به گزارش ریتم نو این جشنواره با حضور علی مرادخانی (معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، و استادان حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهروز همتی و اهالی موسیقی و رسانه افتتاح شد.
بهرام جمالی در ابتدای مراسم ضمن تشکر از حاضران گفت: با نخستین روز از یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در خدمت شما عزیزان هستیم که با تلاش شبانهروزی بزرگترین استادان موسیقیِ کشور و حضور بیش از هزار و پانصد نفر از هنرمندان موسیقی جوان در حوزۀ موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران برگزار میشود. تشکر و سپاس از همۀ همکاران و استادان محترم برای تمام زحماتشان تشکر میکنم و امیدوارم که جشنوارۀ پرشوری را شاهد باشیم و همینطور شاهد هنرنمایی هنرمندان جوان در حوزههای مختلف موسیقی کشور باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سپاسگزاری ویژه از جناب آقای علی مرادخانی، معاونت محترم امور هنری وزارت ارشاد و استادان محترمی که از احساس و جانشان مایه گذاشتند تا جشنواره هرچه بهتر برگزار شود. این روز را به همۀ دوستان تبریک عرض میکنم و امیدوارم که تا پایان جشنواره ما را همراهی کنند. با آرزوی توفیق برای همۀ عزیزان.
نکتۀ حائز اهمیت روز نخست جشنواره، ویژۀ تار، حضور پُررنگ نوازندگانِ جوان از شهرستانهای گوناگون کشور بود. در سانس اول شرکتکنندههای ردههای سنی الف و ج به شرح ذیل به اجرا پرداختند:
نیلوفر حسن کریم، صباسادات حسینی، سینا سلطانپور، آرمان سیفنژاد، آریا شعبانی، آرشام عباسپور، علیرضا غلامیان، اشکان نایبی، سیدعلی نظامالدینی در ردۀ سنی الف و سیدحسین آستانداری، فرزاد سلطانی، امیرعلی فروشانی، سیداحمد مجابی در ردۀ سنی ج.
پس از تنفس یکساعته، نوبت به اجرای هنرمندان ردۀ سنی «ب» رسید که طبق نظر استادان، نسبت به دو ردۀ سنی دیگر بهتر روی صحنه ظاهر شدند. همچنین تعداد حاضران در این سئانس بیشتر از دو ردۀ دیگر بود. همچنین علیاکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، ضمن خوشامدگویی به استادان و داوران بخش تار و عوامل اجرایی جشنواره، برای تماشای اجراها حضور پیدا کرد. شرکتکنندگان این ردۀ سنی عبارت بودند از: آرمان توکلی، آناهیتا رمضانی، سینا غمگسار، بیتا مالکی، محمد مسعودی، آریا مهدوی، غزل همایونی، مازیار یکتایار، محمدرضا یونسی.
یکی از موفقترین جشنوارههاست
علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد در مورد این جشنواره گفت: یکی از موفقترین جشنوارههایی که در طول این سالها داشتیم همین جشنوارۀ موسیقی جوان است و من از سالها قبل این جشنواره را دنبال میکردم. درواقع طرح و ایدهی آن را درزمانی که در دفتر موسیقی بودم با دوستان مطرح کردیم تا مجموعهای از فعالیتها را بهصورت تخصصی جدا کنیم و آهستهآهسته آنها را به یک جریان کاری تبدیل کنیم.
مرادخانی در ادامه افزود: وقتی جوانان وارد عرصه شوند میتوانیم امیدوار شویم که در آینده فعالیتهای مهمی انجام دهند و کارها را در دست بگیرند.
وی همچنین عنوان کرد: خوشبختانه جشنوارۀ موسیقی جوان تا به امروز ادامه پیداکرده است و هماکنون شاهد دوره یازدهم آن هستیم هرچند برخی سالها وقفههایی نیز در روال برگزاری آن اتفاق افتاد اما من خوشحال هستم که بگویم در سالهای اخیر ما توانستیم بخش موسیقی نواحی را نیز به این جشنواره اضافه کنیم، چراکه من فکر میکردم اگر این بخش را وارد کارکنیم تبدیل به یک جریان تأثیرگذار در آینده خواهد شد و روی حوزۀ کاری آن نیز تأثیر مستقیم میگذارد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه طبق گزارشهایی که به من دادهاند شاهد استقبال بسیار خوبی از بخش موسیقی نواحی و هم از سایر بخشها هستیم و جوانهای بسیار فوقالعادهای در جشنواره شرکت کردهاند. حتی در موسیقی دستگاهی جوانها و نوجوانهایی را میبینیم که تمام ردیف موسیقی دستگاهی را از حفظ هستند و این بسیار جالبتوجه است.
علی مرادخانی همچنین گفت: امیدوار هستم روزبهروز جشنوارۀ موسیقی جوان با حضور موزیسینهای جوان پیشرفت داشته باشد و ما شاهد فعالیتها و موفقیتهای آنها در عرصههای مختلف فرهنگی و بهویژه در اجراهای صحنهای و ضبطهای موسیقی باشیم.
مرادخانی همچنین دربارۀ حمایت از برگزیدگان جشنوارۀ موسیقی جوان پس از جشنواره گفت: من با اساتید و دوستان جلساتی را در طول جشنواره خواهیم داشت و همچنین از بخشهای مختلف این جشنواره قطعاً دیدن خواهم کرد تا به این جمعبندی برسیم که برای این استعدادها پس از جشنواره چهکار مهمی میتوانیم انجام بدهیم. طی جلسات با اساتید و دوستان و شنیدن نظرات مختلف درباره ادامه راه این استعدادها تصمیمگیری خواهیم کرد.
آموزش یکدست نیست
حسین علیزاده از داوران بخش تار این دوره از جشنواره در مورد این دوره از جشنواره گفت: نکتۀ مثبت این است که شرکتکنندگان از سراسر ایران در جشنواره شرکت میکنند و گاهی برگزیدگان از شهرستانهای دور هستند. این موضوع نشاندهندۀ این است که این افراد یا در تهران آموزشدیدهاند و یا امکانات لازم در شهرستانشان وجود داشته است. اغلب نیز امکانات لازم را در شهرستان خود داشتهاند و شاگردان خوبی تربیتشدهاند.
وی در مورد وضعیت آموزش در کشور توضیح داد: یکدست نبودن آموزش نقطهضعفی است که به سیستم کلی برنامهریزی فرهنگی و هنری مربوط میشود. دانشگاهها، هنرستانها و تمام مراکز آموزشیِ دولتی هیچیک باهم هماهنگ نیستند. بیشتر سلیقۀ شخصی بهجای یک برنامۀ جامع و کامل حاکم است. ارگانها در زمینۀ موسیقی بسیار ناهماهنگ هستند و معیارهای علمی و هنری غالب نیستند. از همین رو آموزش یکدست نیست. اگر چهره و فرد خوبی از میانشان پیدا میشود به خاطر دلسوزی اشخاصی است که در آموزش بدون در نظر گرفتن سلیقۀ شخصی و با اصول کار میکنند.
جشنوارۀ ملی موسیقی جوان از تاریخ 8 شهریور با ساز تار آغاز بکار کرده و تا 27 شهریور در تالار رودکی و تالار وحدت ادامه خواهد داشت.