ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۶
در مراسم رونمایی از این آلبوم عنوان شد:

«تار و پود» بازگشت به خویشتن است

آیین رونمایی از آلبوم تار و پود اثر حمید متبسم به خوانندگی وحید تاج، صبح امروز ۶ دی‌ماه با حضور عوامل این آلبوم و اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

«تار و پود» بازگشت به خویشتن استبه گزارش خبرنگار ریتم نو، در این مراسم، حمید متبسم آهنگساز، وحید تاج خواننده، سمیرا گلباز نوازنده سه‌تار، بهار مدیری نوازنده کمانچه، بهنام معصومی نوازنده سازهای کوبه‌ای، ارسلان علیزاده نوازنده بربت، بابک چمن‌آرا تهیه‌کننده، مهرداد مومنی نماینده شرکت نوسا حامی مالی آلبوم و فرشاد توکلی منتقد موسیقی حضور داشتند.

بابک چمن‌آرا در ابتدای این مراسم گفت: از صمیم قلب آرزو می‌کنم دلمان برای اتفاقات خوب بلرزد و روزهای خوبی را پیش رو داشته باشیم. آلبوم تار و پود، پنجمین همکاری ما با حمید متبسم است.

تهیه‌کننده آلبوم تار و پود درباره حوزه نشر بیان کرد: در جهان امروز دیگر سرمایه‌گذاری بر روی صرفاً تولید آثار به‌صورت فیزیکی نیست بلکه بخش اصلی سرمایه‌گذاری بر اساس برگزاری کنسرت و تورهای کنسرت است و به دلیل سالن‌های کم و عدم تنوع و ... اجراهای موسیقی به‌شدت محدود است و به دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت و قابل‌کنترل نبودن دانلود غیرمجاز، بعضاً شاهد هستیم هزار نسخه فیزیکی از اثری به بفروش می‌رسد اما هزاران بار دانلود غیرمجاز می‌شود درصورتی‌که دو میلیون نفر آن را می‌شنوند.

وی همچنین ادامه داد: به دلیل تزلزل موسیقی، اسپانسرها کمتر وارد حوزه موسیقی می‌شوند و به شخصاً در این پروژه تجربه خوبی با شرکت نوسا داشتم.

با هفتاد دقیقه موسیقی منسجم مواجه هستیم

مهرداد مومنی به نمایندگی از شرکت نوسا به سخنرانی پرداخت و گفت: استاد متبسم راهشان را ادامه دادند و چراغ فرهنگی را روشن نگه‌داشته‌اند. درباره زیبایی‌های تار و پود و علت نامیدن این اثر به‌عنوان فرهنگی شاخص، باید بگویم؛ این اثر منسجم و ساختارمند است و شاهد معماری در این اثر هستید که جزییات رعایت شده است.

وی بابیان اهمیت نقش شاپور در این اثر گفت: شاپور نقاشی بوده که برای خسرو، شیرین را تعریف می‌کند و تصویر خسرو را برای شیرین می‌کشد به همین خاطر نقش زیادی در این عاشقی دارد.

مومنی در توضیح حکایت شیرین و تصویر کشیدن خسرو که دارای تقارن است گفت: حکایت شیرین از دشتی چهارضربی شروع می‌شود و با یک واریاسیون به چهارگاه می‌رود و سپس چهارگاه ده ضربی را داریم، و قسمت اصلی داستان شروع، که به‌صورت پنج‌ضربی ارائه و در قطعه بعدی با چهارگاه ده ضربی آغاز می‌شود و واریاسیون چهارگاه چهارضربی ادامه پیدا می‌کند و وارد همان دشتی چهارضربی ابتدای کار می‌شود. این توضیحات نشان‌دهنده تفکر کلی است و به همین خاطر با هفتاد دقیقه موسیقی منسجم مواجه هستیم.

در ادامه مومنی به توضیحات جزئی این اثر پرداخت و بیان کرد: در اثر تار و پود، تغییرات و تنوع با یک وزن شعر انجام‌شده که شگفت‌انگیز است.

در ادامه ویدیویی از آلبوم تار و پود برای معرفی عوامل آلبوم پخش شد و فرشاد توکلی به توصیف این اثر پرداخت.

پس از ارائه توضیحاتی درباره اثر تار و پود توسط فرشاد توکلی پژوهشگر و منتقد موسیقی، چمن‌آرا این اثر را ضمن تمام ساختاری که دارد بسیار شنیدنی و گوش‌نواز خواند و قطعه به تصویر کشیدن خسرو برای حاضران پخش شد.

تار و پود در عین سادگی پیچیده است

وحید تاج خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: پنج سال است که با حمید متبسم در ارتباطم و این رابطه و تبادل از آن زمان شروع و به آنچه امروز می‌شنوید ختم شد. خوشحالم این اثر را خواندم و اینکه این اثر انقدر فکر شده ساخته‌شده است. زمانی که نت‌ها را برای من ارسال کردند دیدم در عین سادگی چقدر پیچیده است. واقعاً حس می‌کردم که درجاهایی دچار چالش می‌شدم. خوشحال بودم که مخاطب هم با آن می‌تواند همراهی کند و قطعاً به ذهن مخاطب خواهد نشست امیدوارم روزی در ایران شنیدن صدای خوانندگان زن فراهم شود تا آهنگسازان مجبور نشوند با دو خواننده یکی آقا برای ایران و یکی خانم برای خارج همکاری کنند.

می‌توان به موسیقی پرداخت بدون اینکه فکر پر کردن جیب بود

حمید متبسم بیان کرد: کارهایی که از من اجراشده زحمت زیاد و با توجه به حجم کار، بازدهی مالی خیلی کم دارد! نوازندگان جوان در این اثر جان و انرژی گذاشتند و توانستیم تار و پود را در همین اندازه اجرا کنیم. تار و پود برای من انگیزه‌ای داشته و مصادف بود با آشنایی من با همسرم و انتخاب اشعار را باهم انجام دادیم و من که سرمست از عشق نوین بودم حوصله رقیب نداشتم فرهاد را حذف و تمام حسادت‌ها و رقیب‌ها را حذف کردم. شکر گذارم فرزند خانواده‌ای هستم که موسیقی هوا بود برای نفس کشیدن و در دوره‌ای زندگی کردم که اساتیدی جون فرامرز پایور را شناختم و شاهد بودم چگونه می‌توان به موسیقی پرداخت بدون اینکه فکر پر کردن جیب بود.

خالق اثر تار و پود درباره این مجموعه توضیح داد: منظومه‌هایی که داریم به وسعت اخلاق انسانی و ایرانی است و پرداختن به آن‌ها می‌تواند جذاب باشد و به‌نوعی بازگشت به خویشتن و عنوان تار و پود به دلیل عشق و اساس هستی انتخاب‌شده است.

ساز ایرانی بهتر است موسیقی ما را بنوازد

وی درباره صحبت‌های اخیر رامیز قلی اف مبنی بر دلایل ثبت ساز تار آذربایجانی گفت: در موسیقی آذری مرسوم است که موسیقی غربی بنوازند و مرامشان فرق می‌کند و ما بیشتر اخلاق مداریم و درصورتی‌که هنرمندان آذری حتی به عروسی هم برای نواختن می‌روند. ضرورتی ندارد با ساز تار، موسیقی غربی نواخته شود و ساز ایرانی بهتر است موسیقی ما را بنوازد.

کنسرت آلبوم تار و پود 27 و 28 در تالار وحدت و رودکی اجرا برگزار می‌شود و بهار در استرالیا و زمستان سال بعد در اروپا به روی صحنه خواهد رفت.

آلبوم تار و پود به آهنگسازی حمید متبسم و با صدای وحید تاج به همت موسسه فرهنگی هنری آوا حورشید و تهیه‌کنندگی بابک چمن‌آرا از امروز 6 دی‌ماه سال جاری در تهران و از فردا در تمامی شهرستان‌ها منتشر خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه نسخه دیجیتال این اثر به سایت‌های فروش قانونی مراجعه نمایند.

سعید فرج پوری، حسین بهروزی نیا، ارشد تهماسبی و حسین تهرانی از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

گزارش از تصویری از مراسم رونمایی آلبوم تار و پود
نویسنده : مریم رفائی
منبع: ریتم نو
برچسب ها: آلبوم تار و پود
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه