ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

فرج علیپور : این نشان را سازمان ارزشیابی موسیقی به بنده اعطا کرد نه انجمن موسیقی لرستان

ریتم نو : استاد « فرج علیپور » نوازنده‌ی باسابقه‌ی کمانچه و از چهره‌های معروف موسیقی لرستان است که آثار او برای اولین بار در سال‌های 1348در قالب صفحه‌ی گرامافون ،تحت عنوان«دختر دهاتی » و«کیزه و شو»  به خوانندگی «بهمن سکینی» ضبط شد و پس‌ازآن در آثاری چون «تفنگ » و «دالگه» به خوانندگی «رضا سقایی»، «گل باغ »با صدای«فضل الله صفاری»«حرف دل» با صدای«غلامرضا سبز علی»و... هنرنمایی کرده است.
+اگر در کنار حرفه‌ی اصلیم شغلی آزاد نداشتم ، به مشکل برمی‌خوردم

+برگزاری کنسرت‌های محلی گروه «تال» در دهه فجر


+ با پیگیری دوستانی چون جناب «شکارچی» و «اردشیر کامکار» این درجه را برای من در نظر گرفتند

فرج فرج علیپور: اگر در کنار حرفه‌ی اصلیم شغلی آزاد نداشتم ، به مشکل برمی‌خوردم/ برگزاری کنسرت‌های محلی گروه «تال» در دهه فجر فرج علیپور

 

دریافت تشان درجه‌ی یک هنری از سازمان ارزشیابی موسیقی

استاد علیپور که در کشورهای متعددی چون آلمان، بلژیک، فرانسه، انگلیس، سوئد، استرالیا و ... اجراهایی داشته است؛ در خصوص دریافت نشان درجه‌ی یک هنری خود از طرف سازمان ارزشیابی موسیقی در تهران گفت: شایعه شده است که دریافت این نشان از طرف رئیس انجمن موسیقی لرستان صورت پذیرفته است اما سازمان ارزشیابی موسیقی مکان مشخص و اساتید مشخصی دارند که بعد از بررسی‌هایی تصمیم گرفتند این نشان را به بنده اعطا کنند.



با پیگیری دوستانی چون جناب «شکارچی» و «اردشیر کامکار»  این درجه را برای من در نظر گرفتند


وی در ادامه گفت: از همه دوستانم ازجمله جناب «کیهان کلهر»، آقای « حمید ایزدپناه» و... که به من لطف داشتند و تبریک گفتند تشکر می‌کنم. خیلی از دوستان معتقد بودند که این نشان فقط باید به یکی از آثار من تعلق بگیرد و در حقیقت حق بنده بالاتر از این‌ها است اما باید بگویم همیشه به موسیقی _مخصوصاً موسیقی نواحی_ظلم شده است مدتی پیش درجه‌ی چهار هنری را به من داده بودند اما با اصرار برخی دوستان نشان درجه‌ی سه به من اعطا شد . این مسائل به‌هیچ‌وجه برایم مهم نبود و من به فعالیت خود ادامه می‌دادم تا این‌که رئیس سازمان ارزشیابی ،نوازندگی من را مشاهده کرد  و با پیگیری دوستانی چون جناب «شکارچی» و «اردشیر کامکار» و ارسال مجدد پاره‌ای از آثارم این درجه را برای من در نظر گرفتند. کم‌توجه‌ی به موسیقی نواحی تا آنجایی پیش می‌رود که خیلی‌ها هنوز مشمول بیمه نیستند و اگر من در کنار حرفه‌ی اصلیم ،شغلی آزاد نداشتم ، به مشکل برمی‌خوردم .باید توجه کنیم که موسیقی اصلی ما موسیقی نواحی است اما همان‌طور که گفتم توجه به موسیقی کم است.



حضور در گروه «اردشیر کامکار» و اجرای مستقل گروه تال در دهه‌ی فجر


استاد فرج علیپوردر ادامه راجع به کنسرت‌هایی که قرار است به‌زودی در سطح کشور برگزار کنند گفت:اخیراً به‌عنوان نوازنده‌ی میهمان در گروه «اردشیر کامکار» به فعالیت می‌پردازم و قرار است اجراهایی در تهران و بیشتر استان‌ها داشته باشیم همین‌طور قرار است چند اجرا در استان‌های مختلف با جناب «شکارچی»داشته باشیم.در خصوص اجرای گروه خودم(تال) باید بگویم تصمیم داریم در دهه‌ی فجر کنسرت‌هایی محلی برگزار کنیم.



حمایت مردم احتیاج داریم/مردم  با رعایت نکردن بعضی مسائل درواقع تیشه به ریشه‌ی هنر می‌زنند


ایشان در خصوص انتشار آلبوم جدید گفت: پانزده سال می‌شود که به خاطر مسائلی مربوط به کپی‌رایت رغبت نمی‌کنم به انتشار اثر جدیدی فکر کنم و فقط به انتشار برخی از آثار در صداوسیما بسنده کرده‌ام .اما شاید امسال با اصرار برخی دوستان آثاری را از گروه خودمان انتشار بدهیم .اگر سرمایه‌ای را که هزینه می‌کنیم به ما برگردد و مردم نسخه‌های اصلی آثار ما را خریداری کنند شاید قضیه فرق کند. چراکه به حمایت مردم احتیاج داریم و مردم باید این را بدانند با رعایت نکردن بعضی مسائل درواقع تیشه به ریشه‌ی هنر می‌زنند.



منبع: ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه