به گزارش ریتم نو به نقل از روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مسعود شعاری، نوازنده و مدرس سهتار و عضو هیات داوران بخش ساز سهتار در خصوص کیفیت اجراهای شرکتکنندگان جشنواره گفت: اجرا بد نبود و من آنها را نسبت به اجرای جوانهای 15-20 سال قبل امیدوارکنندهتر دیدم. طبیعتاً اشکالاتی هم در کار این جوانان دیده میشود که تا حدودی طبیعی است؛ مخصوصاً در مورد بعضی از بچههایی که در مناطقی زندگی میکنند که به استادان موسیقی دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: ساز سهتار یکزمانی منزوی بود، اما خوشبختانه در حال حاضر روزنههای خوبی برای دیده شدن این ساز به وجود آمده است. این رویه به شکل درستی دارد پیش میرود و جای امیدواری زیادی وجود دارد.
شعاری در مورد موزیکالیتۀ اجراها و درک آنها از ردیف توضیح داد: من امروز این درک را در شرکتکنندگان دیدم. جوانانی که سهتار مینواختند، مشخص بود که کارکردهاند و موسیقیهای مختلفی گوشدادهاند. وقتی هیات داوران از آنها میخواستند برخی از گوشهها را بنوازند، آنها میتوانستند از پس این موضوع بربیایند.
داور بخش سهتار یازدهمین دورۀ جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: من جوانان مستعدی در این جشنواره دیدم اما هنوز هم معتقدم که آنها باید بیشتر کار کنند، مخصوصاً روی فرهنگ شنیداریشان. جوانان میتوانند آثار استادان برجسته را گوش کنند. خود من هم یک دورهای این کار را انجام دادهام و فقط از طریق گوش کردن به نوار اساتید به آموختههایم اضافه کردم.
مسعود شعاری در خصوص داوری جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: در این جشنواره شرکتکنندگان هنرشان را با سبک و سیاق متفاوتی بروز میدهند و طبیعتاً هر داوری هم ذائقۀ خودش را دارد، اما خوشبختانه میان این داوران تا حد لازم اتفاقنظر وجود دارد. داوران سعی کردهاند تا جایی که امکان دارد، اجرای بچهها را عادلانه و بهدوراز سلیقۀ شخصی قضاوت کنند.
نوازندۀ برجستۀ ساز سهتار ضمن اشاره به اهمیت تداوم جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: جشنواره موسیقی جوان جشنواره معتبری است و خروجی خوب و مثبتی دارد و امیدوارم ستاد جشنواره و شرکتکنندگان این جشنواره در سالهای آینده هم به همین شکل باقدرت به کارشان ادامه دهند. من وقتی برگزیدگان دورۀ قبل جشنواره را میبینم که در جشنوارههای دیگر کنسرت میگذارند، خوشحال میشوم و دوست دارم امسال هم همین اتفاق برای نفرات برتر رخ بدهد.
بهداد بابایی، نوازندۀ برجستۀ سهتار و عضو هیات داوران سهتار در جشنواره موسیقی جوان در خصوص سطح اجراهای این جشنواره گفت: بر آینده داوران در بخشهای مختلف جشنواره این است که گروه سنی «الف» به نسبت گروههای سنی «ب» و «ج» اجرای رضایتبخشتری داشتند که شاید این موضوع به خاطر این است که از گروه سنی «الف» توقع بیشتری میرود. اساساً سؤالات بخش خلاقیت بیشتر از شرکتکنندگان گروههای سنی «ب» و «ج» پرسیده میشد که سؤالات بسیار سادهای هم بود، اما متأسفانه اکثر شرکتکنندگان در اجرای خواستههای هیات داوران موفق عمل نمیکردند و از خودشان ضعف نشان میدادند.
وی افزود: مسألۀ ریتم یک مسألۀ کاملاً ریاضی است و دوستان هنرمند باید بهصورت جدیتری به این مسأله بپردازند. خلاقیت زمانی موضوعیت پیدا میکند که بحث چگونگی ملودی پردازی در بستری از ریتم مطرح شود. ازاینجهت فکر میکنم انتظار از هنرمندان شرکتکننده حداقل در گروه سنی «ج» قدری بیشتر از این بود، اما باید توجه کرد که خیلی از جوانان مستعد ساز سهتار هم به هر دلیلی در این جشنواره شرکت نکرده بودند.
بابایی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا شرکتکنندگان ساز سهتار اصالت اجراها را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اغلب دوستان اجراهای خوش سُنوریته و با موزیکالیتهای داشتند، ولی مشکل اینجاست که خیلیهایشان زبان، بیان و متر و زمانبندی گوشهها را رعایت نمیکردند. مشکل دیگر هم این بود که اغلب قریب بهاتفاق شرکتکنندگان فقط گوشههای آوازی را حفظ کرده بودند، درحالیکه هیات داوران گوشههای ضربی دستگاهها را هم برای حفظ کردن از آنها خواسته بودند. شاید لازم باشد برای سال آینده قید شود که حفظ آوازیها و ضربیهای یک دستگاه الزامی است.
عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان دربارۀ میزان اتفاقنظر میان آراء داوران توضیح داد: خوشبختانه در مورد داوری ساز سهتار، میان داوران اتفاقنظر وجود داشت و نزدیکی امتیازهای دادهشدۀ هر داور به یک شرکتکننده گواه این مدعا بود. درمجموع میانگین امتیازات داوران به شرکتکنندگان در یک سطح بود و خیلی از یکدیگر فاصله نداشت.
بهداد بابایی در پایان به تأثیر جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: تأثیر جشنواره موسیقی جوان در ارتقاء سطح دانش و توان جوانان غیرقابلانکار است. این جشنواره عرصهای برای رقابت است و شرکتکنندگان آن میتوانند ضمن افزایش ارتقاء سطح کیفی نوازندگیشان، خودشان را با رقابت کردن با همقطارانشان محک بزنند. من به جشنواره موسیقی جوان و تأثیرش در بالا بردن سطح دانش و بینش جوانان ایماندارم و این جشنواره را در عرصۀ رقابت در موسیقی بیرقیب میدانم و آرزوی توفیق برای دستاندرکاران این جشنواره دارم.
یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 الی 26 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریورماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.