ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
گفت و گو با علیرضا افضلی؛ خواننده و ترانه‌سرا:

از تقلید می‌پرهیزم

علیرضا افضلی خواننده و ترانه‌سرا می‌گوید؛ همیشه سعی داشته است بدون اینکه از کسی تقلید کند، رمز موفقیتش را بداند و با جمع آوری نقاط مثبت و استفاده در روند کاری‌اش، بهترین‌ها را تولید کند.
از تقلید می پرهیزمبه گزارش خبرنگار ریتم نو، علیرضا افضلی خواننده و ترانه سرا در عرصه موسیقی پاپ، فعالیت حرفه ای موسیقی خود را از سال 1388 آغاز کرده است. اولین اثر منتشر شده وی در همین سال تولید شد. وی به موازات فعالیت حرفه ای و هنری خود، به تجارت مشغول بود و به همین دلیل موسیقی ابزاری برای امرار معاش او نیست. همین امر موجب شده تا برای تولید بهترین موسیقی زمان و هزینه بسیاری صرف کند. 
اولین قطعه موسیقی افضلی درسال ١٣٩٦ با همكاری مسعود صادقلو به صورت حرفه ای با عنوان «هوای بارون» منتشر شد.
وی که از آنشایی با انوشیروان تقوی به عنوان بهترین اتفاق هنری درزمینه موسیقی خود یاد می کند، معتقد است که این موزیسین تاثیر به سزایی در کارهای بعدی او داشته است. 
از این خواننده تا کنون هوای بارون ، داغونم ، من ازت ممنونم ، بسوزون ، هر جا میرم ، جاده چالوس ، میگذره ، تنهایی ، صدات و ... منتشر شده است و آلبومی در سبک پاپ در دست تولید دارد که برای سال آینده به انتشار می رساند.

اینکه صرفا به انتشار تک قطعه اقدام کرده اید چه دلیلی می تواند داشته باشد؟
هدف من رسیدن به سطح اول موسیقی و اجرای کنسرت است. من سعی دارم با پخش قطعات کاملا حرفه ای ای کم کم پیش می روم و این قول را به مخاطبانم می دهم که به زودی برایشان کنسرت نیز اجرا خواهم کرد.

چنین روندی اصلا به صلاح مالی نبوده و سود اقتصادی ندارد. چرا همه به این سمت و سو رفته اند؟
درست است از نظر مالی هزینه ی بیشتری صرف تولید و انتشار تک قطعه می شود اما به نظر من برای شروع در این حرفه نیاز است که خواننده با این کار سبک خود را پیدا کند و مخاطبان خود را غربال کند تا برای تولید آلبوم بداند که قرار است چه کند و برای چه طیف از مردم دست به تولید بزند.

از تقلید می‌پرهیزم

در شرایط کنونی که جو موسیقی پر از خوانندگان بسیار است که یک شبه معروف می شوند, فکر می کنید بتوانید حذف بزنید و یا حرف برای گفتن داشته باشید؟
بله متاسفانه باید بگویم که در این حرفه کسی که صدا ندارد وارد این مقوله شده است. البته دوست ندارم نامی از کسی ببرم و حتی بهتر است که اسمی از امثال این دوستان نبرم . خیلی از این دوستان بدون دارا بودن صدا و فقط به صرف آهنگسازی و تنظیم خوب گوش مردم را طوری پر می کنند که به نظر برسد خواننده صدای خوبی دارد. اینها همان هایی هستند که یک شبه معروف  می شوند اما در اجرای زنده هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
من ادعایی برای این که صدای من خوب است، ندارم اما به جرات می توانم سر حرفم باشم و اجرای زنده خوبی داشته و حرف برای گفتن داشته باشم.

البته به کسی که کارش یک شبه هیت می شود باید تبریک ‌گفت. در این میان خیلی ها هم هستند که با کاورکردن آهنگ های خوب و تاپ قدیمی و نوشتن ترانه جدید بر روی آنها ، سعی می کنند خودشان را به مردم تحمیل کنند.

در میان انبوه خوانندگان باید متمایز بود تا دیده شد. برای دیده شدن چه تمهیداتی در نظر گرفته اید؟
من می گویم هرچه خدا بخواهد همان می شود. به همین دلیل علاوه بر تلاشی که می کنم، به خدا توکل کرده ام و توکل کردم و سپردم به خودش . عقیده ی من این است که هر موزیک طرفدار خودش را دارد و من نیز تا به حال سعی کردم که موزیکی تولید و روانه بازار موسیقی کشور کنم که نه کاور باشد نه سبک خاص شخص دیگری! 

طی مدتی که در زمینه موزیک فعالیت می کنید آیابا مشکلات و موانع دست و پاگیر مواجه بوده اید؟ چگونه با آنها کنار آمدید؟
خدارا شاکرم که تا به حال با تیمی که کار می کنم به مشکلی برنخورده ام و تمام بچه ها از جان و دل مایه گذاشتند. جا دارد از آنها نام ببرم. برادر عزیزم انوشیروان تقوی که همیشه بهترین بوده و کهنه کار این حرفه  است. همین طور مدیر برنامه هایم امیرحسین جوادی که در تمامی مراحل همگام با من بوده و تمامی استرسی که در این کار هست را با من شریک می شود. 

الگو برداری و تقلید از عمده کارهای یک خواننده و هنرمند جوان است. مقلد چه کسی بوده اید؟
ما خواننده های بزرگی داریم که نام بردن تمامی آنها در این مقوله نمی گنجد. خیلی از این عزیزان  در این حرفه بزرگ و پیشکسوت‌ هستند اما من همیشه از بیرون سعی کردم تماشا کنم و تمام نکته های مثبت یک‌ خواننده ی خوب مردمی را دریابم و رهروی او باشم نه مقلد و الگو بردار!

از تقلید می‌پرهیزم

تحت تاثیربودن با مقلد بودن فرق دارد. این تحت تاثیربودن چه نقشی در روند رو به رشد شما داشته است؟
همیشه سعی داشته ام بدون اینکه از کسی تقلید کنم ببینم که نقاط مثبت کارش چیست؟ اگر کسی در کارش موفق بود، رمز موفقتیش را بدانم. تاثیر مثبت آنها کمک شایان توجهی به رشد من داشته و با جمع کردن نقاط مثبت و اعمال آنها در روند کاری ام به تولید بهترین ها اقدام کنم.

در جامعه بین المللی از چه جایگاهی برخوردارید؟
هنوز که خیلی زود است درباره این مساله لب به سخن باز کنم. تنها استادانی همچون استاد شجریان و کیهان کلهر و حسین علیزاده که آن هم در سبک سنتی هستند به موسیقی جهان و ایده آل ها رسیده اند. در پاپ هنوز خیلی جای پیشرفت هست.

به آینده موسیقی در ایران امیدوارید؟ 
من در جایگاهی نیستم که بخواهم درباره موسیقی کشورمان نظر بدهم اما می توانم برای بهبود آینده موسیقی کشور یک پیشنهاد بدهم. اگر موزیک یکی از دوستان خواننده فراگیر شد، دیگر همکاران از او تقلید نکنند و دنباله روی او نشوند و کار تکراری نکنند.
اگر دقت کنید می بینید همه موزیک هایی که منتشر می شوند، شباهت های زیادی باهم دارند البته به جز یک تعداد خیلی کم! 

از برنامه ها و کارهای تان بگویید

 به امید خدا و حمایت مردمان عزیز قرار است به زودی دهمین کار خود را پخش کنم. پس از آن نیز برای انتشار آلبوم آماده می شوم. کار جدیدم به نام «صدات« به زودی پخش خواهد شد. امیدوارم با همین انرژی که داریم و انرژی که از مخاطاین عزیزمی گیرم، به خوبی پیش رفته و موفق شوم.

حرف آخر؟
اول از همه میخواهم از خانواده ام تشکر کنم که در همه ی این مراحل پشت من بودند به خصوص کسی که من را تشویق و کنارم بود در زندگیم . از تمامی دوستان عزیز و مخاطبینم تشکر میکنم که همیشه به من لطف داشتن . با همین قدرت و انرژی میرویم جلو و به یاری پروردگار بتوانیم موزیک های بهتری داشته باشیم و به دست شما عزیزان برسانیم .

منبع: ریتم نو
برچسب ها: علیرضا افضلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه