ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

پایان بخش رقابتی دومین جشنواره موسیقی صبا / آغاز بخش دوم از فردا

آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی صبا در بخش رقابتی، شب گذشته، شنبه ۹ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش ریتم نو، در ابتدای برنامه بعد از پخش آیاتی چند از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، تیزر جشنواره از نمایشگر سالن به نمایش درآمد.
بعد از پخش این تیزر، گروه موسیقی چکاد به سرپرستی عابد خدامی روی صحنه رفته و سپس نمایش راش‌های آقای جعفری که شامل تصاویری از زندگی‌نامه استاد مشکاتیان با زبان خود استاد بود، از نمایشگر سالن پخش شد.
بابك خضرائی، پژوهشگر موسیقی، به‌عنوان اولين سخنران برنامه متنی در ثنای پرويز مشكاتيان برای حضار قرائت كرد.
سپس بیژن کامکار، موزیسین پیش‌کسوت، پشت میکروفن رفت و گفت: پرویز خیلی خوش‌تیپ بود. شیک زندگی می‌کرد و قطعات شیکی هم می‌ساخت. در جشن هنر بیشتر با پرویز مشکاتیان آشنا شدم. در آهنگ آمدهای پر آتش با صدای شهرام ناظری با پرویز همکاری کردم. برای این قطعه پرویز به من گفت دف‌خور این آهنگ خوب است و در زمان ساخت اثر همیشه صدای دفِ تو توی گوشم بوده است. به پرویز گفتم چگونه این آثار را خلق می‌کنی‌؟ به من می‌گفت این آهنگ‌ها از بچگی درون من بود؛ نمی‌دانستم چگونه این آثار را خلق کنم اما حالا این علم را پیدا کرده‌ام. یکی از نقاط قوت پرویز تسلطش به ادبیات ایران بود. هنوز مرگ پرویز را باور نکردم. فکر می‌کنم او به مسافرت رفته است. کاش در مسافرت بود و می‌آمد که او را ببینیم.
بعد از اتمام سخنرانی كامكار، فیلمی ساخته آرش رئيسيان كه شامل مراسم تشيیع پيكر مشكاتيان بود از نمايشگر سالن برای حضار پخش شد.
بعد از نمايش فيلم رئيسيان، دکتر حميد عسکری رئیس دانشكده موسیقی دانشگاه هنر برای ايراد سخنرانی به روی سن دعوت شد، او در اين مراسم گفت: جشنواره موسیقی صبا در بخش رقابتی تمرکزی آگاهانه در گروه‌نوازی دارد، اين جشنواره به تجربه ثمربخش اركان هنر كشور بدل شده و در برگزاری اين رويداد نقش مهمی دارد.
وی افزود: از دفتر موسیقی ، معاونت هنری، انجمن موسیقی ايران، و بنياد رودکی تشكر می‌كنم. اين جشنواره تجلی بخش هنرمندان موسیقی كشور است كه با راهنمایی اين هنرمندان باعث پيشرفت جشنواره شده است.
بعد از اتمام سخنرانی رياست دانشكده موسیقی، از دبير هنری اين جشنواره برای سخنرانی دعوت به عمل آمد.
پوريا رمضانیان، دبير جشنواره در اين مراسم گفت: انتقادهایی در دوره نخست جشنواره انجام گرفت كه در اين دوره تلاش برای رفع آن اقدام كنيم، ابتدا از سالن برگزاری مورد نقد قرار گرفته بود كه امسال طی رایزنی‌ها و كمك مديرعامل بنياد رودکی و مدیرعامل انجمن موسیقی توانستيم از تالار رودکی استفاده كنيم.
او ادامه داد: یکی ديگر از نقدها در دروه‌ نخست صبا به پراکندگی استانی بود؛ حضور شركت‌كنندگان از تنها شهر پايتخت بود كه امسال شاهد حضور شركت‌كنندگان از شهرهای ديگر ايران نیز بوديم. شهرهایی نظیر خرم‌آباد، دزفول، بهشهر، کرمان، کرمانشاه، مشهد، اصفهان، شیراز، و...
وی افزود: لازم به ذكر است كه نوع داوری‌ها نيز نسبت به سال گذشته تغيير و بهبود زیادی داشته است؛ ژوری امسال در اکثر بخش‌ها هفت‌نفره بود؛ جدول امتیازدهی به شرکت‌کنندگان هم به‌صورت رسمی منتشر خواهد شد.
اين جشنواره به‌علاوه اختتاميه امشب، تنها با ٢٥ ميليون تومان در حال برگزاری است! هرچند جا دارد تا از زحمات انجمن موسیقی ايران و بنیاد رودکی تشكر ويژه داشته باشم.
رمضانیان هم‌چنين گفت: برگزاری اين جشنواره به بودجه ٣٠٠ میلیونی نیاز دارد تا دانشجوها بتوانند با خيال آسوده به اجرا و تماشا بپردازند، هدف ما توسعه اين جشنواره و اجرای بی‌دغدغه دانشجويان است كه طبيعتا با اين بودجه نمی‌شود جشنواره بزرگی را به راه انداخت.
او در پايان از مهدي افضلي مديرعامل بنياد رودکی، علی ثابت‌نيا مديرعامل انجمن موسیقی ايران و احمد صدری تشكر ويژه به عمل آورد.
بعد از پايان صحبت هاي دبير هنری جشنواره، محمدرضا تفضلی، آهنگ‌ساز و عضو هيئت داوران، بيانيه هيئت داوران را قرائت كرد.
متن اين بيانيه به شرح زير است:
 
پایان بخش رقابتی دومین جشنواره موسیقی صبا / آغاز بخش دوم از فردا
 
مسابقه احمد پژمان:
دوره دوم مسابقه احمد پژمان با موضوع آهنگسازی برای تریوی فلوت، ویلنسل و پیانو با حمایت جشنواره صبا برگزار شد. ابتدا ۴۰ اثر به جشنواره ارسال و در فایلهای صوتی و پی دی اف توسط دبیرخانه جشنواره صبا کدگذاری شد. داوری در دو مرحله صورت گرفت. ابتدا هیئت انتخاب متشکل از آقایان محمدرضا تفضلی، کارن کیهانی و رضا ناژفر از میان ۴۰ اثر ارسال شده، ۱۶ اثر را برای داوری نهایی انتخاب کردند و در داوری نهایی هیئت داوران متشکل از آقایان احمد پژمان، بهزاد رنجبران و امین هنرمند قطعات ارسال شده را مورد قضاوت قرار دادند.
 
اما با انصراف آقای بهزاد رنجبران از داوری مسابقه، آقای چن کانین از کشور کانادا جایگزین ایشان شدند. و در مجموع از میان ۱۶ اثر، سه اثر موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند و یک اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.
 
بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک:
در داوری مرحله نخست، فایل های صوتی ارسالی مربوط به ۱۴ گروه متقاضی که واجد شرایط اولیهٔ اعلام شده در فراخوان بودند با حفظ نام و تصویر، توسط اعضای هیأت داوران متشکل از آقایان رافائل میناسکانیان،ایمان فخر و خانم ربکا آشوقیان بررسی، و از طریق فرم مخصوصی حاوی مولفه های فنی از پیش تعیین شده مورد ارزیابی قرار گرفتند.نظارت بر جلسه به عهده دبیر جشنواره آقای پوریا رمضانیان بود.
پس از تجمیع امتیازات در نهایت ۶ گروه
Coda - Diako - Assai - Nouska - Siren - Ferma
با کسب بالاترین امتیازِ میانگینْ به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
گروه های نامبرده در چهارچوب مرحله نهاییِ بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیکْ در تالار رودکی به اجرای کامل قطعات ارائه شده در مرحله بازبینی پرداختند.
داوری مرحله نهایی توسط اساتید رافائل میناسکانیان،ربکا آشوقیان،ایمان فخر و سهراب کاشف صورت پذیرفت و ۳ گروه برتر با اخذ حداکثر امتیازات از سوی هیأت داوران موفق به کسب رتبه در این بخش شدند.
شایان ذکر است که در داوری مرحله نهایی، ارزیابی خصوصیت اجرای صحنه ای در قالب نمود بیان مختص و واحد گروهی نیز علاوه بر مولفه های پیشین مورد استناد قرار گرفت.
 
بخش گروه نوازی موسیقی ایرانی:
در مرحله‌ی اول داوری، نمونه صوتی آثار در فایل‌هایی کدگذاری شده، توسط داوران محترم آقایان محمود بالنده، کوروش متین و علی بهرامی‌فرد شنیده شد و تصویر هر اجرا به رؤیت دبیر این بخش سپنتا حامدی‌نژاد رسید و بر اساس معیارهایی که توسط هیأت داوران مشخص شد، داوری انجام پذیرفت و سپس جدول امتیازدهی، جمع‌بندی و نتیجه‌ی حاصل، صورت‌جلسه شد. 
در داوری اولیه، از میان سیزده گروه شرکت‌کننده هفت گروه برای اجرای مرحله‌ی نهایی در تالار رودکی انتخاب شدند و داوری این بخش توسط استادان عبدالنقی افشارنیا، محمود بالنده، داریوش پیرنیاکان، ارسلان کامکار، محمدعلی کیانی‌نژاد و کوروش متین انجام شد که سه گروه از میان گروه‌هایی که به این مرحله راه یافتند، از دید هیأت داوران موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند.
بخش پژوهش موسیقی:
در این بخش ۱۸ مقاله، با رویکردهای گوناگون به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که به دست دبیر بخش پژوهش، ساینا زمانیان و دبیر جشنواره پوریا رمضانیان، کدگذاری شد و به دست داوران رسید. هیئت داوران، آقایان محمدرضا آزاده‌فر، هومان اسعدی، بابک خضرائی، رضا صمیم، محمدرضا فیاض و سید حسین میثمی، با در نظر گرفتن چندین پارامتر، از آن میان ۷ مقاله را برای ارائه شفاهی برگزیدند. در داوری نهایی، با توجه به تنوع موضوعات و روش‌ها، از معرفی افراد به عنوان نفرات اول تا سوم خودداری شد و به جای آن، سه مقاله به عنوان «برگزیده» معرفی، و دو مقاله «شایسته تقدیر» شناخته شدند.
 
بخش آهنگسازی با موضوع اثر برای ارکستر زهی:
در این دوره ۲۶ اثر با رویکردهای گوناگون به جشنواره ارسال شد. که توسط دبیر بخش آهنگسازی نوران مهماندوست و دبیر جشنواره پوریا رمضانیان آثار ارسالی کدگذاری شدند و هر کدام در فایل های صوتی و پی دی اف به صورت جداگانه و به همراه فرمی که شامل مولفه های فنی و کیفی بود به دست داوران رسید.
و در نهایت از برایند کل نظراتِ هیئت داوران، متشکل از خانم سارا اباذری و آقایان الن بلکین از کشور کانادا، محمدرضا تفضلی، مهدی حسینی، مهران روحانی، محمد سعید شریفیان و کیاوش صاحب نسق سه اثر موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند.
سپس به دعوت مجری ، هيئت داوران براي اهدای جوايز در كنار اردشير كامكار و مهدی آذرسينا روی سن حاضر شدند.
 
پایان بخش رقابتی دومین جشنواره موسیقی صبا / آغاز بخش دوم از فردا
 
اسامی برگزيدگان به شرح زير است:
بخش رقابتی گروه‌نوازی موسیقی ایرانی:
سوم: آنسامبلِ هیرمان
دوم: هم‌نوازان سریر
اول: هم‌نوازان فروغ
شایسته‌ی تقدیر: امیرمحمد احمدی (بابتِ آهنگ‌سازی خلاق و منسجم)
 
‌بخش رقابتی «گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی»
سوم: –
دوم: کوارتتِ زهیِ سیرِن به‌سرپرستیِ فرامرز عباسی
اول به‌طور مشترک: کوارتت زهی نوسکا به‌سرپرستیِ پگاه فاضلی / تریوی دیاکو به‌سرپرستی محمد عبدِ نیک‌فرجام
 
‌بخش رقابتی «آهنگ‌سازی»:
سوم: حامد چنگائی
دوم: علی حسینی
اول: مهران بدخشان
شایسته‌ی تقدیر: سبحان افسریان
 
‌بخش رقابتی «پژوهش موسیقی»:
- سیاوش عسکری
- سیاوش محبی
- سعید ابراهیمی
تقدیر از: سروش نظیری و کامیار صلواتی
 
بعد از اهدای جوايز برگزيدگان، اركستر ملی ايران به رهبری مهدی قاسمی و خوانندگی وحيد تاج ۴ قطعه از ساخته‌های پرويز مشكاتيان را برای حضار اجرا كردند.
سپس از آوا مشكاتيان برای حضور روی سن دعوت صورت گرفت، مشكاتيان ضمن تشكر از عوامل اين جشنواره گفت: باعث افتخارم است كه امشب اينجا هستم، از ماه‌ها پيش شاهد تلاش‌های بی‌دريغ دانشجويان و هنرمندان برای برگزاری اين جشنواره و اين اختتاميه بودم.
او ادامه داد: و شاهد اين بودم كه با چه سخاوت و ظرافتی در تدارك اين مراسم بودند. موسیقی پرويز مشكاتيان جدای از زیبایی‌ها درد ميهنش را آيينه‌داری می‌كند.گمان می‌كنم در اين شب خاطره‌انگيز و بزرگداشت او همه ما از نبود او غمگین هستيم.
در انتها تندیسی از صبا به يادگار تقديم آوا مشكاتيان شد و دانشجویان و هنرستانی‌ها و جمعی از اساتید و حضار «همراه‌شو عزیز» را زمزمه کردند.
آغاز بخش دوم جشنواره از روز دوشنبه
این جشنواره در حالی شب گذشته شنبه 9 آذرماه در بخش رقابتی به کار خود پایان داد که از روز دوشنبه 11 آذرماه بخش های غیر رقابتی شامل کنسرت و کارگاه ها به قوت خود باقی است.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه