ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
نشست رسانه‌ای کنسرت ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر

رامیز قلی اف: ایران وطن دوم من است/ ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم

رامیز قلی اف گفت: من در ایران با علاقه و احترام خواهم نواخت چون ایران را وطن دوم خودم می‌دانم.

رامیز قلی اف: ایران وطن دوم من است/ ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم

به گزارش خبرنگار ریتم نو، نشست رسانه‌ای کنسرت رامیز قلی اف و ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر، صبح امروز ( ۲۷ آذر ماه) با حضور رامیز قلی اف، سوسن تقی پور رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ هنر واحد 46، رشید وطن‌دوست خواننده‌ی ارکستر،علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی رهبران ارکستر در تالار وحدت برگزار شد.

قلی اف: این برنامه برای من اهمیت بسیار زیادی دارد

سوسن تقی پور در ابتدا درباره ارکستر فرهنگ و هنر گفت: این ارکستر در سال ۹۳ به همت علی‌اکبر قربانی و شهرام توکلی و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت با نخستین اجرا رونمایی شد و در ادامه اجراهای موفق زیادی را در تالار وحدت و رودکی روی صحنه برد و به دعوت کنسرواتوار چایکفسکی در سالن راخ مارینوف در روسیه اجرایی را به خوانندگی وحید تاج داشتیم. اجرای اخیر را هم در خدمت رامیز قلی اف هستیم که در روزهای 30 آذر ماه و 1 دی‌ماه روی صحنه خواهد رفت.

رامیز قلی اف با ابراز خوشحالی از حضورش در ایران و اجرا در تالار وحدت گفت: خوشحالم از این پیوندی که با صدای تار من ایجاد خواهد شد. من در زندگی هنری‌ام در سالن‌های گوناگونی به اجرا پرداخته‌ام اما این برنامه برای من اهمیت بسیار زیادی دارد.

قلی اف افزود: به نظرم در اجرای پیش رو اتفاقات خیلی خوبی رخ می‌دهد چراکه موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی را در کنار هم و موسیقی مقامی را اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اجرای قطعاتی جدید گفت: این قطعات برای نخستین بار اجرا می‌شود و برای من تازگی خاصی دارد و قرار است با هنرمندان ارزشمندی روی صحنه بروم و این نخستین همکاری من با آقایان قربانی و توکلی و خواننده پیشکسوت رشید وطن‌دوست محسوب می‌شود که کلیت برنامه به مدیریت خانم تقی پور خواهد بود.

نخستین همکاری با دانشگاه/ در ایران با علاقه و احترام خواهم نواخت

قلی اف بابیان تاریخ تولد خود در 30 اپریل و ورود به سن 70 سالگی بیان کرد: سن بنده از جهت اینکه دوستداران زیادی برای تار پیداکرده‌ام، زیاد است و از طرفی کم چراکه قلبا به دنبال اجراهای جدید هستم بااینکه تاکنون با ارکستر سمفونیک‌های بسیاری در دنیا روی صحنه رفته‌ام و کره زمین را دو بار دور زده‌ام.

وی با اشاره به اجرا با بیش از 70 ارکستر گفت: برای نخستین بار است که با دانشگاه همکاری می‌کنم. شاید این موسیقیدان‌ها بسیار جوان باشند و به‌تازگی وارد دنیای هنر شده‌اند اما با توجه به جوان بودنشان خیلی با دقت هستند و رپرتوار متفاوتی را انتخاب کردند و این همکاری پنجره جدیدی در کارنامه کاری من است.

این نوازنده برجسته تار ادامه داد: من آرزوهای زیادی دارم و حرف‌های زیادی برای گفتن! اما این حرف‌ها را موقع اجرا بهتر می‌توانم انتقال دهم. مردم ایران برای موسیقی ارزش زیادی قائل هستند. من در ایران با علاقه و احترام خواهم نواخت چون وطن دوم خودم می‌دانم و قلبا دوست دارم و با ساز تارم این مهم را ارائه و با شما ملاقات خواهم کرد.

رشید وطن‌دوست: آوازهای آذربایجانی را می‌خوانم

در ادامه رشید وطن‌دوست به تخصص خود در اپرا و حضورش از سال 48 در اپرای تهران به‌عنوان سولیست اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ارکستر سمفونیک، ارکستر ملی و ارکستر فرهنگ و هنر هستم و این بار با دعوت قربانی و توکلی با ارکستر کاربردی دانشگاه چند قطعه آذربایجانی مشهور را اجرا می‌کنم.

وطن‌دوست با ابراز خوشحالی از دعوت و حضور رامیز قلی اف بیان کرد: در کنار ایشان که جزو نوازندگان مشهور باکو هستند کنسرت‌های گوناگونی را در تمام دنیا روی صحنه برده‌اند، آوازهای آذربایجانی را می‌خوانم.

اجرای قطعاتی برای نخستین بار در ایران

شهرام توکلی در ادامه گفت: این برنامه مشخصاً برای من باارزش است چراکه در کنار استاد برجسته‌ای چون رامیز قلی اف هستم. بنده صدای تار ایشان را از کودکی شنیده‌ام و بودن کنار ایشان و رشید وطن‌دوست افتخار بزرگی است.

علی‌اکبر قربانی موسیقی آذربایجان را دارای جذابیت خواند و افزود: همیشه به این موسیقی و صدای تار رؤیایی و دست‌نیافتنی رامیز قلی اف علاقه‌مند بودم و از این اتفاق بسیار خوشحال هستم البته پیش‌ازاین، همکاری با ایشان در ارکستر ملی به دعوت استاد فخرالدینی داشتم اما این برنامه برای بنده طور دیگری است چون به‌عنوان رهبر ارکستر حضور دارم.

قربانی اضافه کرد: قطعات انتخابی برای این اجرا، تنظیم‌شده برای این ارکستر و لطفی است که استاد قلی اف داشته‌اند و چند قطعه آمده کردند که برای نخستین بار اجرا می‌شود و حتی در آذربایجان هم روی صحنه نرفته است.

قلی اف که سفرهای متعددی را به ایران داشته است در رابطه با همکاری‌اش با ارکستر ملی و استاد فخرالدینی گفت: آن اجرا رپرتوار مفصلی داشت و حتی قطعه‌ای برای ارکستر و تار نوشتند که برای نخستین بار اجرا می‌شد و سولوی تارش بر عهده بنده بود و حتی آن اثر را با ارکستر باکو نیز به اجرا درآوردم. همکاری‌های بسیاری بین ما پیش آمد همچون همکاری در سریال شهریار که از من دعوت کردند تا تارنوازی کنم.

وی ادامه داد: بعدازآن اجرا، سفرهای بسیاری به تهران و دیگر شهرها داشتم اما همیشه بی‌صبرانه منتظر دعوت از سمت ارکستر بودم. آرزو داشتم امکان همکاری مجدد با فخرالدینی فراهم می‌شود و با ارکستر باهم اجرا برگزار می‌کردیم اما از برگزاری کنسرت با ارکستر فرهنگ و هنر و مستر کلاس بسیار خوشحال هستم.

این نوازنده تار افزود: رپرتوار را مرتباً به‌صورت تلفنی کنترل می‌کردیم اما در این دو شب ک قرار است اجرا داشته باشیم قطعه اولین عشق و زیر نور ماه را به شنونده‌ها تقدیم می‌کنیم.

ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم

قلی اف درباره ثبت ساز تار آذربایجان و عدم ثبت تار ایرانی گفت: دوستی و برادری ایران و آذربایجان به دوره طولانی بازمی‌گردد ما فرهنگ و تاریخ مشترک داریم و همیشه رفت‌وآمد بین دو کشور بوده است. هر وقت از ایران، بنده را دعوت کرده‌اند، آمده‌ام. همین‌طور ایرانی‌ها در آذربایجان دعوت می‌شوند به‌طور مثال اخیراً پیانیست ایرانی با ارکستر فیلارمونیک آذربایجانی اجرا داشت.

وی افزود: ساز تار، تنها برای ایران و آذربایجان نیست بلکه برای سرزمین شرق است و هر کشوری تار خاص خود را دارد که شباهت‌هایی به هم دارند. نمی‌دانم تار از چه تاریخی وارد کشور ما شد اما این اتفاق افتاده و برای خیلی‌ها سؤال است که چرا تار آذری را در یونسکو ثبت کردند اما تار ایرانی به ثبت نرسید!

دلایل ثبت تار آذربایجانی

این نوازنده اضافه کرد: در سال ۲۰۱۲ میلادی جلسه بزرگی برگزار شد که از تمام دنیا در آن شرکت داشتند و تمام سازهای تار موردبررسی قرار گرفت و ایران می‌گفت ما از سرزمین‌های قدیمی هستیم و حتی مصری‌ها و چینی‌ها هم سازی شبیه تار دارند که هر کشوری ساز تاری با تکنیک و صداهای گوناگونی دارد.

من سی دی صوتی دارم که دلایل ثبت تار در آن ذکر شده است. در آن جلسه همه از سازشان صحبت کردند منتها آذربایجان می‌گفت نوازندگی ساز تار من! ایتالیا منو دعوت کردند و من برایشان اجرا کردم و باید بگویم نوازنده تار آذربایجانی به‌عنوان سولیست به ارکستر اضافه می‌شود. همین‌طور برنامه تریو تار و کمانچه و خواننده اجرا کردیم و سومین اجرا با آنسامبل سی‌نفری بود که تار رهبری را بر عهده داشت در تاریخ دنیا برای نخستین بار با ساز تار من با ارکستر تلویزیون تصویربرداری شد.

وی ادامه داد: همچنین در مملکت‌های گوناگون به اجرا پرداخته‌ام و با موسیقی جاز شروع به بداهه‌نوازی کردم. چهل‌وپنج سال قبل با ارکستری در مسکو اجرا کردم. من با بیش از ۷۰ ارکستر سمفونیک در دنیا اجرا داشتم و این مدارک را از طرف آذربایجان ارائه دادم آیا شما هم با تار ایرانی این کارها را انجام داده‌اید؟! این سؤال را در آن جلسه هم عنوان کردم و جواب همه "نه" بود و نوازندگی تار به این شکل به ثبت رسیده است. انشا له برای تار ایرانی هم این اتفاق خوب رخ بدهد.

تقی پور در پایان گفت: دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر رشته موسیقی دارد. به نظرم هر دانشگاهی که رشته موسیقی دارد باید ارکستر هم داشته باشد. وقتی رشته آهنگسازی داریم وقتی رشته‌های نوازندگی داریم، باید جایی باشد که دانشجویان بتوانند روی صحنه بروند و هنرشان را ارائه دهند.

کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر با حضور رامیز قلی اف، روز 30 آذر و 1 دی سال جاری در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت‌های این کنسرت می‌توانند به سامانه ایران کنسرت مراجعه نمایند.


نویسنده : مریم رفائی | عکس: نگار پوربحری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه