ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴

علیرضا راهب : ما همه ضد جنگ بودیم / در آن دوران می‌سرودیم و می‌تاختیم

ریتم نو : روز دوشنبه، سی‌ام شهریورماه سال جاری ،در فرهنگسرای امید  واقع در حوالی میدان امام حسین، ائتلاف کانون‌های ادبی تهران برگزار  شد.
Asre4soo-Ritmeno (8)

در ائتلاف کانون‌های ادبی تهران ، کانون ادبی «ونداد» (علیرضا راهب) کانون «هنگام»(امید چاوشی)، «دایره‌ی بیدار»(عباس کریمی)، «شعرانه» (علیرضا آذر و صابر قدیمی) و درنهایت کانون ادبی «زمستان»(سجاد عزیزی آرام)  حضور داشتند به‌جز «علیرضا آذر» که از قبل برای عدم حضور خود عذرخواهی کرده بود، تمام گردانندگان کانون‌های مذکور_که اسم آن‌ها در پرانتز ذکر شد_در این جلسه حضور داشتند.


علاوه بر شعرخوانی نام بردگان، شاعرانی چون «محمدعلی بهمنی»، «کیانوش خان محمدی»، «حسن آذری»، «عبدالرضا راد فر»، «داود رحمت الهی»، «علی شرافت»، «حمیده سادات غفوریان»، «علیرضا کیانی» و... در موضوع جنگ (جنگ تحمیلی، مفهوم کلی جنگ و...) شعرخوانی کردند. شاید اسامی نام‌برده شده فقط یک‌سوم از اسم‌هایی باشند که در جلسه حضور داشتند و شعر خود را برای حاضرین قرائت نمودند.


استقبال چنان بود که برخی از حضار در بیرون از فرهنگسرا برای شنیدن شعرها ایستاده بودند حال‌آنکه ظاهراً صدا به‌درستی در داخل  سالن فرهنگسرا نبود؛ بااین‌وجود اما حضار مشتاقانه به شنیدن شعرها علاقه نشان می‌دادند.


در این میان صحبت‌های «محمدعلی بهمنی» در خصوص ابراز شادمانی برای به وجود آمدن چنین حس همبستگی و «علیرضا راهب» در خصوص موضوع جلسه (دفاع مقدس) جالب‌توجه بود. البته کسانی دیگر هم بودند که به‌نوعی در جنگ حضور داشتند اما سخنان «بهمنی» به خاطر قرار گرفتن در محدوده‌ی جنوبی کشور(دزفول) و «راهب» به دلیل حضور در دفاع مقدس جالب‌توجه‌تر می‌نمود. در ادامه «راهب » گفت: ما امروز به خاطر این پلاک  و چفیه ها است(اشاره به دکور جلسه) گرد هم جمع شده‌ایم و افتخار می‌کنم بگویم در دفاع مقدس حضور داشتم.


وی افزود: در آن دوران می‌سرودیم و می‌تاختیم اما تنها کاری که قبل از انجام عملیات انجام می‌دادیم این بود: نیک نگریستن به هم! زیرا معلوم نبود کدام مان در این سرای خاکی می‌مانیم و کدام افتخار شهادت داریم. افسوس که زندگی در دنیای خاکی قسمت ما شد.


در اواسط این شعرخوانی‌ها «ابوالفضل طیبی» با خواندن به‌صورت زنده‌ی خود در کنار موسیقی ضبط‌شده، فضای جلسه را عوض کرد تا در ادامه مجدداً شعرخوانی صورت بگیرد.


با خوانده شدن  برخی شعرها، بحث‌هایی در مورد ضد جنگ بودن برخی آثار صورت گرفت. راهب ضمن بیان عقیده‌ی خود که امروزه تعریف برخی مقوله‌ها عوض‌شده و... گفت «ما همه ضد جنگ بودیم»


درنهایت این مجال با شعرخوانی «بهمن زدوار» به پایان رسید.


در ادامه بیننده عکس های «امین رجبی»  از دومین ائتلاف کانون‌های ادبی تهران باشید.



منبع : ریتم نو


نویسنده : فرزین پاک‌طینت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه