ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴

" استیو مک کی " درگذشت

ریتم نو: استیو مک کی (Steve Mackay) که به‌عنوان نوازنده‌ی ساکسیفون با گروه (the Stooges) و بسیاری از گروه‌ها و هنرمندان دیگر در طول زندگی‌اش همکاری داشت, در سن 66 سالگی درگذشت .
photo_2015-10-13_13-22-05

درحالی‌که هنوز علت اصلی مرگ وی به‌صورت رسمی اعلام‌نشده، اما بنا بر گزارش‌ها وی اوایل ماه سپتامبر برای درمان بیماری سپسیس (گندخونی) در بیمارستانی در دیلی سیتی در کالیفرنیا بستری‌شده بوده است.


ایگی پاپ (Iggy Pop) متن زیر را در صفحه‌ی رسمی Iggy and the Stooges در فیس‌بوک قرار داده:


"استیو یک مرد کلاسیک دهه شصتیِ آمریکائی، با هرکسی که برخورد می‌کرد باسخاوت و پر از عشق بود. هر بار که ساز را برمی‌داشت و لبانش رو بر ساکسیفون می‌زد, راه را برای من و کل دنیا روشن می‌کرد. او برای این گروه و هم‌نسل‌هایش یک اعتبار بود. برای شناختنش باید عاشقش می‌بودید."


ایگی


برایان ریچی (Brian Ritchie) از گروه Violent Femmes نیز در صفحه‌ی شخصی خود نوشت:


"سخاوت استیو بدون وقفه جریان داشت. همیشه ناظر اجراها و کارهای گروه‌های مختلف بود و آن‌ها را تشویق می‌کرد و نظراتی می‌داد که خیلی به پیشرفتمان کمک می‌کردند. نقطه‌ی اوجش با گروه Violent Femmes نوشتن و تنظیم خط ساکسیفون قطعه‌ی I Held Her In My Arms بوده, خط ملودی که صدها بار در سراسر دنیا نه‌تنها توسط خود استیو بلکه افرادی نظیر پیت بالیستریری(Pete Balestrieri)، بلیز گارزا (Blaise Garza) و بسیاری دیگر اجراشده است. آن روزهای اول که اتاق‌ها را باهم استفاده می‌کردیم, استیو هم‌اتاقی من بود. همین زمینه‌ساز یک سنت بین من و استیو که شامل صحبت‌های طولانی‌مدت می‌شد و تا همین اواخر هم ادامه داشتند شد, درنتیجه داستان کل زندگی‌اش را می‌دانم. خب خیلی ساده نبوده [زندگی] ولی سرانجام بسیار خوشحال‌کننده و شگفت‌انگیزی داشته. در چند تا تور آخری که داشتیم خیلی درگیر نوشتن زندگی‌نامه‌ی روحی و روانی خودش به اسم Portrait of Dorian Sax بود و زمانی که متوجه شدن که دیگر زیاد در این دنیا نخواهد بود، به استیو اصرار کردم تا هرچه سریع‌تر دست‌به‌قلم شود. امیدوارم حداقل یک‌چیزهایی نوشته باشد که بعداً" زمانی که می‌خواهند مطالبی را برای یک نوشته کامل جمع کنند از آن‌ها هم استفاده شود, چون زندگی استیو دیوانه وار و شگفت‌انگیز بوده است ."


مک کی پیش از نزدیک شدن به ایگی و پیوستن به گروه the Stooges در سال 70، ابتدا عضو یک گروه آوانگارد در دیترویت به نامCarnal Kitchen  بود. استیو با گروه برای ضبط آلبوم به لس‌آنجلس رفت و پس از آن‌یک تور برای ساپورت آلبومشان برپا کردند ولی در ماه اکتبر گروه را ترک کرد.


طی سه دهه‌ی آینده مک کی با گروه‌های زیاد ازجمله Moonlighters, Commander Cody, Snakefinger, the Violent Femmes و Delta Goodrem همکاری داشت. در اواخر دهه‌ی هشتاد و اوایل نود با همکاری همسرش انی گارسیا مک کیAnnie Garica-Mackay سعی در احیای نام Carnal Kitchen را داشتند، ولی پس از مدتی استیو از موسیقی فاصله گرفت و مشغول کارهای الکتریکی در سن فرانسیسکو شد.


در سال 1999 مدیر کمپانی Radon موفق به متقاعد کردن استیو مک کی برای انتشار نخستین تک آهنگش بانام Death City شد. از آن زمان چند آلبوم دیگر نیز ضبط کرد و در سال 2003 به اجرای گروه the Stooges که به مناسبت بازگشتشان در فستیوال Coachella Festival بروی صحنه می‌رفت پیوست, همکاری که آغاز راهی شد که تا مرگ وی ادامه داشت.


مک کی پس از ران اشتون Ron Asheton (2009) و سکات اشتون Scott Asheton (2014) سومین عضو گروه the Stooges است که طی سال‌های اخیر جان خود را از دست می‌دهد.


منبع : ریتم نو


گردآوری و ترجمه: اشکان شاهرخ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه