارکستر این کار را سخت ندانست و به تجربه اش اجرا با ارکستر در بزرگداشت « محمد نوری » به مدت سه شب اشاره کرد.

در پایان شجاعی درخصوص اجرای قطعات منفردزاده با توجه به گذشت سی سال از ساخت این آثار و شامل نشدن آن ها در قانون کپی رایت به احترام نگه داشتن بزرگان اشاره کرد و گفت: « این آثار ملی است اما مسعود کیمیایی صلاح را بر اجرا نشدن این قطعاتت دانستند. البته این قضیه صد در صد منتفی نیست و ما دوست داریم اجازه اجرای این قطعات را بگیریم.»

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: مریم رفایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه