ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱

یادی از سیدعلی‌اصغر کردستانی در تار و تاریخ

تابلو موزیکال «غەمگین و دڵ پەشێوم» اثری تازه از پروژه‌ی «تار و تاریخ» است که تصویری تازه از ملودیِ جاودانه‌ی سیدعلی‌اصغر کردستانی را روایت می‌کند.

به گزارش ریتم نو، آهنگ «غەمگین و دڵ پەشێوم» اثری تازه از میدیا فرج‌نژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. فرج‌نژاد این آهنگ را براساس ملودی معروفی از سیدعلی‌اصغر کردستانی تنظیم کرده است.
آواز این قطعه را بهمن جانسوز خوانده است.
ویدیوی این آهنگ بر مزارِ سیدعلی‌اصغر کردستانی در صلوات‌آبادِ کردستان ضبط شده است.

یادی از سیدعلی‌اصغر کردستانی در تار و تاریخ
در ادامه یادداشتِ میدیا فرج‌نژاد درباره تابلو موزیکال «غەمگین و دڵ پەشێوم» را می‌خوانید:
«موسیقی بخش مهمی از زیست، فرهنگ و تاریخ مردم کوردستان است. نمی‌شود که به تاریخ آن سرزمین پرداخت و مشاهیر تاریخ ساز موسیقی‌اش را نادیده گرفت.
و در این میان نام سیدعلی‌اصغر کردستانی همچون ستاره‌ای نورانی می‌درخشد. خواننده‌ای توانا با صدایی جادویی، گستره صوتی عجیب، لحن منحصر به فرد و تحریرهای شگفت انگیز که بارها و بارها مرحوم استاد شجریان به آن اشاره کردند. روایات در مورد توانایی‌هایش بسیار است. عباس کمندی در کتابش می‌نویسد که وقتی سیداصغر در حضور موسیقیدانان و پس از قمرالملوک وزیری خواند، همگان شگفت زده شدند.
روایات بسیاری هست از اینکه وقتی می‌خوانده فرسنگ‌ها دورتر صدایش شنیده می‌شده و مردم را جمع می‌کرده و ...
بیست و پنج سال پیش بود که در سنندج با پسری آشنا شدم بوشهری، که سال‌ها بود در سنندج و بانه زندگی می‌کرد و عاشق فرهنگ کوردستان بود. پسری با صدایی وسیع و در اولین دیدار همین قطعه را روی کوه آبیدر برایم خواند و آن دیدار پایه دوستی طولانی ما شد. وقتی تصمیم به ضبط این قطعه گرفتم گزینه‌ی دیگری در ذهنم جز بهمن جهانسوز نمی‌گنجید.»
میکس و مسترینگ این آهنگ را احمد میرمعصومی انجام داده و کارگردانی و تدوین برعهده‌ی مرتضی حاج‌محمدی بوده است.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه