ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

در نشست رسانه ای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

نشست رسانه‌ای سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر صبح روز سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه با حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سی و پنجمین دوره جشنواره، شاهین فرهت دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ریتم نو، در ابتدای این نشست محمد اله‌یاری ضمن تبریک دهه مبارک فجر و همچنین ابراز همدردی با جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مردادماه سال جاری کار برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره را آغاز کرد و در این مدت با همفکری استادان مختلف و همچنین برگزاری نشست‌های مختلف، تلاش کردیم که امسال نیز برنامه‌های متنوعی را در جشنواره داشته باشیم. یکی از نخستین کارهایی که ما در این راستا انجام دادیم، شناسایی و انتخاب اعضای هیأت انتخاب بود که با کمک شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر این کار صورت گرفت.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که جشنواره موسیقی فجر به یک اتفاق جریان سازتر و منسجم‌تری برگزار شود و در دوره های آتی هنرمندانی که در جشنواره حضور دارند آثار جدید خودشان را اجرا کنند و به این ترتیب جریانی در جشنواره ایجاد شود. امسال هیأت انتخاب تلاش کرد که برترین‌های جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار شده، در این دوره از جشنواره موسیقی فجر نیز اجرا کنند. در بخش بین‌الملل نیز برنامه‌های مفصلی داریم و هشت گروه در بخش بین الملل اجرا می کنند.

اله‌یاری در ادامه نشست خاطرنشان کرد: در بخش بین‌الملل با مشکلات زیادی روبرو بودیم اگرچه کانال‌های سیاسی در این زمینه مسدود بود اما کانال‌های فرهنگی هنری برای مبادله بین‌المللی کشورها و توسعه فرهنگی باز بود و ما توانستیم از این شرایط استفاده خوبی داشته باشیم. چه گروه‌هایی که از طریق فراخوان به جشنواره آمده‌اند و چه گروه‌هایی که دعوت شده‌اند، با محوریت هیأت انتخاب در جشنواره حضور دارند و به هیچ عنوان سلیقه شخصی در میان نبوده است. حضور حداکثری گروه‌های متقاضی مبتنی بر فراخوان در جشنواره بوده است که همگی آن‌ها توسط هیأت انتخاب، انتخاب شدند.

اله‌یاری تصریح کرد:. امسال از چهار پیشکسوت حوزه موسیقی نادر مشایخی، حسن اسکندری، هوشنگ ظریف و افلیا پرتو در آیین اختتامیه تجلیل خواهد شد.

اله یاری با اشاره به هویت بصری در این دوره جشنواره گفت: تلاش ما بر این بود که جشنواره موسیقی فجر امسال محدود به پوستر نباشد بنابراین برای هر گروه تیزر تصویری یک دقیقه‌ای به همراه پوستر اختصاصی برای هر گروه در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در جشنواره امسال بخش نشست‌های پژوهشی نیز برگزار خواهد شد که این نشست‌ها از تاریخ 26 تا 30 بهمن‌ماه در سالن باربد فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. در این نشست‌ها در مورد موضوعات مختلفی از جمله بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام، بررسی بداهه نوازی در موسیقی ایران، روند ترانه‌سرایی در تاریخ موسیقی ایران، تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و رسانه، بررسی سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر مطرح خواهد شد. جایزه موسیقی و رسانه فضایی در راستای هویت بخشی جشنواره موسیقی فجر و توجه و تقویت روزنامه نگاری حوزه موسیقی است، امیدواریم برگزاری این جایزه به عنوان یکی از زایش‌های جشنواره موسیقی فجر ادامه پیدا کند.

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: موضوع ترانه موضوع بسیار مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه‌ای دارند. در این شرایط دبیرخانه جایزه ترانه شکل گرفت و به زودی هیأت داوران جایزه ترانه معرفی می شود. ضمن اینکه بهزاد عبدی پوئم سمفونی برای جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی ساخته و قرار است این قطعه در اجرای ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره اجرا شود. همچنین این آهنگساز قطعه‌ای دیگر را نیز در گرامیداشت سردار سلیمانی آماده کرده‌ که این قطعه نیز در کنسرت ارکستر ملی اجرا خواهد شد.

محمد اله‌یاری در این مورد اضافه کرد: درباره بودجه و هزینه های جشنواره شرایط به گونه‌ای طراحی شده است که شیوه نامه دستمزدی در این حوزه داشته باشیم و مجموع هزینه‌ها قطعا به صورت عمومی منتشر می‌شود.

اله یاری در ادامه گفت: به دلیل ابراز همدردی با مردم نجیب و فهیم استان سیستان و بلوچستان که اخیراً دچار مشکلات ناشی از بلای طبیعی شدهاند؛ اجرای ویژهایی هم به عنوان « شب موسیقی سیستان و بلوچستان» به معرفّی خاص موسیقی این استان، اختصاص داده شده است.

سپس شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز با ارائه آماری از متقاضیان و شرکت‌کنندکان جشنواره، گفت: تلاش کردیم که در جشنواره امسال برنامه موسیقایی باکیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم.

فرهت در ادامه گفت: در پی فراخوان اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر، این رویداد بزرگ هنری در سی و پنجمین دوره برگزاری، شاهد مشارکت 253 گروه از 25 استان کشور بود که به ترتیب استانهای تهران با 107 گروه، خراسان رضوی با 21 گروه، فارس با 13 گروه، البرز با 12 گروه، کردستان با 11 گروه، آذربایجان شرقی، گلستان و اصفهان با 10، آمار بیشترین شرکت کنندگان را به خود اختصاص دادند.

از منظر تخصصی هم، در نتیجه رویکردهای سیاستگذاری این جشنواره، بیش از 60 درصد از گروههای شرکت کننده در فراخوان و 40 درصد از گروههای حاضر در جدول اجراهای جشنواره، از حوزه موسیقی ملی ایران (سنتی و دستگاهی) و موسیقی نواحی (محلی) بوده اند و ژانرهای موسیقی ارکسترال، کلاسیک، تلفیقی و پاپ در مراتب بعدی ایستاده اند.

فرهت افزود: بنابر انتخاب هیأت محترم انتخاب آثار و گروههای این دوره از جشنواره، مطابق جدول اجرایی منتشر شده، 34 گروه از بین 253 گروه شرکت کننده در فراخوان ، به همراه 33 گروه دعوت شده (به غیر از 8 گروه بین الملل و 10 گروه پاپ)، مجموعاً 83 گروه، در طی 7 روز برگزاری جشنواره (24 الی 30 بهمن ماه) شامل 1604 هنرمند زن (37 درصد) و مرد (63 درصد) در سنین مختلف و از سراسر ایران اسلامی و چند کشور خارجی، 90 نوبت اجرای زنده و متنوع در انواع موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و سایر ژانرها را در تالارهای وحدت، رودکی، آزادی، نیاوران، سوره و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران اجرا می کنند. در بخش ارکسترال: 8گروه کلاسیک 6 گروه، دستگاهی و سنتی 17، نواحی 12 گروه، تلفیقی 9 گروه، پاپ 10 گروه، بین الملل 8 گروه و منتخبین جشنواره و هنرستان ها 5 گروه و موسیقی کودک و نوجوان 2 گروه و بخش بانوان 5 گروه حضور دارند.
از 83 گروه حاضر، تعداد 22 گروه، برای اولین بار در جشنواره شرکت داشته و 5 گروه هم صرفاً مختص «بانوان» اجرای برنامه دارند.
فرهت در ادامه گفت: با توجه به جدول برنامه، گروههای 13 استان (اصفهان/خراسان رضوی/البرز/گلستان/ کردستان/ مازندران/ آذربایجان غربی/خوزستان/خراسان جنوبی/خراسان شمالی/کرمانشاه/گیلان/آذربایجان شرقی) در جشنواره حضور دارند. همچنین این دوره جشنواره در 12 استان بوشهر / آدربایجان شرقی / خوزستان / گلستان / مازندران / فارس / سیستان و بلوچستان/ خراسان شمالی / زنجان و منطقه آزاد اروند برگزار می شود.
در ادامه این نشست، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در چند سال گذشته عنوان بین‌الملل از جشنواره حذف شده است، تلاش کردیم که در این بخش کیفیت را بالاتر ببریم و در این راستا از 8 گروه برای اجرا در این جشنواره دعوت کردیم.
سیاست دعوت از هنرمندان، با توجه به تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگه داشتن مخاطبان و همچنین توجه به سبک‌های مختلف را مورد توجه قرار دادیم.

او ادامه داد: ما امسال از دو گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور‌های بلژیک و اتریش دعوت کردیم همچنین از حوزه کشورهای منطقه، هنرمندانی از کشورهای آذربایجان و ترکمنستان را داریم. در حوزه موسیقی جز نیز گروه‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش نیز حضور دارند. هنرمندانی مطرح نیز از موسیقی معاصر فرانسه نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت. ضمن اینکه کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است و خوشحالیم که در این دوره حضور دارند.

جعفریان در پایان تصریح کرد: حضور موزیسین‌ها و گروه‌های موسیقی خارجی به کشور به منابع مالی زیادی نیاز دارد اما با وجود مشکلات فراوان تلاش کردیم تا در این حوزه بهترین اتفاقات را رقم بزنیم. در پایان جا دارد از سفارت‌های ایتالیا، اتریش و بلژیک برای انجام هماهنگی‌های لازم و آمدن این گروه‌ها به کشور سپاسگزاری کنم.

در پایان این نشست نیز از تیزر و پوسترهای بزرگداشت چهار هنرمند سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر رونمایی شد.

عکس: سحر قاسمی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه