ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
با داوری سیامک عباسی، مهرداد نصرتی، پویا نیکپور و حسین غیاثی اتفاق افتاد

حمایت «محسن رجب پور» از نفر برگزیده فینال «هزار صدا»

فینال بخش پاپ هزار صدا روز پنجشنبه 21 اردیبهشت‌ماه با داوری سیامک عباسی، پویا نیکپور، مهرداد نصرتی و حسین غیاثی برگزار و بهترین خواننده سال 95 انتخاب شد.
حمایت «محسن رجب پور» از نفر برگزیده فینال «هزار صدا»
به گزارش خبرنگار ریتم نو داوری این برنامه که یک روز قبل از شروع با اعلام آرش نصیری تغییر کرد و سیامک عباسی جایگزین سیروان خسروی شد، توانست موردتوجه «محسن رجب پور» تهیه‌کننده و مدیر شرکت فرهنگی هنری «ترانه شرقی» قرار بگیرد.
برنامه با پخش کلیپی از اجراهای گذشته برنامه هزار صدا به همراه قطعه «من انتخاب شدم» با صدای «سیامک عباسی» و ترانه «حسین غیاثی» آغاز شد و داوران هرکدام دقایقی درباره حضورشان در این برنامه صحبت کردند.

نظر کارشناسان: نوآوری در اثر/ سطح بالای هزار صدا/ تلفیق درست و هم‌زمانی شعر و موسیقی
مصطفی پاریزی به‌عنوان نخستین شرکت‌کننده قطعه «ای‌وای» با شعر و ملودی خود و تنظیم «سعید شیخان» را که توسط «هومن آرا» میکس و مستر شده بود، روی صحنه اجرا کرد.
پویا نیکپور ضمن تبریک به پاریزی برای صدای خوبی که دارد، گفت: «موسیقی خوبی را انتخاب کردید و صدای شما دارای وسعت بسیاری است و اگر جای آهنگساز بودم از قسمت پایین صدای شما استفاده نمی‌کردم اما درمجموع خوب بودید.»
 نیکپور همچنین با اشاره به استفاده برخی از خوانندگان از فضاهای تکراری عربی و ترکیه‌ای که بعضاً خسته‌کننده هستند درباره اثر پاریزی بیان کرد: « ما در این اثر با نوآوری مواجه بودیم و این کار غم‌انگیز و شبیه به دیگر کارها نبود.»
سیامک عباسی که تحت تأثیر اجرای پاریزی قرار گرفت و سطح این برنامه را بالا عنوان کرد با نظر نیکپور موافق بود و با ابراز خوشحالی از اینکه با یک خواننده مؤلف روبرو است، گفت: «این موضوع در آینده شمارا از همکارانتان متمایز خواهد کرد.»
مهرداد نصرتی با اعلام احساس رضایتش از آهنگساز اظهار کرد: «تلفیق شعر و موسیقی را دوست داشتم اما حس می‌کنم اگر این کار را خواننده دیگری بخواند بهتر خواهد بود چراکه این کار نیاز به شیطنت‌هایی در خواندن بود که شما آن را نداشتید.L
حسین غیاثی به‌عنوان آخرین کارشناس درباره ترانه کار گفت: «هم‌زمانی ترانه و ملودی بسیار کم است و همین باعث شباهت ترانه‌ها به یکدیگر شده است. نکته مثبت شما همین نکته است که شعر و ملودی را باهم جلو می‌برید. البته می‌توانستید شروع بهتری در ترانه داشته باشید، ورودی نبود که در یاد بماند.

نظر کارشناسان: می‌توانست بهتر باشد/آهنگ متناسب نبود/ شروع خوب ترانه/ قابل پیشرفت
به گزارش ریتم نو، محمدرضا قاسمی دومین شرکت‌کننده برنامه هزار صدا بود که قطعه «پناهنده» از سروده‌های «شهاب شهرزاد» را با آهنگسازی «مرتضی لطفی» و تنظیم «مهدی خیرخواهی» اجرا کرد.
عباسی به استرس این خواننده و تأثیرگذاری آن در اجرا اشاره کرد و افزود: «اجرای شما به لحاظ تکنیک، رنگ صدا و لحن می‌توانست بهتر باشد اما نکات مثبتی داشتید از طرفی یکسری نت‌ها کوک نبود.»
نصرتی که متوجه سرماخوردگی این شرکت‌کننده شده بود درباره آهنگسازی اثر گفت: «آهنگ این کار به‌خوبی ساخته‌شده است اما مناسب شما نیست و باید برای شما پایین‌تر در نظر گرفته می‌شد البته هنر لطفی (آهنگساز اثر) ستودنی است.»
غیاثی شروع روایت ترانه را خوب عنوان کرد و گفت: « با بازی زبانی نظر مخاطب را جلب می‌کرد اما این شروع خوب در برخی جاها از بین می‌رفت از طرفی کلمات ملموسی که در زبان محاوره قرارگرفته جالب نیست و بیشتر القا می‌کند که شاعر در اجبار قافیه‌ای از آن‌ها استفاده کرده است.»
نیکپور وسعت صدای خواننده را خوب دانست و افزود: «اگر پایین‌تر می‌خواندی خیلی حرفه‌ای بود و این سبکی که برای شما کارشده، حجم صدای زیادی را می‌خواهد. اما باقابلیت‌هایی که داری، قطعاً قابل پیشرفت هستی.»

نظر کارشناسان: ترانه‌ای معمولی/ متوسط روبه بالا/ خواننده استودیویی/ انتخاب کار ریتمیک
رضا احمدی دیگر شرکت‌کننده هزار صدا قطعه «معذرت میخوام» را با ترانه‌ای از «رضا معظمی» به اجرا درآورد.
غیاثی درباره ترانه این اثر گفت: «ما با ترانه‌ای معمولی طرف هستیم و این تنها ایرادی است که می‌توان گرفت. کار نقطه درخشانی جز «معذرت میخوام» نداشت که گوش‌ها را تیز می‌کرد. وزنی که برای ترانه نوشته‌شده یکسری کلمات را به هم می‌چسباند و این، کار آهنگساز را دشوار می‌کند.
نصرتی که در دوره قبلی صدای احمدی را شنیده بود درباره اجرای فینالش گفت: «در این اجرا فالشی های زیادی داشتی، ملودی طولانی بود و در کل به اجرایت متوسط روبه بالا نگاه می‌کنم.»
عباسی صدای احمدی را لطیف عنوان کرد و گفت: «صدایتان پر از فالشی بود و درباره موسیقی با مهرداد نصرتی هم‌نظر هستم. مخاطب امروز باهوش است و به منابع وسیع و شبکه‌های ارتباط‌جمعی دسترسی دارد و باید قطعه‌ای تولید کنید که بتواند نظر مخاطب را جلب کند.
وی همچنین ادامه داد: «ما خواننده‌های استودیویی داریم و که در استودیو به‌خوبی می‌خواند و لزوماً خواننده خوبی روی استیج نیست و فکر می‌کنم شما در استودیو موفق هستی اما این‌طوری پیش بروی نمی‌توانی موفق شوی باید یاد بگیرید استرس را کنترل کنی. رنگ صدایت بااحساس و لطیف بود اما نوع خوانش زیاد شنیده‌شده است.»
نیکپور که خود تجربه استیج های فراوانی را دارد درباره انتخاب قطعه اجرایی این خواننده عنوان کرد: «انتخاب قطعه برای اجرا در فینال باید هوشمندانه و به‌نوعی شورونشاط داشته باشد و باید کارهای ریتمیک را انتخاب کنی.»

هدیه «ترانه شرقی» به نفر اول فینال هزار صدا
آرش نصیری مجری و برگزارکننده برنامه هزار صدا ضمن اعلام حضور «محسن رجب پور» تهیه‌کننده و مدیر موسسه فرهنگی هنری «ترانه شرقی» گفت: « طبق اعلام ایشان، اگر نفر اول فینال هزار صدا، استانداردهای لازم را داشته باشد در ترانه شرقی با وی قرارداد همکاری بسته می‌شود و تولید یک قطعه به همراه انتشار به نفر اول اهدا می‌شود.» 

نظر کارشناسان: صدای بسیار خوب/نمره قبولی/کار موفق/ تلفیق درست
امید طهماسبی چهارمین شرکت‌کننده فینال هزار صدا، «حس خوب» با ترانه «مجید صالحی»، ملودی «مرتضی لطفی» و تنظیم «فرید مهاجر پور» را روی صحنه برد.
نیکپور که شخصاً سبک اجرایی طهماسبی را دوست داشت از حاضران خواست مجدداً وی را تشویق کنند و با اشاره به استفاده از زبان بدن و اطلاع از اجرای این خواننده در متروها گفت: «درود بر شرف شما! خوشحالم درجایی زندگی می‌کنم که چنین استعدادهایی هستند. صدای بسیاری خوبی داشتید و ارتباطتان با تماشاگران بسیار خوب بود.»
عباسی در ادامه صحبت‌های نیکپور گفت: «وقتی کسی روی ساززدن در مترو را دارد یعنی آدم موفقی است. خوانندگی‌تان خوب و تحریرهایتان در سلیقه من بود  به‌غیراز چند مورد فالشی که زیاد معلوم نبود . اکت بسیار خوبی روی صحنه داشتید و این به سابقه اجرای شما بازمی‌گردد. می‌توانی خواننده خوبی باشی و نمره قبولی را گرفتی.»
نصرتی ملودی لطفی را در این کار خوب عنوان کرد و افزود: «اجرایتان را دوست داشتم و کار موفقی بود.»
غیاثی به‌عنوان آخرین کارشناس درباره ترانه اثر گفت: «زمانی که کار را می‌خواندم مطمئن شدم ترانه‌سرای آن باتجربه است و نکات جزئی در این کار وجود اما آن‌قدر تلفیق کار خوب و درست بود که به چشم نیامد.» 
در اواسط برنامه «علی احمدیان» از نفرات اول دوره‌های پیشین هزار صدا روی صحنه آمد و اجرایی را به‌صورت افتخاری روی صحنه برد.

نظر کارشناسان: بازنگری بفرمایید!/ کمک که به شنیده نشدن/اپرا بخوانید/ این کار حساس است
کسری احدیان دیگر شرکت‌کننده هزار صدا قطعه «لحد»با ملودی خودش و از سروده‌های «علیرضا آذر را با تنظیم و میکس و مستر «محمد رشیدیان» اجرا کرد.
عباسی صدای احدیان را مختص به خودش خواند و گفت: «اینکه این صدا چطوری بتواند رقم بزند جای بحث دارد صدایتان جذاب و قدرت صدایتان بالا است اما در برخی جاهای کار درست خواندن از دستتان می‌رفت و فالشی می‌شنیدیم. تنظیم کار می‌توانست بهتر باشد.»
وی همچنین با طرح سؤالی که چنین خواننده در جامعه امروز چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟ بیان کرد: « این سؤالی است که باید از خودتان بپرسید. اگر با این سبک و سیاق 20 سال پیش ظهور می‌کردید جذاب بود از طرفی نوع صدا و ترانه باعث شده باکار ویژه‌ای مواجه شویم. کار شما در این دوره با این سبک شاید نتواند جایگاه خودش را پیدا کند و باید بازنگری بفرمایید.»
نصرتی انتخاب شعر و همچنین سوژه را خاص عنوان کرد، گفت: «شخصاً این دست کارها را نمی‌پسندم و باید ببینیم ملودی چه‌کاری برای این اثر انجام می‌دهد؟! شما فقط از ابتدا شعر را آهنگین خواندید و طولانی بودن زمان کار اصلاً کمک می‌کرد که کار را نشنویم. کوک‌های بالا خیلی بد بود و این رنگ صدا اصلاً این‌همه تحریر نمی‌خواهد.»
غیاثی در مورد انتخاب شعر کلاسیک و فاخر گفت: «ادبیات فاخر را باید باهنرهای درست به گوش مخاطب برسانید کاری که علیرضا آذر با دکلمه‌هایش کرد و فضاهای نویی را وارد خانه‌ها کرد. این کار همان‌قدر که مهم است حساس می‌شود. انتخاب ادبیات از علیرضا آذر وقتی به موسیقی تبدیل می‌شود جذاب است اما باید در دکلمه بماند.
نیکپور که با صدای احدیان به یاد زنده‌یاد ناصر عبداللهی افتاد، شعر انتخابی را سیاه دانست و گفت: «موسیقی باید ازلحاظ تطابق به‌اندازه شعر انتخاب می‌شد. شما صدای کلاسیک دارید و می‌توانید اپرا بخوانید و در فضای درست مخاطب را میخکوب کند.»

نظر کارشناسان: انتخاب آسیب‌زده است/ به دل ننشست/ سلیقه امروز نیست/
علی بنیادی که قطعه «افسونگر» با ملودی از خودش، شعر استاد معینی کرمانشاهی و تنظیم «فرید دانشیار» را با تقدیم به مرحوم افشین یداللهی و همسرش اجرا کرد، آخرین شرکت‌کننده فینال هزار صدا بود.
غیاثی کار را تصنیفی بر اساس موسیقی عنوان و بیان کرد: «شما تصنیف را از حالت خود خارج کردید و در فضای تازه‌ای ارائه کردید و احساس می‌کنم ادبیات مربوط به فضای تصنیفی بوده که ساخته‌شده و انتخاب کمی آسیب‌زده است.
نصرتی به صدای خوب بنیادی اشاره کرد و افزود: «کار به دل ننشست و ملودی خوبی انتخاب‌نشده بود و کمکی به تفهیم کلام نمی‌کرد و دلیل یکسری اتفاقات در ملودی مشخص نیست. در بازار موسیقی همه‌چیز شبیه به هم شده است به همین خاطر لذت از بین می‌رود.»
عباسی ضمن پرسیدن دلیل انتخاب خواننده برای انتخاب این اثر، گفت: «این تصنیف‌ها سلیقه امروز نیست! صدای خوبی دارید اما در خواندن این کار خارج شدید و پیشنهاد می‌کنم ملودی سازی را تجربه نکنید.»
نیکپور خطاب به خواننده گفت که کاری را کردی که دلت خواست و از این نظر وی را تحسین کرد و گفت: «در بخش تنظیم ضربه خوبی ایجاد شد. پیشنهاد می‌کنم سنتی را در تلفیق موسیقی سنتی ایران ببرید.»

عباسی: درآمد خواننده از استیج است
سیامک عباسی در پایان‌بخش رقابتی این برنامه گفت: خوب خواندن ارتباطی به خواننده خوبی بودن ندارد و در زمان ارائه کار باید پکیج اثر خوب باشد و به صدای خواننده بنشیند پس به پکیجی که انتخاب می‌کنید بها دهید چراکه اساس درآمد خواننده از استیج است و در استودیو خواندن فقط شمارا محبوب و معروف می‌کند. مخاطب به کنسرت نمی‌آید که فقط خواننده بخواند بلکه انتخاب کرده است که امشبش را چطوری بگذراند و برای دیدن یک شو آمده است به همین خاطر باید همه پکیج ارائه‌ای شما خوب باشد.

اجرای «اهورا ایمان» خواننده مهمان هزار صدا
در ادامه داوران برای انتخاب نفرات برتر صحنه را ترک کردند تا دقایقی به همفکری بپردازند در این فرصت «اهورا ایمان» به‌عنوان خواننده مهمان روی صحنه حاضر شد و با همراهی پیانوی «وحید مهراد» سه قطعه «گله دارم»، «قصه» و «سلام آخر» را اجرا کرد که موردتوجه حاضران قرار گرفت.

محسن رجب پور: تجارت موسیقی تغییر کرده است
رجب پور به‌عنوان تنها سخنران این برنامه روی استیج  آمد و هدف حضور مردم و اهالی موسیقی در این برنامه را معرفی هنرمندان جدید به این عرصه خواند و گفت: «اگر در سن و سال شما می‌خواستم خواننده شوم قطعه جامه شناسی حوزه هنر در جامعه کشورم را می‌شناختم. امروز سیامک عباسی و دیگر دوستان صحبت‌های بسیار خوبی را مطرح کردند. اما عباسی چون تجربه استیج را دارد به نکات مهمی اشاره کرد امروز خواننده در یک اثر موسیقی کمتر از 50درصد است و خیلی خوب خواندن نمره 15 از 100 را می‌گیرد. موارد همچون داشتن استایل خوب، عدم تشابه و ... باعث موفقیت یا عدم موفقیت می‌شود. تجارت موسیقی تغییر کرده است. بازار از فروش اثر ازدست‌رفته و درآمد از کنسرت‌ها است. مردم‌دوست دارند قطعاتی را که تنهایی از آن لذت می‌برند، در جمع بشنوند. باید قطعات این‌چنین تولید شود.

اعلام نفرات برگزیده!
پس با حضور کارشناسان روی صحنه نفرات برتر توسط سیامک عباسی معرفی شد و علی بنیادی (مقام سوم)، مصطفی پاریزی (مقام دوم) و امید طهماسبی (مقاوم اول» را کسب نمودند.

حامد طاهری، علی غفاری، امیرحسین فیضی، زهره زمانی، پریا مقدس ازجمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.



منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه