ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۶

«شب یلدا» با صدای «آرش اوستا» منتشر شد

تک قطعه «شب یلدا» با صدای «آرش اوستا»، نوازنده، پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر جشنواره «سورنای وحدت»، به مناسبت این شب باستانی به‌صورت رایگان منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«شب یلدا» با صدای «آرش اوستا» منتشر شدبه گزارش ریتم نو، قطعه موسیقی «شب یلدا»، به‌عنوان نخستین اثر رسمی با صدای «آرش اوستا» بر روی شعری از «سعید بیابانکی» به اجرا درآمدهاست.
«آرش اوستا»، نوازنده سه‌تار و هم‌نواز زنده‌یاد استاد «ذوالفنون»، با اشاره به این قطعه عنوان کرد: «تا پیش‌ازاین، در اکثر آثار اجرایی با محتوای شب یلدا، بیشتر با فضاهایی حزن‌آلود مواجه بوده‌ایم یا صرفاً اشاره‌ای مختصر به این شب می‌شده است تا اینکه به‌گونه‌ای مفصل‌تر به‌عنوان شبی از شب‌های آیینی و مهم کشور ما با توصیفاتی از شادی و دورهمی های به‌یادماندنی از آن یادشده و به فضای ریشه‌ای، قومی و ملیتی آن اشاره شود. یا حداقل این‌طور بگویم که من تابه‌حال چنین آثاری را نشنیده‌ام.»
این موزیسین افزود: «با صحبت‌ها و مراوده‌های چندین‌باره‌ای که با استاد «سعید بیابانکی» درباره ملودی این قطعه انجام دادیم، وی با تبحر و کاملاً استادانه، شعری درخور و بسیار زیبا برای این قطعه سرودند و آهنگسازی لازم را پس‌ازآن انجام دادیم و دوستان عزیزی همچون «مسلم علیپور»، «میلاد علیپور» و «رضا پیرجانی» اجرای این اثر را همراهی کردند.»
اوستا در پایان خاطرنشان کرد: «ریشه این ملودی از آیین‌های شادی‌آور مجالس بانوان گرفته‌شده است. درواقع نغمه‌هایی است که بعضاً در مجالس شاد زنانه به مناسبت‌های مختلفی همچون شب یلدا خوانده می‌شود که تم آشنایی دارد و در مایه افشاری به اجرا درآمدهاست. تا جایی که توانسته‌ایم سعی‌مان بر ارائه یک موسیقی ساده، روان و هم‌طراز با فضاهای شناخته‌شده آیینی و بومی بوده است و به خاطر حفظ ارزش‌های این شب باستانی که از دیرباز، ایرانیان آن را پاس داشته و جشن می‌گرفته‌اند، بر پایه موسیقی ایرانی و محوریت سازهای ایرانی، به‌صورت رایگان، در دسترس مخاطبان و هم‌وطنان عزیز قرار می‌گیرد.»
شایان‌ذکر است که قطعه «شب یلدا» با صدای «آرش اوستا» آماده شنیدن است و علاقه‌مندان می‌توانند از اینجا شنیده و دانلود نمایند.

منبع: ریتم نو
برچسب ها: شب یلدا آرش اوستا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه