ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

شعرخوانی کودک 6ساله و اجرای قطعه‌ی «بوی سیب» با تنظیم بهنام صفوی

ریتم نو: نود و هشتمین جلسه عصر شعر و ترانه با اجرای عبدالجبار کاکایی و با حضور علیرضا بدیع ، محمدرضا طاهری و کیانوش خان محمدی و اجرای آواز بهرام نازمهر و مهدی عبدلی ، عصر روز پنجشنبه پنجم آذر ماه سال جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

+علیرضا بدیع: همه‌ی ما صرفا راوی یک عشق من و تویی هستیم


asreshearotaraneh09Azar-Ritmeno (49)




در ابتدای برنامه ، مهدی عبدلی به روی سن آمد و قطعه «بوی سیب» با تنظیم بهنام صفوی را اجرا کرد. سپس عبدالجبار کاکایی با خواندن حکایتی از کتاب مثنوی معنوی مولانا ، برنامه را آغاز کرد.


این جلسه هم مانند جلسات گذشته ، به دو بخش تقسیم شد و در ابتدا شاعران و ترانه‌سرایان مختلف ترانه‌هایشان را خواندند که توسط کارشناسان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


ونوس بیات ، علیرضا میرزایی ، محمدصابر شریفی ، امین حق نظری ، راضیه فولادوند ، ونوس رستمی ، فرزانه مولایی ، هادی ویسی ، میلاد فردوسی ، آمنا بهایی ، ندا اژدری و ارغوان جهانگیری از جمله افرادی بودند که شعرهایشان توسط کارشناسان برنامه نقد شد.



قافیه‌های زیبا می‌تواند آس یک ترانه باشد


علیرضا بدیع در نقد ترانه امین حق نظری گفت : «ترانه‌ی یکدستی بود.آن موسیقی درونی که من خیلی در ترانه دنبالش می‌گردم ، تقریبا در این ترانه رعایت شده است. یک مشکلی که من با این جنس ترانه دارم ، این است که در این شعر مدام صحبت از عشق است و به عشق از یک زاویه نگاه می‌کند. ما خودمان را مدام به نوع گفتن از من و تو محدود کردیم. همه‌ی ما صرفا راوی یک عشق من و تویی هستیم. من با این نوع نگاه یک مقداری مشکل دارم. در ترانه امروز، قافیه خیلی نقش مهمی در ترانه دارد.یعنی قافیه‌های زیبا می‌تواند آس یک ترانه باشد.»



غزل فرم منجسمی ندارد


علیرضا میرزایی یک غزل خواند و محمدرضا طاهری در مورد این شعر گفت : «یک حسن مهم این شعر ، به نظر من این است که شاعر در عین رعایت هنجارهای غزل جسارت را کنار نگذاشته است و اینطور هم می‌توانیم بگوییم که در عین جسارت کردن هنجارهای غزل را کنار نگذاشته است ولی در واحد بیت این کار را کرده است. یعنی غزل فرم منجسمی ندارد. اما اتفاق خوبی که در شعر شما افتاده،این است که ، جسارت کردید و در جاهایی خواستید متفاوت ببینید اما در عین حال سلامت زبان ، سلامت مضمون پردازی و منطق مضمون پردازی را تا حدودی رعایت کردید و به نظر من یک حسن خیلی خوبی است که اغلب کمتر می بینیم. مضامین در این شعر، منطق درستی در واحد بیت افتاده است.»



کسی که شعر سپید را می‌نویسد، در حقیقت بدون اسلحه به میدان جنگ می‌رود


کیانوش خان محمدی در مورد شعر محمدصابر شریفی این گونه توضیح داد : «نکته‌ای که خیلی از شاعرای سپید سرای امروز از آن غافلند ، این است که باید به چیزی به اسم فرم دقت بیشتری کنند حتی در کارهای کوتاه.در کارهای بلند ، یکسری چیزها را ما در نوشتن شعر سپید نداریم. کسی که شعر سپید را می‌نویسد، در حقیقت بدون اسلحه به میدان جنگ می‌رود. شما اسم آن‌ها را بگذارید وزن و قافیه و ردیف و ... یکسری تکنیک‌های دیگر است که می‌تواند جای آن‌ها را پر کند که یکی از آن ها فرم است. اینجا شاعر علاوه بر اینکه کلیت اثرش یک فرمی را باید رعایت کند ، داخل کارها هم در بندها باز هم سعی کرده است فرم‌های کوچکی را رعایت کند.شاعر مشخص است که با مضمون‌ها و کلمات ابتدایی برخورد نمی‌کند.»



بهرام نازمهر و اجرای قطعه تشنگان


در بخش دیگری از برنامه ، بهرام نازمهر به اجرای قطعه تشنگان با ترانه‌ای از عبدالجبار کاکایی پرداخت و در هنگام اجرای این قطعه ، موزیک ویدئو این اثر برای حضار داخل سالن پخش شد.


asreshearotaraneh09Azar-Ritmeno (48)


شعرخوانی کودک 6 ساله


بخش دوم برنامه اختصاص به شعرخوانی داشت و هادی خوانساری ، احسان بایگی ، کاوه جوادیه ، دکتر علی آبان ، امید روزبه ، سیروس ذکایی ، غزل تاجبخش ، نیما ماندگار ، میثم بهاران و فرهاد فرید زاده از جمله شاعرانی بودند که به شعرخوانی پرداختند.


نکته جالب توجه از این جلسه ، شعرخوانی مدیسا 6 ساله (فرزند ندا اژدری) بود که با استقبال حضار داخل سالن همراه بود.






در پایان این جلسه؛ کارشناسان برنامه هر یک به شعرخوانی پرداختند و اجرای مجدد مهدی عبدلی ، حسن ختام نود و هشتمین جلسه عصر شعر و ترانه بود.



منبع: ریتم نو


نویسنده: حمیدرضا پیرمحمدی


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه