+حامد بهداد: بعد از گربههای ایرانی حدود چهل گروه زیرزمینی را شناختم/ صادقانه میگویم صدای خوبی ندارم!
+احمدرضا عبیدی: خبری از مداحی نیست
در ابتدا « نیما جوان » ضمن سلام و خیرمقدمی کوتاه از «احمدرضا عبیدی» که سمت خوانندگی این آلبوم را بر عهده دارد خواست در خصوص مجموعهی فوق سخن بگوید.«عبیدی»نیز ضمن سلام و خوشآمد گویی به حاضرین گفت: «در ابتدا مایلم در مورد اسم این آلبوم توضیحاتی را ارائه کنم.«سمبل» به معنی سرسری رد شدن از کارها است که در برخی موارد هویت آن مشخص نیست. در حقیقت معلوم نیست باید احساس گناهی را در برداشته باشد یا خیر؛ بنده میخواستم این اسم را بزرگ کنم و بگویم که باید از این کار دوری کرد(البته نه به این وضوح)در خصوص آلبومی که بهزودی میشنوید با یقین عرض میکنم سمبلی در کار نیست.»
وی در ادامه گفت: «در خصوص سبک این مجموعه هم، باید بگویم ممکن است از هر سبکی در این مجموعه استفادهشده باشد؛آنچه برای من و «امیر راحتی»(تنظیمکننده و آهنگساز این مجموعه» اهمیت داشته است؛ از بین نرفتن احساس ساختهها بوده.بعضیها پیشنهاد میدادند از فلان تکنیک هم استفاده کنید اما سعی ما دوری از تکرار و کلیشه و پرهیز از رفتن به سمت سبکهایی شبیه به مداحی است.همهی سازها بهصورت آکوستیک ضبطشده است و اینطور نبود که بخواهیم بهسرعت کاری را به انجام برسانیم.اتفاق افتاده است که ماهها برای یک شعر وقت گذاشتهایم تا به مطلوب برسیم.حتی بهاتفاق«امیر راحتی» کار را به دست تکتک نوازندهها دادیم تا آنها نیز پیشنهادهایی به ما بدهند درنتیجه کار بهتر و بهتر شود.»
عبیدی همچنین در مورد حضور نوازندگان آلبوم و سبک آن بیان کرد: «نوازندههای این اثر «فریدون فرهادی»،«پویا قلی نژاد» «جواد سام نژاد» و «صمد برقی » هستند که هرکدام در جهت اعتلای این مجموعه تمام تلاش خود را به کار بده اند.عمدهی قطعات به سبک «بلوز» هستند زیرا فواصل خراسانی شباهت زیادی به این سبک دارد و تمام عوامل این مجموعه فرزندان خراسان هستند.آنهایی که موسیقی فولک خراسانی کار میکنند واقف هستند که مثلاً با دوتار چقدر میتوان به سبک بلوز نزدیک بود.»
«حامد بهداد» تهیهکنندهی این آلبوم گفت: «قبل از اینکه توضیحات خودم را ارائه بدهم دوست دارم تکمیلکنندهی برخی صحبتها باشم.خصوصاً در خصوص اشتیاقی در خصوص گزینش واژه برایتان صحبت کنم.همین اشتیاق در سینما هم مشهود است.گرچه شاید این نگاه مدتی است از بین رفته باشد اما بعضی وقتها یک فریم میشود جان یک اثر! بدین معنا که اگر آن فریم حذف شود اثر هم حذف میشود.برخی از مخاطبین موسیقی ممکن است از فقر شنیداری رنج ببرند اما آنها که تلورانس موسیقی را دریافت میکنند با بطن موسیقی هم سو میشوند.»
بهداد افزود: «بعد از ساختهی «بهمن قبادی» به نام «گربههای ایرانی» بنده گروهای زیرزمینی زیادی(حدود چهل گروه زیرزمینی) را شناختم که شاید هفت یا هشت مورد از آن را توانستیم در فیلم او جا بدهیم. بیشتر این گروهها مفهوم دیگری بهجز زیرزمینی بودن را در برداشتند و میل آنها اجرا به روی زمین بود!زیرا این گروههای بهاصطلاح زیرزمینی سیاسی نبودند فقط تهمت زیرزمینی بودن به آنها زدهشده بود....»
وی در ادامه بیان داشت: «در احوال این گروه سمبلی دیده نمیشود؛ مگر اینکه احساس فقر گروههای شهرستانی را سمبل حساب کنیم که این فقر هم از عدم حرفهای بودن نشأت نمیگیرد.باور دارم حرکات مثبت از بوفهی دانشگاهها، صورت گرفته چون دانشجویان از ضریب اشتباهات هم دیگر میآموزند و قدرت مباحثه با اساتید را پیدا میکنند.زمانی که تئاتر میخواندم میشنیدم که میگفتند سبک خراسانی با سبک بلوز همپوشانی زیادی دارد.وقتی این حرفها را میشنیدم از قبل تا حدی زیادی به این گفتهها باور داشتم. میتوانم اشارهای به «محسن نامجو» داشته باشم که صدای او و بهطورکلی ما خراسانیها چپکوک است و این امر هم تا حد زیادی به پیشینهی ما برمیگردد که پیشهی اکثر اجداد ما زراعت بوده است. به نظرم این امری میتواند در شکلگیری یک نسل صدایی مؤثر باشد.»
بهداد در خصوص لهجهی مداحی گفت: «نکتهی دیگر هم که مایلم به آن شاره کنیم همین لهجهی مداحی است بیشتر موسیقیهای امروز ما تبدیل به مداحی شده و باید آن را در حوزهی دیگری بررسی کرد.البته که خیلی از بچههای خراسان از این امر دوری میکنند من باور دارم موسیقی فولکلور قابلیت تبدیلشدن به موسیقی امروزی را دارد.»
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: «درزمینهی تهیهکنندگی سعی دارم در مشهد بانی اتفاقهای خوب باشم و به نظرم این اتفاق هم افتاده است با چند دوست درزمینهی پخش و تولید تعاملاتی داشتیم و ظاهراً این قضیه به نفع آنها هم هست چراکه اسم یک بازیگری که مردم او را میشناسند پشت این قضیه نهفته است.اکثر انتشارات بعد از مدتی کبره میبندند!بنده سعی دارم با استفاده از اعتبارم موسیقی خوب خراسان و حومه را به مخاطبین معرفی کنم.خیلیها را میشناسم و خیلیها را معرفی کردم ولی عدهی کمی پا پیش گذاشتند.عدهای که گرچه کم بودند اما احساس میکردند جایگاه آنها بالاتر از چیزی است که امروز در آن به سر میبرند. قطعاً که تمام آلبومها مداحی نیستند و هیچکس قصد توهین به این سبک از خوانش را ندارد.اما عرض بنده این است شما فکر کنید در آلیوم پاپی که ارائه میکنید از نقالی استفاده کنید.خود من جزو کسانی هستم که هیئتی را میشناسم که مطمئناً برای تزکیه به آن هیئت میروم.اما بحث بنده تفاوت این دو مقوله بود.»
«بهداد»دربارهی اینکه قرار است آلبومی با صدای او روانهی بازار شود یا خیر گفت: «صادقانه میگویم صدای خوبی ندارم(نمیگویم صدای بدی دارم)و بلد نیستم حرفهای بخوانم اما منکر استعداد خودم نیز نمیشوم؛اگر قرار باشد بین مردن و خواندن یکی را انتخاب کنم ،من خواندن را انتخاب میکنم.البته قضاوتهایی هم صورت میگیرد که بنده توجهی به آنها نمیکنم.دوست دارم صرفنظر از حرفهای که در آن مشغول هستم اثری درزمینهی خوانندگی هم داشته باشم.تاکنون بالغبر چهل آهنگ ساختهام که شاید ده تا از آنها را خوانده باشم.ترجیح میدهم با استفاده از شهرتم مجموعهای از آدمهای خوب را دورهم جمع کنیم و اجرایی برای خیره داشته باشم.»
او راجع به استقبال مردم از این نوع موسیقی گفت: «این دست موسیقی مخاطب کمتری نسبت به موسیقی پاپ دارد زیرا صداوسیما بیشتر پاپ پخش میکند سبکی که زمانی با پخش آن بهشدت مبارزه میشد و ممنوع بود.من فکر میکنم صداوسیما باید مثل یک جوان شانزدهساله عمل کند نه یک پیرمرد ششصدساله!»
در ادامه «احمدرضا عبیدی» در مورد اسم هنری خود(جو)گفت: «شخصاً به نادرشاه افشار علاقهی خاصی دارم .«جو خان»از سردارهای خراسان بود که علیه روسها جنگید و همواره یار و یاور مستمندان بود.حتی در برخی موارد انبارهایی را سرقت میکرد تا... کسی هم نمیتوانست او را دستگیر کند و به روح نادر شهرت داشت من نیز به دلیل دوست داشتن او،این نام را برای خود انتخاب کردم.»
در پاسخ به مطرحشدن سؤالی دربارهی کلام این آلبوم گفت: «اشعاری از «حافظ»،«مولوی»،«عماد خراسانی» وزنده یاد «نجمه زارع»انتخاب کردیم گرچه ریتم هم برای ما مهم بوده اما این از اهمیت شعر کم نمیکند.»
بعدازاینکه «نیما جوان» توصیههایی را مربوط به کپیرایت پیشنهاد کرد.در پایان «بهداد» گفت: «من و احمدرضا(عبیدی) این آلبوم را به شاعر معروف شهرمان و استادی که به گردن ما حق دارد تقدیم میکنیم و او کسی نیست جز«حبیبالله بیگناه»؛یقیناً نفس گرم ایشان باعث شده است که ادبیات خراسان مشکوه گذشتهی خود را حفظ کند.»
منبع :
ریتم نو
نویسنده :
فرزین پاکطینت
عکس :
امین باقری