ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

گزارش از یک هزار و چهارصد و پنجاه و سومین جلسه کانون ادبی زمستان

ریتم نو : جلسه نقد شعر و ترانه کانون ادبی زمستان در این هفته میزبان « محمدعلی بهمنی » و « رستاک حلاج » بود که به دلیل سفر بهمنی، « بهروز یاسمی » چهره‌ی آشنا شعر جایگزین ایشان شد تا در کنار « رستاک حلاج » که چند سالی است طرفداران زیادی را جذب کرده، به‌نقد شعر و ترانه بپردازند.
گزارش از یک هزار و چهارصد و پنجاه و سومین جلسه کانون ادبی زمستان گزارش از یک هزار و چهارصد و پنجاه و سومین جلسه کانون ادبی زمستان

 

همان‌طور که انتظار می‌رفت همچون گذشته در این جلسه چهره‌های آشنایی دیده می‌شد که عزیزی به این موضوع اشاره کرد. چهره‌های جدیدی که بیشتر آن‌ها برای حضور رستاک به این جلسه آمده بودند و شاید چندی از آن‌ها تابه‌حال به چنین جلساتی نیامده بودند.

عزیزی با مطرح کردن این موضوع در ادامه صحبت‌هایش چند کلامی در مورد آثار « رستاک حلاج » سخن گفت و ایشان را از چهره‌های خوب ترانه معرفی کرد.

در اخبار هنری این هفته نیز که همیشه قبل از نقد اشعار از سوی حضار مطرح می‌شود به بیماری «بهنام صفوی» پرداخته شد ؛ یکی از حاضرین در خصوص  حال کنونی این خواننده جوان صحبت کرد و در ادامه عزیزی ، منتقدان این برنامه را دعوت کرد تا جلسه به‌طور رسمی آغاز شود.

پس از صحبت‌هایی در مورد فعالیت‌ها و سابقه‌ی کانون ادبی ، توسط منتقدین، اولین شاعر نیز شعر سپید خواند و یاسمی درباره شعر سپید گفت: در شعرهای سپید امروز یک جمله کلیدی مشاهده می‌شود که  محتوا به آن ختم شده که در این آثار نیز این امر دیده می‌شود. یاسمی درباره برخی از اشعاری که در این مجال  خوانده شد، مجدداً به این نکته اشاره کرد.

پس از شعرخوانی شاعران جوان، « صابر قدیمی » که ظاهراً برای رسیدن به جلسه‌ای دیگر عجله داشت ، برای خواندن شعر توسط مجری جلسه فراخوانده شد و به قرائت دو شعر طنز پرداخت حال‌آنکه قدیمی ترانه‌سرا نیز هست و قبل از قرائت این دو شعر هم خواهان قرائت ترانه‌ای از خود بود اما با اسرار حضار و مجری جلسه شعرهای طنز خود را خواند.

پس‌ازاینکه توسط یکی از حاضرین در جلسه ،شعری به زبان ترکی خوانده شد ،شخص دیگری شعری با مضمون عاشقانه خواند که بعضی از منتقدین به بسامد زیاد واژه‌هایی چون سیگار  در شعر امروز اشاره کردند

در مقابل عده‌ای نیز به ترانه‌های موفقی با این کلمه اشاره کردند درنهایت نظر جمعی بر این شد: امروزه استفاده از هر واژه‌ای به‌شرط پرداخت خوب بلامانع است. پس از آنکه اشاره‌هایی به ضعف تألیف در متن شد بهروز یاسمی بیان داشت که نباید شاعر ،برای بیان یک موضوع به تکلف بی افتد و همیشه سهل و ممتنع نوشتن را سرمشق خود قرار دهد این پرهیز از تکلف است که باعث می‌شود که وزن و قافیه دست و پای یک شاعر را نبندد و به قولی دچار ضعف تألیف در شعر نشود

پس از چندی ترانه‌ای با موضوع و محوریت جنگ خوانده شد که « سجاد عزیزی آرام » و « حامد صوفی پور » با اشاره به ترانه‌های موفق جنگ اظهار داشتند  با ترانه‌ی تقریباً استانداردی روبه‌رو شدیم که جذابیت زیادی ندارد چراکه با تصویر گیرایی مواجه نشدیم.

در مرحله‌ی بعد شعری با زبان کلاسیک خوانده شد و « بهروز یاسمی » بیان کرد: ضمن اینکه  این زبان مناسب شعر امروز نیست اگر با اسلوب شعر کلاسیک هم پیش برویم در برخی موارد با ضعف‌های معنایی در این متن مواجه می‌شویم ؛ لازمه‌ی فاصله گرفتن از زبان آرکائیک و همچنین رعایت درست‌نویسی، مطالعه‌ی شعر جاری و مربوط به امروز است پیشنهاد من این است که علاوه بر تلاش بیشتر به مطالعه در خصوص شعر امروز بپردازید.

اثر دیگر ، ترانه‌ای با مضمون عاشقانه بود که  ترکیب واژه‌ی ابداعی و نامأنوس « شب مرگی » را در خود جای‌داده بود. « عمران میری » در خصوص این اثر گفت شاید با ویرایش نهایی شاهد بهتر شدن کار می‌شدیم اما به نظر شخصیم این بهترین ترانه‌ای است که از بدو ورودم به این جلسه شنیدم اما باید بگویم با ترکیب شب مرگی موافق نبودم چراکه سوای آنکه با متن سازگار نبود به نظر من ترکیب خوبی هم نیست. در ادامه « بهروز یاسمی » ابراز داشت که شاید این کار لحظات خوبی داشت اما هنر  _مخصوصاً هنر مدرن_ یعنی ساختار شاید در شعر کلاسیک این امکان را داشته باشیم که بیتی از غزلی را جدا کنیم و بگوییم این شاه‌بیت کار است اما امروزه این امکان وجود ندارد آنچه خوب است باید در کلیت خوب باشد در خصوص این اثر باید گویم که تمسک جستن به زبان اگر در حوزه‌ی مضمون نباشد با اثری ویران روبه‌رو هستیم. نگاه متفاوت شما قابل‌تقدیر است و در قسمت‌هایی این نگاه متفاوت به حوزه‌ی زبان ارجاع پیدا می‌کند. به نظر من در این امر کاملاً موفق نبودی گرچه این دست‌کارها را بر کارهای تکراری ترجیح می‌دهم اما کار جدید آن‌وقتی موفق است که به سرانجام برسد. واژه‌سازی از وظایف شاعر است اما واژه‌سازی درست و در خدمت متن ؛ به‌عنوان‌مثال « شیر آهن‌کوب » اختراع اخوان ثالث برای القای مفهومی جدید است که همگان آن را پذیرفتند.

آخرین اثر که فرصت نقد داشت. متنی کوتاه ،فاقد وزن عروضی مربوط می‌شد که « بهروز یاسمی » در این خصوص بیان کرد: کار کوتاه الزاماتی دارد؛ حشو در شعر کوتاه بیشتر به چشم می‌آید چراکه کلمه به کلمه‌ی کار کوتاه نباید اضافه باشد بدین ترتیب نوشتن کار کوتاه علاوه بر این‌که جرئت زیادی می‌خواهد اشراف خیلی بیشتری را می‌طلبد.

در مرحله‌ی بعد با اعلام اینکه خوانش اشعار همچنان ادامه دارد اما فرصتی برای نقد نیست ترانه‌ای از «حسین زمان» با ترانه‌ی «داوود رحمت الهی» پخش گردید و پس‌ازآن طبق آنچه گفته شد زمانی به خوانش اشعار اختصاص داده شد.

 

در پایان « سجاد عزیزی »، «» و « رستاک حلاج » هرکدام به ترتیب به شعرخوانی پرداختن و گرفتن عکس یادگاری منتقدین با شاعران جوان، حسن ختام یک هزار و چهارصد و پنجاه و سومین جلسه کانون ادبی زمستان بود.

 

گفتنی است، جلسات کانون ادبی زمستان با مدیریت «سجاد عزیزی» سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: شایان رسول‌زاده – فرزین پاک‌طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه