ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
انتقاد نوازنده ویولن به سیستم‌های آموزشی؛

جمال چلبیانی: امروزه جنبه مادی اولویت پیدا کرده است

جمال چلبیانی نوازنده ویولن در تازه‌ترین گفتگوی خود از همکاریش با فرزاد فرزین و مشکلات آموزشی سخن گفت.
به گزارش ریتم نو، جمال چلبیانی نوازنده ساز ویلون و عضو گروه شوک به خوانندگی فرزاد فرزین که تاکنون با هنرمندان بسیاری همکاری داشته، ساز ویولن را از کودکی فراگرفته است و از آنجایی که پدرش ساز تمبک می نواخت به این ساز نیز علاقه مند می شود و در سال هشتاد بدون استاد، طی یک سال نوازندگی ساز گیتار را می‌آموزد اما فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه موسیقی را با ساز ویولن ادامه می‌دهد. او دلیل فعالیتش در عرصه موسیقی را جدای از حضور در خانواده‌ای هنری، علاقه شخصی و اشتیاقش به این حرفه می‌داند.
جمال چلبیانی: امروزه جنبه مادی اولویت پیدا کرده است
چلبیانی که اکنون خود به آموزش و تدریس ساز ویولن مشغول است درباره افراد تاثیرگذار زندگی هنری‌اش گفت: افراد زیادی مشوق من در این راه بودند که هر کدام به نوعی در پیشرفتم تاثیرگذار بودند اما استاد یوسف احمدی یکی از افرادی بود که باعث آشنایی من با ساز ویولن شد و علاوه بر آنکه برای آموزش این ساز به من از جان و دل مایه گذاشت، برایم معلم اخلاق هم بود. محمد آبایی نیز یکی از افرادی‌ست که می‌توانم بگویم زندگی هنری‌ام را مدیون او هستم، چراکه مسیر زندگی هنری من را تغییر داد.
وی با اشاره به تفاوت‌های تدریس ساز در گذشته تا به حال، بیان کرد: به نظر من، تدریس‌ها در گذشته بسیار دلسوزانه بود درحالی که امروزه بیشتر جنبه مادی آن اولویت پیدا کرده البته این موضوع صرفا در حوزه موسیقی نیست و ما در تمامی سیستم‌های آموزشی با این موضوع مواجه هستیم. اگر چه سخت‌گیری‌های بی‌مورد گذشته کمتر شده اما برحسب زندگی مردم، دلسوزی هم به همان نسبت کاهش یافته است.
این نوازنده از تاثیر شرایط جامعه بر روی اشتیاق مردم به حمایت از هنرمندان و علاقه‌شان به یادگیری ساز گفت و افزود: متاسفانه شرایط کنونی جامعه بر روی تمامی این موضوعات تاثیرگذار بوده و کاری هم از دست ما برنمی‌آید با این حال مخاطبان موسیقی تاجایی که می‌توانستند از موسیقی و هنرمندان حمایت کردند که قابل ستایش است.
جمال چلبیانی: امروزه جنبه مادی اولویت پیدا کرده است
وی که اکنون طرفدارانی را در عرصه موسیقی دارد، با اشاره به علاقه‌اش به آن‌ها گفت: در تمام این مدت سعی کردم تا جایی که در توانم هست، احساسم را با یکایک این افراد تقسیم کنم و متقابلا همیشه آن‌ها نیز این انرژی و حس خوب را به من منتقل کردند. به شخصه اهل ژست گرفتن برای هیچکس نیستم و تمامی این افراد را از نزدیکان خودم می‌دانم و حمایت و تشویقشان قطعا باعث پیشرفت من می‌شود و از اینکه صفحه‌های هوادارای برای من ساختند، تشکر و قدرانی می‌کنم.
چلبیانی که در کردستان به دنیا آمده است درباره علاقه‌اش به موسیقی زادگاهش بیان کرد: استاد دلشاد از استادان موسیقی محلی، الگوی من در این عرصه بودند و قطعا بر روی من تاثیرگذار بوده است اما همیشه به یادگیری سبک‌های گوناگون موسیقی علاقه داشتم و این علاقه محدود به یک سبک خاص نمی‌شود. از طرفی درحال تولید کارهایی هستم که به زودی جزئیات آن را اعلام خواهم کرد هرچند که پیش از این نیز کاری بدون کلام با نام «ژین»(به معنای زندگی و برگرفته از زبان کردی) از من منتشر شده بود.
این نوازنده که در زمان خدمت سربازی عضو گروه موسیقی ستاد فرماندهی نیروی انتظامی بود درباره فعالیتش در عرصه موسیقی پیش از آن گفت: پیش از خدمت سربازی به صورت حرفه‌ای در گروه‌های متعدد و ارکسترهای خوبی فعالیت می‌کردم که می‌توانم به اجرا با استاد بیژن کامکار و ضبط در استودیو برای خوانندگان داخلی و خارجی اشاره کنم.
جمال چلبیانی: امروزه جنبه مادی اولویت پیدا کرده است
وی که اکنون در گروه شوک به خوانندگی فرزاد فرزین حضور دارد با اشاره به شرایط خوب این گروه، درباره این همکاری توضیح داد: با اینکه پیشنهادات خوبی داشتم، ترجیح دادم همکاری با این گروه و فرزاد فرزین را دامه دهم. البته فعالیت من در عرصه موسیقی به این گروه محدود نمی‌شود و در زمان‌هایی که گروه اجرا ندارد با دیگر هنرمندان نیز همکاری می‌کنم و ماه گذشته به‌عنوان سولیست ویولن با گروه مهرزاد خواجه امیری در تالار وحدت به‌روی صحنه رفتم. 
چلبیانی در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: من یک موسسه فرهنگی هنری دارم که در زمینه‌های اخذ مجوز، برگزاری کنسرت، تولید، آموزش و غیره فعالیت می‌کند و فعالیت‌های من محدود به نوازندگی نمی‌شود.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه