ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴

سامان احتشامی : با پیانو می‌توان هر نتی را اجرا کرد

ریتم نو: سومین نشست علمی باشگاه موسیقی ارسباران با محوریت نقش ساز پیانو در موسیقی دستگاهی ایران در روز ۲۵ شهریور با حضور اساتید این ساز در این فرهنگسرا برگزار شد.
Piano-Ritmeno (18)

در ابتدا پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی، صارمی ضمن خوش‌آمد گویی به حضار از خانم‌ها فخری ملک پور و اقلیا پرتو و همچنین سامان احتشامی جهت حضور در این نشست تشکر کرد و از مجری برنامه، مهران پورمندان، دعوت نمود که به جایگاه خود تشریف بیاورد.


پورمندان نیز ضمن خوش‌آمد گویی و تشکر به بیان تاریخچه‌ای از ورود ساز پیانو به ایران پرداخت و ورود لومر به ایران را مهم‌ترین اتفاق در جهت فراگیری حرفه‌ای این ساز دانست. همچنین به آغاز نت‌نویسی در اواخر عصر قاجار اشاره داشت.


پس از پخش دو قطعه از مشیر همایون شهردار و مرتضی خان محجوبی، وی از فخری ملک پور (نماینده سبک مرتضی خان محجوبی)، اقلیا پرتو (نماینده سبک جواد معروفی) و سامان احتشامی به‌عنوان میهمانان برنامه دعوت نمود که به روی صحنه بیایند و از نحوه‌ی ورود خود به دنیای نوازندگی پیانو و فراگیری این ساز بگویند.


پس از پخش دو قطعه از مرتضی خان محجوبی و عباس معروفی در دستگاه اصفهان  اقلیا پرتو در این رابطه بیان داشت که قطعه‌ی استاد معروفی دارای آکورد هست که ملودی ایرانی بر روی این آکوردها سوار شده اما قطعه‌ی استاد محجوبی به دلیل کوک ایرانی دست چپ قادر به گرفتن آکورد نیست، وی همچنین درباره‌ی استفاده از دست چپ در نوازندگی ساز پیانو در دستگاه ایرانی به دلیل نداشتن آکورد بیان داشت که این دست اغلب همان نت‌های دست راست را در فواصلی دیگر می‌نوازد.


سامان احتشامی نیز با تائید این موضوع در پاسخ به شخصی که گفته بود آیا در نواختن ساز پیانو به شیوه‌ی ایرانی، نقصی هم مشاهده‌شده است یا خیر؟ و همچنین امکان دو نوازی این ساز با سازی ایرانی وجود دارد؟ گفت: «در ساز پیانو به این دلیل که صدای نت‌ها با ضربه زدن چکشی بر سیم تولید می‌شود (همانند سنتور) نمی‌توان خیلی از ویبراسیون‌ها را اجرا کرد اما به نظر من با پیانو می‌توان هر نتی را اجرا کرد، حتی می‌شود پیانو را یک‌هشتم پرده کوک کرد و موسیقی هندی نواخت. اما برخی از دوستان تعصباتی دارند که می‌گویند پیانوسازی غیر ایرانی است و باید با آن ملودی غیر ایرانی نواخت، که به نظر من صحیح نیست و من اهل هر منطقه‌ی دیگری بودم موسیقی آن منطقه را با پیانو می‌نواختم.» پورمندان نیز در مورد دو نوازی ساز پیانو با دیگر سازها به تنظیم‌هایی که استاد معروفی برای ترانه‌های استاد محجوبی انجام داده‌اند اشاره کرد. سپس قطعه با آواز مظفر شفیعی و پیانوی ملک پور پخش شد


پس‌ازاین سامان احتشامی به اجرای قطعه‌ی خواب‌های طلایی اثر استاد معروفی و سپیدار از ساخته‌های خودش پرداخت و بعد از اجرای احتشامی، آقای مهر نیا پشت تریبون حاضر شدند و به سخنرانی پرداخت.


در پایان این نشست بار دیگر صارمی پشت تریبون قرار گرفت ضمن تشکر مجدد از میهمانان لوح‌های یادبودی را از طرف باشگاه موسیقی ارسباران به میهمانان اهدا نمود.


پخش قطعه‌ای با پیانوی استاد معروفی و آواز استاد بنان حسن ختام این نشست بود.



در ادامه بیننده عکس های این نشست از نگاه دوربین «امین رجبی» باشید.





منبع : ریتم نو

نویسنده: امین رجبی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه