ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴

همکاری جدید کریستف رضاعی در اژدها وارد می‌شود / انتشار آلبوم موسیقی متن فیلم ماهی و گربه

ریتم نو : جشن امضاء آلبوم موسیقی فیلم « در دنیای تو ساعت چند است ؟» بعدازظهر سه‌شنبه با حضور کریستف رضاعی در شهر کتاب تجریش برگزار شد.
IMG_7385


 




نظرتان در مورد انتشار موسیقی متن فیلم و توجه مردم نسبت به آن در ایران چیست؟



به‌هرحال موسیقی متن‌هایی بوده که جدای از فیلم انتشاریافته و بنده از تأثیر آن بی‌اطلاع هستم. موسیقی فیلم در ایران دچار کمی محدودیت‌هایی است که این محدودیت‌ها برای موسیقی فیلم اتفاق خوبی است چراکه با در نظر داشتن سختی فیلم، پارامترها و هدف فیلم، بازهم آهنگساز آزادانه می‌تواند سبک‌های مختلف را تست و اجرا کند. در ایران خارج از اینکه آلبوم صرفاً موسیقی باشد، یک تجربه موزیکال بسیار خوب است اما متأسفانه موسیقی فیلم برای اکثر کارگردانان به‌عنوان عنصر پایانی فیلم می‌آید و با مدت‌زمان کمی برای ساخت مواجه هست چراکه به‌طورمعمول فیلم‌ها قرار است برای جشنواره فجر با جشنواره‌های خارجی فرستاده شود و با توجه به زمان کم، موسیقی متن دچار لطمه شده و طبیعتاً محدودیت خلاقیت را ایجاد می‌کند که همین دلیل باعث می‌شود موسیقی متن خیلی خاصی در فیلم وجود نداشته باشد اما فیلم‌هایی نیز هستند که مردم با آن خاطره داشته باشند.



در مورد کار خودتان چه نظری دارید؟


در ابتدا باید به این نکته اشاره‌کنم که موسیقی با سه ترانه به زبان گیلکی شروع می‌شد که این ترانه‌ها جز خط داستانی فیلم بودند(که انتخاب آن‌ها توسط آقای یزدانیان صورت گرفت) و همانند ملودی چشم‌سیاه که یادآور بچگی شخصیت گلی بود، این ترانه‌ها نیز ایده اول فیلم بودند و باعث شد انتخاب سازها ازاینجا شروع شود که به‌طور مثال آواز همراه با گیتار باید استفاده می‌شد، ضمن اینکه گیتار سازی بین‌المللی است و به خاطر سادگی و خلوتی که کار داشت، استفاده از سازها محدود بود و ما از یک کوارتت زهی و یک کلارینت استفاده کردیم به‌جز قطعه اول که از سازهای درامز و بیس هم استفاده شد، فقط  در رؤیا و کابوس که بخش‌های اصلی فیلم بودند از ساز پیانو به‌عنوان شاخه‌های اصلی موسیقی فیلم بهره بردیم.


چه بازخوردی از کار گرفتید؟


بازخورد خوب بود و استقبال از کارها در زمان اکران فیلم موجب تعجب من و آقای یزدانیان(کارگردان فیلم) شد. از نگاه منتقدین مجله‌های فیلم و صنعت سینما به‌عنوان فیلم اول انتخاب و بعدها متوجه شدیم که از نگاه تماشاگران نیز خوب بوده است. همان زمان بود که آقای یزدانیان پیشنهاد انتشار موسیقی فیلم شد که توسط شرکت "میم" که شرکت بنده هست، پروسه تولید کار انجام شد اما متأسفانه زمان برد و کار با همزمان اکران فیلم منتشر نشد.


از کارهای آینده‌تان بگویید.


پس از اخذ جایزه موسیقی فیلم در خانه سینما برای فیلم « ماهی و گربه »، قصد انتشار آلبوم موسیقی فیلم این فیلم را هم توسط نشر خودم "میم" دارم.



در حال ساخت موسیقی متن فیلم جدیدی هم هستید؟


بله؛ در حال کار کردن بر روی موسیقی متن کار آخر «مانی حقیقی» به اسم « اژدها وارد می‌شود  » هستم.


کار در چه فضایی است؟


فضای عجیبی دارد و اجازه دهید کار تمام شود تا در مورد آن صحبت کنیم.



منبع : ریتم نو


نویسنده : شهاب مفخمی


عکس : دنیا گردینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
در دنیای تو ساعت چند است؟؛ موسیقی متن - فرهنگ نما - نخستين راهنمای فرهنگی ايرانيان
Germany
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
[…] همچنین در ماه شهریور سه برنامۀ رونمایی و امضاء آلبوم موسیقی فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ با حضور کریستف رضاعی برگزار خواهد شد: ۱۷ شهریور در فروشگاه نشر چشمه در پردیس کوروش، ۲۰ شهریور در کتابفروشی ماه نو در رشت و ۲۴ شهریور در شهر کتاب تجریش. […]
تقویم هنری ادامه