ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
هدیه‌ای به مناسبت عید سعید قربان:

محمدرضا هدایتی با گروه رستاک بلوچی خواند

محمدرضا هدایتی، بازیگر و خواننده محبوب سیستانی، قطعه «اله منی بارگ» را با گروه رستاک خواند.

محمدرضا هدایتی با گروه رستاک بلوچی خواندبه گزارش ریتم نو این قطعه یکی از ملودی‌های معروف فولکلور منطقه بلوچستان است و بارها توسط خوانندگان و گروه‌های بومی منطقه خوانده شده و گروه رستاک، با تحقیقات گسترده، یکی از این روایت‌ها را مبنا قرار داده، با سبک و سیاق خود بازخوانی و در آخرین آلبوم خود «میان خورشیدهای همیشه» منتشر کرده است.

هدایتی پیش‌ازاین دو آلبوم «برگ و باد» و «ماه می‌خنده» و چندین تک آهنگ را در ژانر موسیقی پاپ منتشر کرده بود و صدایش علاقه‌مندان خاص خود را دارد، اما این کار، یک اتفاق ویژه در کارنامه کاری او در زمینه موسیقی محسوب می‌شود. در این قطعه فرزاد و بهزاد مرادی هدایتی را در آواز و همخوانی قطعه همراهی کرده‌اند و همچنین هنرمندان دیگری از بلوچستان به‌عنوان مهمان حضور دارند؛ محمدعلی دلنواز با نوازندگی ساز بنجو و داود بامری نیز با دهلک گروه را همراهی کرده‌اند.
محمدرضا هدایتی پیش‌ازاین به‌صورت رسمی ‌و نیمه‌رسمی ‌قطعات سیستانی را هم اجرا کرده و با توجه به عشقی که به فرهنگ و موسیقی زادگاه خود منطقه سیستان و بلوچستان دارد، با توانایی و لطافت آوازی و شناخت ویژه از آن، این قطعه را با تغییراتی در ملودی اجرا کرده که ویژگی و رنگ و بوی تازه‌ای به آن داده است.
فرزاد مرادی در این مورد می‌گوید: «علاوه بر این آهنگ زیبای بلوچی، ما سعی داریم روی موسیقی منطقه سیستان هم بیشتر کارکنیم و با آشنایی تازه‌ای که با نگاه و صدای محمدرضا هدایتی عزیز پیداکرده‌ایم، به‌زودی همکاری دیگری را هم با ایشان انجام خواهیم داد. ما خیلی پیش‌ازاین‌ها تحقیقات را شروع کرده بودیم و حالا باانرژی و انگیزه بیشتری این تحقیقات را ادامه خواهیم داد و البته این تحقیقات و فعالیت‌ها روی موسیقی همه اقوام بزرگ دیگر ایرانی هم ادامه خواهد داشت.»

مرادی همچنین در مورد قطعه اله منی بارگ هم گفته است: « این قطعه را استاد شادروان ماشالله بامری سال‌ها پیش به ما معرفی کردند که ما در آلبوم رنگواره‌های کهن آن را با یک روایت دیگر کار کرده بودیم و این بار هم بعد از گذشت تقریباً ده سال، با تغییر دیدگاهمان یک‌جور دیگر بازآفرینی کردیم.»
توضیح اینکه در منطقه بلوچستان به شادیانه‌ها و شادمانه‌هایشان (موسیقی‌ها و ملودی‌هایی که در مراسم شادی استفاده می‌کنند) «صوت» می‌گویند. بعضی از این موسیقی‌ها شاعر مشخص هم دارند اما اغلب‌شان فولک هستند. این قطعه هم یکی از صوت‌های مشهور و محبوب بلوچی‌ست و اجرای آن در ایام نزدیک به عید قربان، هدیه ویژه‌ای است که گروه رستاک و محمدرضا هدایتی به همه مردم ایران و به‌ویژه مردم خونگرم و مهربان سیستان و بلوچستان تقدیم کرده‌اند.
پیش‌ازاین عکس‌هایی از همکاری محمدرضا هدایتی و گروه رستاک منتشرشده بود و حتی هدایتی دریکی از شب‌های کنسرت اخیر گروه در تهران، یکی از مهمانان ویژه آن برنامه بود.

در ادامه می‌توانید قطعه «اله منی بارگ» را از اینجا بشنوید و دانلود کنید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه