ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

محسن رجب پور: رایزنی با علما جزو آرزوها و یکی از اساسی‌ترین رفتارهای ما است

ریتم نو: محسن رجب پور مدیرعامل و عضو هیئت مدیره‌ی « مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری » ،درخصوص جلسه‌ی هشتم آذر ماه این مجمع گفت: هدف ما روشنگری و شفاف سازی بوده است و دوست داریم تمام اعضا با دلگرمی به هم یاری برسانند. وی درخصوص امر گفت و گو با علما در خصوص موسیقی گفت: قرار دادن این خواسته در اهداف بلند مدت به منزله‌ی عدم پیگیری ما نیست بلکه باور داریم این کار،حرکت مهمی است که باید با بررسی بیشتر انجام شود.
+ اهداف کوتاه مدت ما در سال 94 به ثمر خواهد نشست
+در صدد برگزاری سه جلسه با معاونت هنری دفتر موسیقی ، حراست کل وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و اداره اماکن هستیم


درمورد فایلی که امروز ارائه شد توضیح کلی بدهید؟
در حقیقت نموداری از رفتارهای کاری هیئت مدیره‌ی مجمع صنفی _از تیرماه سال جاری تا امروز_ بوده است. ما به صورت داوطلبانه و خارج از مسئولیت قانونی خودمان برای روشنگری و شفاف سازی بین اعضای صنفی و دلگرم شدن اعضای مذکور این فایل را ارائه کردیم و می خواستیم در مواردی نیز با آن‌ها مشورت کنیم بدین ترتیب این جلسه را تشکیل دادیم.
به نظرشما عملی شدن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه بازه‌ی زمانی را در بر می‌گیرد؟
اهداف کوتاه مدت ما در سال 94 به ثمر خواهد نشست که شامل استخدام وکیل، پیگیری سرقت‌های هنری که از اعضای مجمع صنفی شده است، جلسه با مسئول ذی‌صلاح سه ارگان که با آن‌ها طرف حساب هستیم و درنهایت پیگیری به منظور افزایش حقوق در سایت‌ها و حامل‌های دیجیتال می‌شود.
چه زمانی پروانه‌ی مجمع صنفی صادر می‌شود؟
زمان آن را نمی‌دانم بهتر است این موضوع را از آقای کاشی پیگیر شوید.
بیشتر عوامل فعالیت‌های اجرایی از اعضای هیئت‌مدیره هستند یا از بین ناشران نیزانتخاب می‌شود؟
بیشتر تصمیم گیری‌ها در خصوص امور اجرایی با بنده است که سمت مدیر عامل را بر عهده دارم و هم رئیس کمیته‌ی اجرایی هستم و چهار نفر بعدی را هم می‌خواهیم از اهالی صنف انتخاب کنیم و کسانی که این روزها درگیر این حوزه باشند.
چرا رایزنی با علما در بخش اهداف بلند مدت این مجع قرار دارد؟
این مهم جزو آرزوهای ما است. من به شخصه می‌توانم بگویم یکی از اساسی‌ترین رفتارهای ما باید به تحقق رساندن این خواسته باشد زیرا علمای دینی ما حکم سیستم عامل را دارند و زمانی که سیستم عامل اطلاعات به روزی ندارد طبیعتا به روز تصمیم نمی‌گیرد و بدین ترتیب در گردونه‌ی رفتارهای کلی به مشکل می‌خوریم. این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است ولی آنچه که دست و پای ما را بسته است شرایط موجود جامعه است. از همه مهتر بررسی چگونه نزدیک شدن به مراجع تقلید کار ساده ای نیست.
در حال حاضر بعضی علما دید باز تری به این قضیه پیدا کرده اند چرا شما نزد این عده از علما نمی‌روید؟
این کار حساسیت‌های عجیبی دارد که باید با بررسی و تعامل بیشتر به آن نزدیک شد. در حال حاضر اگر به دفتر مرجعی مراجعه کنید و بخواهید در خصوص موسیقی با ایشان صحبت کنید غالبا با این عنوان به شما وقت نمی‌دهند .بدین ترتیب نا گزیریم که بررسی‌های بیشتری را با هم فکری اساتید فن مثل روانشناسان ، جامعه شناسان ، کمیسیون فرهنگی مجلس و... ایجاد کنیم تا با دید بازتری به سمت این قضیه گام برداریم. در صدر و ظهور اسلام چیزی به اسم سینما وجود نداشته و این پدیده نو ظهور است .در مصاحبه‌ای گفتم من تاوان رفتار غلط خانواده‌ی ابوسفیان را می دهم . استفاده از موسیقی در دو مقطع تاریخی هویت موسیقی ما را بین علما خراب جلوه داده یکی از آن‌ها در زمان صدر اسلام است در آن زمان موسیقی توسط کفار و شاهان آن زمان استفاده می گردید. مورد بعدی صده ی اخیر است زمان 1300تا 1330موسیقی در بخشی به سمت رو حوضی بودن مایل شد و این استقاده‌ی نا به‌جا از آن باعث ایجاد ذهنیت منفی شد. درکل این دو موضوع باعث شده است مراجع حساسیت ویژه‌ای روی آن داشته باشند ما می‌خواهیم با درنظر گرفتن همه‌ی شرایط به این خواسته‌ی جامه‌ی عمل بپوشانیم در نتیجه اینکه این پروژه در اهداف بلند مدت ما جای دارد به منزله‌ی عدم پیگیری نیست درعین حالی که معتقدم باید برنامه‌ی بلند مدت را از همین حالا شروع کنیم.
روند جلسات بعدی به چه صورت خواهد بود؟
همانطور که در جلسه گفته شد بعد از این جلسه تصمیم داریم سه جلسه‌ی دیگر برگزار کنیم که یکی از آن جلسات با معاونت هنری دفتر موسیقی ، دیگری حراست کل وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و درنهایت با اماکن است. هدف از برگزاری این جلسات تسهیل در صدور مجوزها و جلب رضایت همکاران و اعتماد آن‌ها در این مورد است.
صحبت پایانی؟
تشکر می‌کنم ازمسئولین اصناف که امروز حدود صدو بیست نفر گرد هم جمع شدیم و امیدوارم بتوانیم بهترین روش را برای اعتلای موسیقی در نظر بگیریم.

منبع: ریتم نو
نویسنده: فرزین پاک طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه