ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۴:۰۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴

سامان احتشامی : مردم با تاریخچه حضور و نحوه ی استفاده از ساز پیانو بیشتر آشنا میشوند

ریتم نو : نشست بررسی نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایران روز چهارشنبه مورخ 25 شهریور راس ساعت 18 با حضور «فخری ملک پو» , «افلیا پرتو » و « سامان احتشامی » در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود و حضور در این نشست برای عموم آزاد است.
n19+افتخار می کنم موسیقی ایرانی را با ساز غیر ایرانی می نوازم

 

« سامان احتشامی » نوازنده چیره دست پیانو که در کارنامه هنری خود آثار و اجراهای فاخر بسیار زیادی دارد در گفت و گو با خبرنگار سایت « ریتم نو » از فعالیت های اخیرش و نشست بررسی نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایران گفت.

 

از جزییات این جلسه و عوامل برگزاری آن بفرمایید.

عامل برگزاری این جلسه فرهنگسرای ارسباران بود , «شهرام صارمی» عزیز که رئیس بخش موسیقی فرهنگسرای ارسباران است هر درخواستی از من داشته باشد من دریغ نمیکنم و به خاطر مدیریت خوب و سلامت بخش موسیقی فرهنگسرای ارسباران به دعوت« شهرام صارمی» پاسخ مثبت دادم.

خیلی اتفاق خوبی است که فرهنگسرای ارسباران این برنامه را تدارک دیده است و مردم با تاریخچه حضور پیانو و با جزییات و نحوه استفاده از این ساز بیشتر آشنا میشوند.

پیانو در دوران قاجار و توسط مظفرالدین شاه وارد کشور ما شده و از ابتدا هم ساز فاخری بوده . این ساز فقط در منازل افراد فرهنگی یا ثروتمند پیدا می شد به دلیل قیمت بالای این ساز ، هر قشر توان نواختن این ساز را نداشته است.

ویولن هم مانند پیانو از خارج از کشور وارد شده اما از قبل در ایران ، سازی مانند ویولن داشته ایم که با آرشه نواخته میشد (کمانچه) و نوازندگان کمانچه مثل «روح الله خالقی» ،«ابوالحسن صبا»و...به خاطر ساختار بهتر ویولن به این سازهم روی آوردند.بدین ترتیب ویولن ایرانی هم کم کم به وجود آمد.

در عین حال  پیانو سازی است که می توان به وسیله این ساز تمام نغمه های دنیا را نواخت و سازی قابل کوک است حتی در یک هشتم (1/8) پرده هم کوک میشود و میتوان نغمات هندی و عربی و ... را در صورت داشتن سواد و معلومات خاص این ساز نواخت.

من به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم  با یک ساز غیر ایرانی موسیقی ایرانی می نوازم و شاید دلیل انتخاب من برای حضور در این جلسه ،ایرانی نواختن من با پیانو است .خیلی از افراد دارای تعصباتی هستند و معتقدند که با پیانو فقط باید آثار غربی و کلاسیک نواخت که به نظر من این افراد به هیچ وجه درک درستی از موسیقی ندارند.

خوشحالم که با چند عزیز دیگر در این برنامه حضور دارم که بتوانیم به صورت اختصاصی در مورد این ساز برای عموم مردم صحبت کنیم.

 

شما در این برنامه پیرامون چه مباحثی صحبت میکنید؟

شاید من صحبت نکنم و با پیانو موسیقی اجرا کنم .توافقی است که با خانم ملک پور و خانم پرتو به عنوان مجریان برنامه داریم .به زودی مشخص خواهد شد . فقط میدانم به طور قطع ، در این برنامه پیانو خواهم زد.

 

جدای این نشست از فعالیت های اخیری که داشته اید بفرمایید.

افتخار داشتم که اخیرا به عنوان نوازنده در تئاتر «سینماهای من »به کارگردانی آقای «محمد رحمانیان »حضور داشتم و بعد از آن با «علی زند وکیل» در سالن وزارت کشور کنسرت برگزار کردیم و در هفته جاری هم مشغول برنامه فرهنگسرای ارسباران هستم.

 

استقبال مردم از این تئاتر و کنسرت چطور بوده ؟

تئاتر سینماهای من که به نظرم بعد از تئاتر «ترانه های قدیمی »آقای رحمانیان جزو پرفروش ترین و پربیننده ترین برنامه های ایران  بوده است.

کنسرت «علی زند وکیل» هم فروخته شده بود و یک صندلی خالی هم در سالن وزارت کشور نبود و استقبال بسیار خوب بود.

مردم از کارهای شیرین و دوست داشتنی همیشه استقبال میکنند و اگر برای کارهایی از این دست غیر از این اتفاق بیافتد به دلیل ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی بوده است.

 

در خصوص فعالیت های آینده هم توضیح بدهید.

برنامه های آینده ی هر هفته را باید در همان هفته پیگیر باشید چرا که تا مجوز کارهایمان را نگیریم نمیتوانیم خبر بدهیم . برای مثال همین نشست ارسباران با وجود پژوهشی بودن تنها از سه روز قبل از برگزاری مجوز گرفت .امیدوارم روزی برسد که ما از برنامه دو هفته آینده خودمان با خبر باشیم .متاسفانه در حال حاضر از برنامه کمتر از سه روز آینده به طور قطعی با خبریم این در حالی است که نسبت به سال گذشته شرایط بهتر شده چرا که سالهای گذشته شب قبل از برنامه ها مجوزها صادرو برنامه ها ی اجرا قطعی  می شدند .انشاالله سال آینده از دوهفته قبل برنامه ها قطعی باشند و در ادامه با پیشرفت این موضوع، به طور دقیق از برنامه سال های آینده با خبر باشیم .همانطور که در تمام دنیا این اتفاق می افتد. برای مثال همه می دانند که در سال 2018 گروه «پینک فلوید» زیر برج ایفل کنسرت برگزار می کنند و تمام بلیط هایش فروخته شده است. امیدوارم از این نظر ما هم به این شرایط ایده آل برسیم.

 

صحبت پایانی؟

امیدوارم مردم ایران هرکجای دنیا که هستند سلامت باشند و برای همه آرزوی موفقیت دارم.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه