ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۴:۵۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

همه آمدند جز تو که خواب بودی / نشست رسانه اي سي و يكمين جشنواره موسيقي فجر

ریتم نو : دوشنبه پنج بهمن ماه سال جاری نشستی رسانه که قرار بود با حضور « محمد علیزاده » و « گروه رستاک » برگزار گردد، بدون حضور «علیزاده» و با ترکیب  « گروه رستاک » به اضافه ی « حمید رضا نوربخش » « کاوه گرایلی » « علی نکنونیا » « سعید شفیعی » برگزار گردید.


در این مجال که در دو بخش انجام شد،در قسمت اول با حضور « سیامک سپهری » و « فراز مرادی » راجع به اجرای « گروه رستاک » در جشنواره ی فجر سخن گفته شد و بعد از آن در خصوص فعالیت های مراکز فروش بلیط و جزئیات کار آنها صحبت هایی به میان آمد.این در حالی است که اعلام شد «محمد علیزاده» به دلیل پیش آمدن یک مشکل اساسی،در خانه مانده است.

در ابتدا « سیامک سپهری » ضمن سلام و خیر مقدم گفت:اجرای « گروه رستاک » در فستیوال فجر شامل قطعاتی از گذشته و چند کار جدید منتشر نشده می گردد.

همیشه سعی می کنیم به فراخور انتخاب منطقه ای خاص از موسیقی چند نوازنده ی متغیر داشته باشیم اما اعضای اصلی گروه همچنان پابرجا هستند.

در این جشنواره از موسیقی لرستان،کردستان،بلوچستان،گیلان و ... آثاری را آماده کردیم که امیدواریم مورد پسند مخاطبانمان قرار بگیرند.

اصرای به ارائه ی سریع اثارمان نداریم چرا که بروز محصولات ما نیاز به طی کردن یک سری پژوهش است .بعد از تکمیل این فرایند ما به انتشار اثر صوتی می اندیشیم و بعد از آن در ارائه ی یک اثر تصویری گام بر می داریم مسلما طی کردن این قدمها نیاز به داشتن وقت زیاد دارد.به همین خاطر ما امسال تصمیم گرفتیم تور کنسرت ه=خارج از کشور نداشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت:استفاده از اساتدی به نام برای ما اتفاق خوشایندی بود که امکان ارتباط بیشتری با مردم را برای ما فراهم می کرد هنوز هم با برخی از اساتید در ارتباط هستیم

او در پایان صحبت های خود راجع به اقبال یا عدم اقبال عمومی گروه های دیگر محلی گفت:هیچ زمان از طرف ما مقایسه ای صورت نگرفته و نخواهد گرف.همیشه تلاش ما به این گونه بوده است رقابتی با کسی نداشته باشیم چرا که هدف ما چیز دیگری بوده است اما همه گیر شدن آثار ما شاید منظرهایی اجتماعی و پدیدار شناختی داشته باشد که باید بگویم در آن جایگاهی نیستم که در این مورد سخنی بگویم بهتر است منتقدین دیدگاه خودشان را بگویند.

«فراز مرادی» اعلام داشت به مانند روال قبل گروه،من و برادرم ،بهزاد خواننده های این گروه هستیم .

وی در جواب یکی از خبرنگاران راجع به پژوهشهای انجام شده ی آنها در زمینه ی موسیقی ،گفت:به نظرمن هیچ موقع نمی توانیم روی موسیقی نواحی اشراف پیدا کنیم چرا که هر کدام از آنها دنیای جدید را برای ما تداعی می کنند.

اما با بخش بندیهایی که صورت گرفته؛ هرکدام روی بخش خاصی تمرکز داریم در این بین حتما باید از اساتید کمک می گرفتیم وهمین کار را هم کردیم نتیجه ی مطلوبی دریافت کردیم اما متاسفم که برخی اساتید را از دست دادسم به عنوان مثال چندی پیش استاد «محسن پور» از اساتید به نام مازندارن فوت کردند ....

او در پایان صحبت های خود گفت:خوشحالیم هنرمندان خوبی در این فستیوال انتخاب شدند که هر کدام از آنها کارهای قابل توجهی برای ارائه دارند.امیداروارم اثار ما نیز مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

پس از اندکی وقفه ،«نوربخش» «گراییلی» «شفیعی» و«نکونیا» در این جلسه حضور پیدا کردند تا راجع به فعالیت هایشان در فستیوال فجر توضیحاتی را بدهند.

اولین بحثی که صورت گرفت در مورد حضور «سالار عقیلی » در جشنوراه بود.«حمیدرضا نوربخش » اظهار داشت:کارهای اجرای این جشنواره با استفاده از یاری ستادهایی انجام می شود، یکی از آن ها کمیته ی نظارت است .این کمیته وظیفه هایی چون نظارت بر مجورها و استعلام و.. را برعهده دارد.طی تصمیم گیری همین ستاد ،تصمیم گرفته شد که«سالار عقیلی» به دلیل حضور در یک شبکه ی غیر مجاز،در این جشنواره حضور نداشته باشد.بعد از حرفهایی مبنی بر اینکه جناب وزیز گفته اند در باره ی این خواننده صبر می کنیم....که «نوربخش» گفت: ما تصمیم گرفتیم که «سالار عقیلی» در جشنواره ای که ما عوامل اجرایی آن هستیم حذف شود.

او در ادامه در باره ی جشنواره ی پیش رو گفت: مبنای ما این بود که جشنواره ی متفاوتی را ارئه کنیم تا گامی به جلو برداشته باشیم.در همین راستا سعی کردیم از همه ی ظرفیت های موسیقی استفاده کنیم.از تمام فعالان در این عرصه خواهش کردیم که با ما همفکری داشته باشند و دلیل قانع کننده ای برای انحصار هیچ چیز نمی دیدم به همین خاطر اختلافاتی با سایت ایران کنسرت پیدا کردیم و از مرکز و سایت هایی چون آوای هنر، تیوال، می رسی،84200،استفاده کردیم که در این میان سایت 84200به دلیل سابقه ی بیشتر،بار بیشتری را متحمل می شود .

اوضمن اعلام سقف و کف قیمت های این فستیوال(30 تا 90 هزار تمومان) گفت سعی داشتیم برای دانشجویان تخفیفی را در نظر بگیریم که مسلما اولیت ما با دانشجویان موسیقی است.

«گراییلی»گفت : همه ی ما سعی کردیم در هم در بخش مستقل و هم به صورت واحد برای پیشبرد این جشنواره بکوشیم. این فعالیت ها با علم به توانایی های هم آغاز شده است به عنوان مثال برای هم دیگر تبلیغ می کنیم یا اینکه مثلا تیوال قصد دارد برای همه ی اثار کلیپ درست کند و...

سایت می رسی در راستای فعالیت موسسه بارانا شکل گرفت .در ابتدا همفکریهای زیادی با جناب «نوربخش » داشتیم و این تعامل را برای پیشبرد هرچه بهتر این فستیوال انجام دادیم...

شفیعی ضمن این نکته که تیوال در تئاتر پر رنگ تر بوده گفت: این بیدن معنا نیست که ما در عرصه ی موسیقی فعالیت نداشته ایم مدت ها است که سبک خاصی از موسیقی مد نظر ما بوده و بقیه هم این پیشنهاد ها را به ما دادند .

او درباره ی قطع شدن چند ساعته ی تیوال گفت: در این چند ساعت که بعضیها نمی توانستند از سایت ما خرید داشته باشند ما حدود دو هزار بلیط فروختیم و خدا را شاکریم که مشکل مرتفع شد. البته به خاظر رخ داد چنین مساله ای از مخاطبان عذر خواهی می کنم.

«نکونیا» در باره دسته بندی فعالیت سایت ها گفت:تمام برنامه های پاپ به عهده ی 84200 است البته که این سایت چند اجرای خواننده های خانم و چند اجرای سنتی در تالار و حدت و رودکی را هم پوشش داده است.

تیوال تاکثر اجراهای ارسباران و فرهنگسرای نیاوران را برعهده دارد البته که چند اجرا در رودکی و وحدت و برج میلاد را هم پوشش می دهد.

ودرنهایت سایت می رسی ارجاهای بین المللی را پوشش می دهد و چند اجرا در وحدت و رودکی هم داریم.

او در خصوص تبیغ ها افزود: سعی شده که همه به عنوان یک مجموعه ی واحد عمل کنیم تا جشنواره ی خوبی داشته باشیم .

در پایان این جلسه اعلام شد که «محمد علیزاده»به دلیل توجه به مساله ی پر اهمیت و خطیر خواب ما را از وجود خود محروم ساخته است در همین راستا از طرف برگزار کنندگان این نشست خبری ،از خبرنگاران و عکاسان عذر خواهی شد.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده : فرزین پاک طینت
عکاس : امین باقری

 

تقویم هنری ادامه