ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴

حضور دوباره حمیدرضا صمدی در خانه ترانه

ریتم نو : نشست خانه ترانه به مدیریت دکتر افشین یداللهی جمعه بیستم شهریورماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد .در این نشست نیز ترانه‌سرایان زیادی ترانه‌هایشان را خواندند که موردنقد و بررسی قرار گرفت.
Khaneh-Taraneh-20shahrivar94-Ritmeno (3)

این نشست با حضور حامد صوفی پور ، عمران میری ، امیرحسین مساح ، حسن علیشیری ، مهدی ایوبی و علی توده فلاح برگزار شد و به‌نقد و بررسی ترانه‌های ترانه‌سرایان جوان پرداختند.


این نشست با تأخیر 45 دقیقه‌ای آغاز شد و در ابتدا دکتر یداللهی از تاریخ برگزاری جلسه آینده سخن گفت و بیان کرد:«جلسه آینده خانه ترانه در روز پنجشنبه 26 شهریور از ساعت 14 برگزار خواهد شد.»

در اوایل برنامه امیرحسین مصاح در نقد ترانه آزاده محمد پور گفت:«با توجه به شناختی که از روند کاری خانم محمد پور داشتم باید بگویم که نسبت به کارهایی که در کارگاه‌ها از ایشان شنیدیم ، پیشرفت خوبی داشتند اما اگر از این پیشرفت بگذریم به یکسری ایرادها در شعر می‌رسیم که در ابتدا به ضعف تألیف اشاره می‌کنم که به‌راحتی می‌توانستند آن را برطرف کنند. استفاده از تعابیر جدید خوب است و از تشبیه استفاده کنید اما باید حواسمان به چگونگی اجرای تعابیر نیز باشد که آیا همان قدری که برای شما معلوم می‌شود آیا برای مخاطب شما هم همان‌قدر شیرین هست؟. من بعید می‌دانم که این بند در شعر شما برای کسی حس خوبی ایجاد کرده باشد. البته تصویر، تصویر بدی نیست بیشتر بحث چینش واژگان هست که نمی‌تواند آن‌چنان قوی باشد. دوستان ارتباط خوبی برقرار کردند اما شاید تصویر را در ذهن خودشان مجسم کردند و آن تصویری که حالا تصویر خوبی است در ذهن شما ، اگر در مرحله اجرا هم به همان زیبایی اجرا شود یعنی واژه‌های درستی انتخاب شود و تألیف قدرتمندی داشته باشد طبیعتاً آن تصویر بهتر به مخاطب منتقل خواهد شد. درمجموع به نظر من یک پیشرفت خیلی خوبی داشتید.»

عمران میری در خصوص ترانه‌ای که «ونوس بیات» خواند بیان کرد: «این ترانه سه یا چهاربند خوب دارد و افسوس خوردم که چرا دقت بیشتری در آن چند بندی که خوب نبود، نداشتید.درنهایت ترانه ، ترانه‌ی خوبی است و شما ترانه‌سرای خلاقی هستید. شروع ترانه نشان می‌دهد که ترانه‌ی خوبی هست و من به شما تبریک میگویم.»

در ادامه برنامه کیمیا ابراهیم نژاد ترانه‌ای عاشقانه را خواند که علی توده فلاح در مورد این ترانه گفت :«من کارتان را دوست داشتم و همان ابتدا به آقای ایوبی گفتم که قرار است ترانه‌ی خوبی را بشنویم چون مطلع ترانه خیلی مهم است و از ترانه دارای سوژه خوبی بود. شما زمانی که تمام صحبت‌هایتان شبیه به هذیون است باید تصاویر سازی‌تان بین فضای ذهنی و عینی در رفت‌وآمد باشد و درجایی از ترانه که کاملاً عینی می‌شود، می‌توان ایراد گرفت. درواقع شما باید سعی کنید در فضای بین عینی و ذهنی در رفت‌وآمد باشید تا آن مرز باریک را بتوانید حفظ کنید. در کل کلیت این ترانه خوب است.»

در انتهای برنامه حمیدرضا صمدی با دعوت دکتر یداللهی به پشت تریبون آمد و گفت: «خیلی خوشحالم که بعد از بیشتر از یک سال دوباره پشت این تریبون دوست‌داشتنی ایستادم. مثل اولین بار برای من استرس دارد و هنوز هم اینجا را خانه‌ی خودم می‌دانم و جزوی از آن می‌دانم و دکتر یداللهی از دلیل عدم حضورم در این مدت مطلع هستند و نمی‌خواهم در این مورد صحبتی کنم اما خوشحال هستم. یک کاری شب گذشته از من با صدا و موسیقی علیرضا قرائی منش عزیز منتشر شد که این اولین همکاری ما با یکدیگر بود و این کار که تیتراژ برنامه شب کوک است هر شب ساعت 9 در شبکه نسیم پخش خواهد شد. همان کار را برایتان می‌خوانم اما تغییراتی کرده است که من ترانه اصلی را برایتان می‌خوانم.»

پس از شعر خوانی حمیدرضا صمدی، علی ایلیا و عمران میری و دیگر ترانه‌سرایان جوان ترانه‌های خود را خواندند.

گفتنی است خانواده جناب آقای ایرج جنتی عطایی و حمیدرضا صمدی از دیگر مهمانان خانه ترانه بودند.

 



منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

عکس : امین رجبی

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه