ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

دو آلبوم روایت ابوعطا و ردیف نو رونمایی شد

ریتم نو: مراسم رونمایی دو آلبوم « روایت ابوعطا » و « ردیف نو » از تولیدات جدید موسسه فرهنگی هنری هنر موسیقی ، مشتمل بر آثار هنرمندان جوان و نوگرای موسیقی دستگاهی ایرانی ، عصر روز جمعه ششم آذرماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


ریتم نو: مراسم رونمایی دو آلبوم « روایت ابوعطا » و « ردیف نو » از تولیدات جدید موسسه فرهنگی هنری هنر موسیقی ، مشتمل بر آثار هنرمندان جوان و نوگرای موسیقی دستگاهی ایرانی ، عصر روز جمعه ششم آذرماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.



آلبوم « روایت ابوعطا » اولین آلبوم از مجموعه دوازده آلبومی است که در قالب دستگاه‌ها و آوازهای ردیف موسیقی دستگاهی ایران اجرا می‌شود.در هر آلبوم چهار نوازنده بر اساس درک و دریافت خود از ردیف موسیقی دستگاهی به دریافت خود از ردیف موسیقی دستگاهی به روایت شخصی می‌پردازند. امیرعباس ستایشگر (سه‌تار)، محمدرضا ابراهیمی (عود) ، سیامک جهانگیری(نی) و احسان ذبیحی فر (کمانچه) نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.
در ابتدای برنامه ، امیرعباس ستایشگر (مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری هنر موسیقی) دقایقی به صحبت پیرامون وضعیت موسیقی دستگاهی کشور پرداخت.
در بخش اول برنامه ، کلیپ یازده‌دقیقه‌ای از آلبوم « روایت ابوعطا » برای حضار داخل سالن پخش شد که در این کلیپ ، محمدرضا ابراهیمی ، احسان ذبیحی فر و امیرعباس ستایشگر هر یک در مورد این آلبوم توضیحاتی را ارائه کردند.
محمدرضا فیاض (پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور) ، اولین سخنرانی بود که توسط مجری برنامه به پشت تریبون آمد و دقایقی پیرامون آلبوم«روایت ابوعطا» صحبت کرد.
پس از صحبت‌های محمدرضا فیاض ، نوبت به معرفی آلبوم «ردیف نو» رسید.
آلبوم « ردیف نو » نیز با ساز سه‌تار و اجرای عیسی غفاری شامل اجرای گوشه‌هایی در آواز «کرد بیات» با نگاهی به‌جا به‌جایی گوشه‌های ریتمیک و مدال در ردیف موسیقی دستگاهی ایران است.
در بخش دوم برنامه ، ابتدا کلیپی از آلبوم « ردیف نو » برای حضار داخل سالن پخش شد و در این کلیپ ، عیسی غفاری نوازنده این آلبوم ، به گفتگو در مورد این آلبوم پرداخت.
سپس دکتر هومان اسعدی (پژوهشگر و مدرس موسیقی) به پشت تریبون آمد و دقایقی در مورد آلبوم «ردیف نو» به صحبت پرداخت.
مهدی آذر سینا ، جواد بطحایی و مجید درخشانی ازجمله مهمانان این برنامه بودند.
بخش پایانی برنامه هم به جشن امضاء دو آلبوم «روایت ابوعطا» و «ردیف نو» اختصاص داشت و در این بخش ، مهدی آذر سینا ، مجید درخشانی ، محمدرضا ابراهیمی ، احسان ذبیحی فر و عیسی غفاری با دعوت مجری برنامه به روی سن آمدند و هر یک بر روی تابلوهای آلبوم امضاء کردند.
سپس مجید درخشانی در مورد آلبوم « ردیف نو » گفت : «من هیچ نظری نمی‌توانم بدهم به دلیل اینکه هنوز آلبوم را گوش نکردم اما چون عیسی غفاری را سالیان زیادی است که می‌شناسم ، همیشه در کارهایی که کرده است ، حرف تازه داشته است و اگر این ردیف نو هم نوشته نمی‌شد ، مطمئن بودم یک کار جدیدی عرضه کرده است. ایشان حتی در خوشنویسی هم همیشه ایده‌های جدید دارند و مطمئن بودم که کاری که عیسی می‌کند ، یک کاری است که حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و این آلبوم را نمی‌توانم نظر بدهم اما مطمئنم شنیدنی است و برای نسل جوان‌تر از عیسی می‌تواند یک‌راهی برای گفتن حرف‌های تازه باز کند.»
سپس مهدی آذر سینا هم در مورد این دو آلبوم گفت : « من هم آلبوم‌ها را گوش نکرده‌ام به دلیل اینکه ناگهانی شد ولی به‌طورکلی طبق آن روش و مسیری که امثال بنده و دوستان بنده طی کرده‌اند ، مدام به این قضیه فکر کرده‌ایم که موسیقی هویت و ریشه می‌خواهد و تأکید می‌کنم بر نواختن درست و اینکه نشانه‌های آن اصالت و پاکی که در موسیقی است در ردیف موسیقی ایرانی است ، ازاین‌جهت خیلی شوق دارد و خیلی شیرین است.پرداختن در این زمانه به موسیقی بدون کلام ، خودش جای تقدیر دارد و امیدوارم که این راهی که شروع‌شده است کامل به اجرا برسد و بسیار برای موسیقی ایران مفید خواهد بود.»


پس از پایان برنامه هم تعدادی از نسخه‌های این دو آلبوم برای فروش گذاشته شد.




منبع: ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
عکس: دنیا گردینی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه