ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴

مجید خراطها : آمده‌ام که بجنگم / قطعاً پنج آهنگ در حد و اندازه‌ی "مسافر" خاطره ساز دارم

ریتم نو : مجید خراطها در گفتگو با خبرنگار سایت « ریتم نو » آغاز فعالیتش را مصادف بازمانی دانست که مخاطبان به موسیقی داخل کشور نگاه ویژه‌ای داشتند و در حقیقت این فضا برای هنرمندان داخل کشور به وجود آمده بود که باعرضه کارشان، مخاطبان خود را نیز پیدا کنند. بدین ترتیب خراطها ریسک خاصی انجام نداد و اولین مشق‌های هنری‌اش چون قطعه‌ی «مسافر» و «لحظه‌ی آخر» خیلی زود بین مخاطبان موسیقی مطرح گردید و انتشار اولین آلبوم وی با سرعت زیادی به نتیجه‌ای که فکر آن را نمی‌کرد، رسید و به قول خودش شاید نتیجه‌ی مطلوبش چیز دیگری بود.
majid kharatha - ritmeno mosahebe2

 

مجید خراطها : آمده‌ام که بجنگم / قطعاً پنج آهنگ در حد و اندازه‌ی "مسافر" خاطره ساز دارم

+ سرعت ترانه نویسیم از سرعت صحبت کردنم بیشتر

+جزئیات آلبوم و همکاری‌ها در آلبوم « دارم میرم »

+اعلام برنامه تور کنسرت‌ها

 

این صحبت‌ها و نظراتی است که خراطها در آستانه‌ی انتشار دومین آلبوم رسمی خود تحت عنوان « دارم میرم» است. وی که طرفداران بسیاری دارد و می‌توان عنوان متعصب‌ترین هواداران را به آن‌ها نسبت داد در گفتگوی خود با سایت «ریتم نو» از نزدیک‌تر شدن ارتباط خود با هواداران تا تغییرات به وجود آمده در آلبوم جدید و برنامه‌های آینده‌اش صحبت کرد.

 

 

هواداران شما از چه طریقی با شما در ارتباط هستند؟

سال‌های گذشته آن‌قدر در فضای مجازی فعالیت نمی‌کردم و اگر صفحه‌ای هم در فضای مجازی داشتم، این صفحه دارای مدیریتی بود اما مدت اندکی است که در «اینستاگرام» حضوری مجازی دارم. همچنین سامانه‌ی پیام کوتاه (3000480480) را برای ارتباط در نظر گرفته‌ایم که هواداران از این طریق با من در ارتباط هستند.

گویی طرفدارهای شما منحصراً آهنگ‌های شمارا گوش می‌کنند به نظر شما علت این امر چه چیزی می‌تواند باشد؟

شاید قیاس درستی نباشد اما فروشگاهی را در نظر بگیرید که تمام نیازهای شمارا تأمین می‌نماید من نیز سعی کرده‌ام که تمام نیازهای مخاطبانم را برطرف کنم. مخاطبانی که قشر خاصی از جامعه را در برمی‌گیرند و نوع خاصی(احساسی) از موسیقی را می‌پسندند. من در طول فعالیت خودم که حدود نه سالی از آن می‌گذرد با انتشار حدود صد قطعه سعی کردم که این نیاز را به‌طور کامل برطرف کنم .دلیل دیگر که باید به آن اشاره کرد وفاداری و محبت طرفداران من است. حتی وقت‌هایی که من کم‌کار هستم با آهنگ‌های قدیمی من روزگار می‌گذرانند و سمت هنرمند دیگری نمی‌روند.

در راستای گفته‌های خودتان علت کم‌کاری شما چیست؟

اعتقاد ندارم که کم‌کاری کرده‌ام در حقیقت زیاده‌روی در کار انجام ندادم. در خیلی از کشورها کسانی که زیاد کار می‌کنند نهایتاً سالانه ساخته‌هایشان را در معرض انتشار قرار می‌دهند. شاید از دلایل این امر مشغله‌های شخصی من و همچنین فعالیتم در زمینه‌های دیگر موسیقی اعم از برگزاری کنسرت ،تدریس موسیقی و... باشد گرچه معتقدم که تا حس یک اثر در من به وجود نیاید، نمی‌توانم اثر جدیدی خلق کنم به‌عنوان‌مثال اتفاق افتاده که شش ماه از سال نه هیچ ترانه‌ای نوشته‌ام و نه هیچ آهنگی ساخته‌ام . وسواسی که روی ساخته‌هایم دارم نیز تا حدی سرعت بروز ساخته‌هایم را گرفته است چراکه باور دارم هر کار،آخرین کار تولیدشده‌ی من است بدین ترتیب سعی می‌کنم کیفیت ساخته‌هایم را بالا ببرم درنهایت اگر به نتیجه‌ی مطلوب نرسم آن را عرضه نمی‌کنم.

چرا تمام‌کارهای آهنگسازی، تنظیم و ترانه‌سرایی را خود شما بر عهده‌دارید؟

در خصوص ترانه باید بگویم از ترانه‌های خوب ترانه‌سرایان استقبال می‌کنم اما به نظرم چون مخاطبان من انتظار نوعی ترانه‌ی خاص از من را دارند تابه‌حال لازم ندیده‌ام که از ترانه‌سرای دیگری کمک بگیرم! البته در مورد آهنگسازی باید بگویم در آلبومم از کسانی چون «حمید احدی» ، «ندیم عمرانی» و... استفاده کردم و نتیجه‌ی مطلوبی هم گرفتم. باهم فکری این دوستان و دوستان دیگر آلبوم نسبت به قبل متفاوت شده امیدوارم در کنار هنرمندان دیگر و باهم فکری آنان بتوانم اثر خوبی را خلق کنیم.

با توجه به اینکه بیشترین توجه مخاطبان شما روی کلام آهنگ‌های شما است خلق هر کلام چه مقدار زمان می‌برد و درکل این ترانه‌ها که برای مخاطبان شما نوستالژیک هستند چگونه شکل می‌گیرند؟

اصلاً این‌گونه نیست که بگویم ماه‌ها روی نوشتن یک ترانه وقت می‌گذارم بلکه سرعت ترانه نویسیم از سرعت صحبت کردنم بیشتر است اما این لازمه‌ی قرار گرفتن در حال و هوای خلق یک اثر است. به وجود آمدن این حس نیز تابع اتفاق‌های شخصی مثل دیدن یک صحنه در خیابان یا حتی دیدن فیلم یا وقایعی اجتماعی است باوجود سرعت‌بالای نوشتنم اما همیشه دقت کرده‌ام که هیچ‌گاه مصرعی اضافه نداشته باشم و تک‌تک کلمات صادرشده از من توسط جمله‌ی «که چه بشود» توجیه می‌شوند.

چند آهنگ پیشواز از شما پخش‌شده که گویی با سبک قبلی شما تفاوت دارند در خصوص این تفاوت توضیح بدهید؟

تا قبل از آلبوم قبلی خود همیشه تک‌بعدی کار می‌کردم و آن‌گونه که واقف بودم مخاطبانم می‌پسندند فعالیت می‌کردم اما خوشبختانه یا متأسفانه منتقدینی دارم که گرچه تعداد آن‌ها اندک است اما منتظر هستند تا من آهنگی را ارائه بدهم و نقد شدیدی در مقابل آن عرضه کنند ازاین‌جهت تمام تلاش خود را انجام دادم که انتقادها را به حداقل برسانم. تفاوتی که از آن صحبت کردید ماحصل نگرش من به این موضوع بوده و فضای آلبوم نوین شده است چراکه دیگر بازار کارهای شرقی‌تر را نمی‌پسندند و من نیز سعی کردم با به‌روزرسانی همه‌جانبه_از شعر گرفته تا آهنگسازی و..._ کسانی که مخاطب من نبودند را با خود همراه کنم ؛ این قطعات به‌صورت آهنگ پیشواز و در مرحله‌ی بعد آلبوم انتشار خواهد یافت.

برخی هواداران در فضای مجازی امیدوار بودند این آلبوم شبیه آلبوم «مسافر» شود اما شما از این تفاوت سخن می‌گویید به نظر شما آیا می‌توانید رکورد آلبوم پیشین خود را بشکنید؟

قطعاً آمده‌ام که بجنگم ؛ ساخته‌هایم چون فرزندان من هستند و اگر باکسی همکاری می‌کنم تمام سعی‌ام این است که به مطلوب من نزدیک باشد. بنا به دلایلی برخی از عوامل قبلی که در آلبوم دخیل شدند، سلایق شخصی خود را اعمال می‌کردند نتیجه هم این شد که من به‌عنوان مخاطب به آلبوم قبلی خودم خیلی گوش نمی‌دهم. اما با توجه به نظرسنجی‌هایی که انجام دادم یقین دارم در این آلبوم اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. قطعاً پنج آهنگ در حد و اندازه‌ی مسافر و خدانگهدار دارم که باور من این است خاطره ساز خواهند شد. باید بگویم این آلبوم مجموعه‌ای از بهترین‌های طول دوران حرفه‌ای من است.

آلبوم چند قطعه دارد و وجه‌تسمیه‌ی « دارم میرم » برای این مجموعه چیست؟

آلبوم دارای نه قطعه است و تنظیمات را خودم و «حمید احمدی» برعهده ‌داریم. آهنگسازان این قطعات نیز من ، «حمید احمدی» و «ندیم عمرانی» هستیم. سعی کردم از برترین‌های ایران چون «فیروز ویسانلو»، «بابک یوسفی»، «پیمان رشیدی» و... درزمینهٔ نوازندگی بهره بگیرم.

اولین آهنگ این آلبوم به نام «دارم می رم» است و فکر می‌کنم عامه‌ی مردم با این قطعه ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و این ساخته را به‌زودی در اتومبیل‌ها خواهیم شنید. آلبوم قبلی به نام« دیگه میرم » بود همان‌طور که از نام این آلبوم‌ها برمی‌آید در آلبوم قبلی به مطلوب خود نرسیدم اما در این آلبوم وقتی به این باور رسیدم که هر آنچه می‌خواستم را در موسیقی پیاده کردم این نام را بر او نهادم. «دارم می رم» به‌نوعی تعالی «دیگه میرم» است البته که بین طرفدارهای خود هستم چراکه شایعه شده بود این آخرین آلبوم من هست ولی باید بگویم تا جایی که کسی خسته نشود خواهم ماند و این اثر را تقدیم می‌کنم به تمام عزیزانی که من را دوست دارند.

برنامه‌ای برای کنسرت در تهران و شهرستان‌ها دارید؟

هم‌اکنون تور کنسرت‌هایم در شهرهایی چون «کردستان» نزدیک به آغاز است و حتماً به اجرا در تهران می‌اندیشم باید بگویم انتشار این آلبوم کمی اختلال در دیگر هدف‌های من به وجود آورد اما به‌زودی در « تبریز »، « کرمانشاه »، « بندرعباس » و « تهران » برنامه خواهیم داشت البته در خط ساحلی شمال کشور نیز اجراهایی را در نظر گرفته‌ایم ما دوست داریم همه جای ایران کنسرت داشته باشیم.

روز انتشار آلبوم با سالروز دختر برادر شما یکی است آیا این اتفاق برنامه‌ریزی‌شده بود؟

شرکت پخش‌کننده پیشنهاد داده بود که انتشار این آلبوم با تولد من ( هفتم مهرماه ) مصادف شود و از سویی طرفداران منتظر بودند تا هرچه زودتر انتشار صورت بگیرد و اینکه مهرماه کنسرتی دریکی از شهرهای کشور داشتم این شد که پیشنهاد دادیم که زودتر این مهم صورت بگیرد شرکت پخش نیز سه تاریخ به ما پیشنهاد کرد که یکی از این تاریخ‌ها با تولد فرزند برادر من مصادف بود به همین دلیل این تاریخ را برگزیدیم. امیدواریم که بتوانم با حضور اصحاب رسانه جشنی را نیز برگزار کنیم.

صحبت پایانی؟

از شما و تمام کسانی که باعث شدند این مصاحبه شکل بگیرد تشکر می‌کنم. همچنین تشکر ویژه‌ای دارم از آقای « مهدی کاشی » مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری « نای و نی » و آقای « محمدرضا قضاوت » که برای انتشار آلبوم زحمت فراوانی را متحمل شدند.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : مریم رفاییفرزین پاک طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۹
محمد صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
زنده باد سلطان احساس....قطعا آلبومی ماندگار خواهد شد....طوفان نزدیک است...
S_kharatha
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
عالی بود...زنده بادیگانه سلطان احساس مجید خراطها
sara.hosseini25
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
درود بر تک سلطان احساس.بهتون ایمان داریم مطمعن هستیم بازم کولاک میکنید.. بیصبرانه منتظریم..ما همیشه پشتتون هستیم و بهتون افتخار میکنیم.زنده باد مجید خراطها سلطان احساس ❤
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
سلطااان احححسااااسسسس مجییید خراطهاااااااااا
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
عالی بود مرسی ریتم نو
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
عاشقتم یگانه سلطان احساس موسیقی جهان استاد مجید خراطها
مسی
United States
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
البوم قبلی در حد مجیدخراطها نبود. ولی این البوم شاهکاره
Reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
فقط سلطان احساس مجید خراطها والسلام
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
سلام.تاریخ دقیق انتشار آلبوم چه زمانی هستش
تقویم هنری ادامه