کنسرت رشت که پیشتر با حواشی بسیار بر سر تمدید آن مواجه شده بود سرانجام در میان شور و استقبال مردم هنردوست شهر رشت برگزار شد. هرچند که نبود امکانات گرمایشی در سالن «کارگران» شهر رشت منجر شده بود که در ابتدای کنسرت استاد شهرام ناظری با عذرخواهی از مردم به خاطر اینکه با پالتو مجبور است که آواز بخواند گفت: «بیش از سی سال است که از مسئولین خواستهایم کنسرت مناسب اجرای موسیقی را در تهران و سایر شهرستانها ایجاد کنند و تا به امروز صدای ما بهجایی نرسیده است و مجبوریم در سالنهای نامناسب با کمترین امکانات برای مردم نجیب ایران به اجرای برنامه بپردازیم. ولی بازهم دست از امیدواری برنمیداریم و آرزو میکنیم سالنی مناسب موسیقی ساخته شود.»
وی ادامه داد: «امروز هم که سرمای هوا شدت پیداکرده، نتوانستند در این ورزشگاه امکانات گرمایشی مناسبی را تدارک ببینند و من مجبور شدم با پالتو برایتان آواز بخوانم.»
شوالیه آواز ایران تصریح کرد: «صدا گرفتن در این سالن کار بسیار سختی است اما حامد بیگ که از بهترین صدابردارهای ایران است توانست از حداقل امکانات بهترین استفاده را ببرد.»
استاد شهرام ناظری در ادامه گفت: «مردم رشت در طول تاریخ همواره به هنر علاقهمند بودند. حس هنردوستی این عزیزان هم باعث شد بلیتهای ناگفته از یک هفته مانده به اجرا تمام شود، اما متأسفانه باوجود تلاش اداره فرهنگ و ارشاد رشت امکان تمدید اجرا باوجود خواست مردم این شهر انجام نشد.»
شهرام ناظری در پایان عنوان کرد: «تماشای کنسرت ناگفته احتیاج به سکوت و دقت بیشتری دارد؛ با شناختی که از اهالی رشت دارم مطمئنم که از فضای متفاوت این موسیقی لذت میبرند. در این کنسرت علاوه بر قطعات آلبوم ناگفته، برخی از قطعات قدیمی من هم با تنظیم جدید اجرا میشود.»
کنسرت« ناگفته » با قطعه آفرینش و ویولنسل آتنا اشتیاقی شروع شد. استاد ناظری با شعر «چو خیالت به در آید رقص کنان» او را همراهی کرد. در میان این قطعه نوازندگان کوبهای فرهاد صفری و شهریار نظری به دو نوازی زروان و دف پرداختند. اجرای این دو نوازی باعث شد که تماشاگران به سر ذوق بیایند و دقایقی بیوقفه به تشویق این نوازندگان بپردازند. با توجه به آسیبدیدگی شهریار نظری در سانحه تصادفی که در شب کنسرت قزوین رخداده بود کمتر کسی فکر میکرد او در کمتر از سه ماه بتواند سلامتیاش را بهطور کامل به دست آورد و مانند گذشته گروه را پرقدرت همراهی کند. در پایان اجرای قطعه آفرینش بابک غسالی به تکنوازی عود پرداخت؛ این تکنوازی بااحساس، فضای متفاوتی را به کنسرت بخشید. بعد از اجرای این قطعه، قطعه «آتش در نیستان» با تنظیم جدید اجرا شد. باوجود تغییراتی که در این قطعه خاطرهانگیز ایجادشده بود اما مخاطبان بهخوبی از آن استقبال کردند.
آن چیزی که در این میان موردتوجه مخاطبان قرارگرفته بود سهتار نوازی حافظ ناظری با ساز ابداعی «حافظ» بود. او در بسیاری از قطعات، استاد ناظری را در آواز همراهی میکرد. باوجوداینکه صدای شوالیه آواز در اوج پختگی قرار دارد اما در این همراهیها پسر نشان داد که میتواند جا پای پدر بگذارد؛ بهویژه در بخش مثنویخوانی که بداهه اجرا شد. سؤال و جوابی که در آواز بین این پدر و پسر انجام میشد شنیدنی بود.
یکی از نکات جالب کنسرت، همراهی همخوانها بود؛ حضور این همخوانها جنبه تزیینی نداشت و هر جا که در قطعاتی، آواز استاد ناظری و حافظ را همراهی میکردند، رنگآمیزی زیبایی را به کارم بخشیدند. شیوا سروش در این کنسرت خواننده سوپرانای یک؛ مهرناز شاهمحمدی خواننده سوپرانا دو و الهه حیدری خواننده متسو سوپرانا بودند.
در میان کنسرت، حافظ ناظری هم دقایقی کوتاه با مخاطبانش صحبت کرد و گفت خوشحال است که پس از سالها میتواند برای مردم بخواند و بنوازد و خوشحالتر است از اینکه ناگفته توانسته در اجراهای زنده هم مورد تگجه مخاطبان قرار بگیرد.
«ناگفته» با محبوبترین قطعه این آلبوم «بالا روم» به پایان رسید. در این قطعه سازهای زهی خودنمایی میکردند. پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، میثم مروستی و امین غفاری ویلا با تسلط توانستند از پس اجرای آن برآیند. بعد از اجرای کنسرت، مراسم جشن امضا آلبوم ناگفته در میان استقبال مخاطبان انجام شد.
مقصد بعدی کنسرت «ناگفته» شهر ساری است. آنها یازدهم بهمنماه در این شهر به اجرای برنامه میپردازند.
منبع: ریتم نو